۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کاهش نرخ دلار؛ عامل اصلی ریزش بورس
تحلیل روزانه بورس؛

کاهش نرخ دلار؛ عامل اصلی ریزش بورس

یک کارشناس بازار سرمایه لغو مکانیسم ماشه توسط بایدن را دلیل اصلی ریزش قیمت دلار و افت شاخص کل بورس دانست.

فاطمه میرزایی، بازار: امروز بازار سرمایه مانند روزهای هفته قبل، باز هم شاهد افزایش فشار عرضه‌ها در اثر سهم‌های بنیادی خود بود. با اینکه شاخص کل بورس در ۵ دقیقه ابتدایی بیش از ۳ هزار واحد افزایش یافت، بعد از این ۵ دقیقه دوباره روی ریل نزولی قرار گرفت و تا انتهای معاملات ۵ هزار و ۵۹۸ واحد کاهش یافت و به ارتفاع یک میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۵۹ واحد رسید. با اینکه روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی داشت، هیچ پالس مثبتی نفرستاد و باز هم همه را منتظر صحبت‌های آمریکا با کشورهای اروپایی برای بازگشت به مذاکرات گذاشت.

با اینکه روز گذشته در سخنرانی بایدن از لغو مکانیسم ماشه علیه ایران زده شد، این خبر هم تأثیری بر بازار نگذاشت و با وجود کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، شاهد ریزش شاخص هم‌وزن و خروج بیشتر پول حقیقی از بازار بودیم. این شاخص امروز ۶۳۷ واحد کاهش یافت و روی خانه ۴۳۸ هزار و ۳۲۰ واحد ایستاد. گروه فلزات اساسی هم امروز به لطف مورد استقبال قرار گرفتن نماد «فملی» و «فلاهنر» رشد خوبی را تجربه کرد و شاخص این گروه بیش از ۱۸ هزار واحد رشد کرد، اما با افزایش فشار فروش در این سهام، شاخص ۸ هزار و ۱۱۷ واحد افت کرد، اما به طور کلی در زمان بسته شدن معاملات، ۱۰ هزار و ۷۸۵ واحد رشد داشت و رقم ۸۹۸ هزار و ۷۳۸ واحد را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «فملی»، «وپارس»، «فولاد»، «ولپارس»، «ثامید»، «سیتا» و «امین» فهرست نمادهای پرتراکنش بازار را به خود اختصاص دادند و در این میان، دو نماد «فملی» و «وپارس» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فارس»، «شستا»، «فولاد»، «تاپیکو» و «وغدیر» بیشترین تأثیر منفی را روی بازار داشتند.

نرخ نفت و کامودیتی‌ها فعلا شرایط خوبی دارند،  نرخ ارز هم اگر در همین سطوح تثبیت شوند، سهام بنیادی بازار ارزنده خواهند بود و البته بودجه مصوب در اواخر هفته گذشته با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی امیدها به توقف نرخ‌گذاری‌های دولتی در صنایعی مثل دارو، قند و غذایی و لاستیک و روغن موتور و سیمان را تضعیف کرد و امید است با حذف آن، سوبسید مستقیم به کالاها از محل تفاوت ارز دولتی ارائه شود و مکانیسم بازار آزاد ضربه نخورد، اما تنها نگرانی بازار در این هفته ارز و بودجه خواهد بود

امروز در میان فولادی‌ها هم وضعیت خوبی دیده نمی‌شد چراکه اکثر این سهم‌ها در بازار صف فروش سنگینی داشتند. امروز نمادهای «کویر»، «فنورد» و «فپنتا» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. فولادی‌های اصلی مانند «فخوز»، «فولاد» و «فخاس» در بورس و «ذوب» هم در بازار فرابورس وضعیت قرمز را پشت سر گذاشتند، اما نماد «کگل» با رشد خود تأثیر مثبت روی شاخص داشت.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص کل این بازار اظهار کرد: کاهش نرخ ارز به واسطه اقدامات اروپا و آمریکا در مورد مذاکرات برجامی و تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۰ با تعدیلات جدید، دو عامل اصلی در کاهش بازار بودند، البته شاخص این کاهش را نشان نداد چراکه دامنه نوسان منفی محدود به دو درصد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: از نظر سیاسی، از آنجا که قبلاً شورای امنیت سازمان ملل اعمال مکانیسم ماشه توسط ایالات متحده را به علت خروج یک طرفه‌اش نپذیرفته بود، این اقدام اثر روانی مثبتی بر بازار ارز داشت و باعث کاهش ۷۰۰ تومانی نرخ ارز و تقویت ریال شد؛ با این حال، بازار سرمایه کامودیتی محور و صادرات محور ما در کوتاه‌مدت رابطه عکس با نرخ ارز دارد و افت ارز افت بازار را به دنبال دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ نفت و کامودیتی‌ها فعلا شرایط خوبی دارند، گفت: نرخ ارز هم اگر در همین سطوح تثبیت شوند، سهام بنیادی بازار ارزنده خواهند بود و البته بودجه مصوب در اواخر هفته گذشته با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی امیدها به توقف نرخ‌گذاری‌های دولتی در صنایعی مثل دارو، قند و غذایی و لاستیک و روغن موتور و سیمان  را تضعیف کرد و امید است با حذف آن، سوبسید مستقیم به کالاها از محل تفاوت ارز دولتی ارائه شود و مکانیسم بازار آزاد ضربه نخورد، اما تنها نگرانی بازار در این هفته ارز و بودجه خواهد بود.

قلی‌پور درباره حجم معاملات و فشار نقدینگی بازار سرمایه عنوان کرد: در معاملات روز جاری، حجم معاملات خرد با ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یکی از پایین‌ترین رکوردهای خود را از اول سال زد و از اول سال فقط دو روز کمتر از این میزان را داشتیم

وی ادامه داد: حجم پایین معاملات نگران‌کننده برای بازار سالم و نقدشونده است، البته تنها امیدواری هم این است که به خاطر بسته شدن دامنه نوسان منفی در دو درصد این حجم کاهش یافته ولی در هر صورت سلامت بازار را زیر سوال برده است زیرا این دامنه باعث تشکیل صف‌های فروش و قفل شدن بازار شد، ولی شاخص را به صورت مصنوعی نجات داد؛ مخصوصا با ۹ هزار دلاری شدن قیمت جهانی مس و رشد سهام فملی.  بنابراین بازار امروز نقدشونده نبود.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی روز آینده معاملات بورس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار تحت‌الشعاع اخبار مذاکرات ایران و غرب خواهد بود و اگر اخبار مثبت باشد، ریال تقویت و بورس وابسته به آن تضعیف خواهد شد و تا آخر هفته در این فاز خواهیم بود.

کد خبر: ۷۴٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha