۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ارزآوری از باغات کویر در شرایط تحریم؛ کنسانتره‌های میوه فردوس در روسیه و کره
در گفت‌و گو با مدیر نمونه ملی صنایع تبدیلی و تکمیلی مطرح شد؛

ارزآوری از باغات کویر در شرایط تحریم؛ کنسانتره‌های میوه فردوس در روسیه و کره

بیرجند- مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی از خراسان‌جنوبی گفت: تحریم‌ها علی‌رغم سختی، تولید و صادرات ما را متوقف نکرد و به کشورهایی چون روسیه، کره و برخی کشورهای اروپایی صادرات داشتیم.

 بازار، گروه استان‌ها: در خراسان‌جنوبی همواره از عدم فرآوری محصولات، خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان خلاء‌ها و اشکالات حوزه تولید و صادرات نام برده می‌شود. موضوعی که موجب شده ارزش حقیقی از فروش و صادرات محصولات نصیب کشاورز، تولیدکننده و صادرکننده نشود.

این در حالی است که با سرمایه‌گذاری، حمایت‌های بخش دولتی و خصوصی و بانک‌ها برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان یک محصول را با ارزش افزوده بسیار بیشتری فروخت و صادر کرد. استاندار خراسان‌جنوبی نیز چندی پیش در جلسه ستاد توسعه خاوران انتقادهایی نسبت به عدم فرآوری محصولات کشاورزی و باغی خراسان‌جنوبی و خام فروشی آنان داشت.

ولی علی رغم همه این انتقادات در همین دیار و در دل کویر کسانی هستند که موانع را از سر راه برداشته و با تلاش و کوشش فراوان در حوزه فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی گام برمی‌دارند که سید حمید حجتی نمونه‌ای از این افراد است که در دل کویر با احداث یک شرکت و کارخانه در این مسیر گام برداشته است.

تولید کنسانتره میوه در فردوس
وی که مجموعه تولیدی خود را در شهرستان فردوس راه‌اندازی کرده کار خود را با فرآوری میوه آغاز کرده است. و در سال جاری نیز به عنوان مدیر نمونه واحد تبدیلی و تکمیلی در سطح ملی انتخاب شده است.

سید حمید حجتی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرکت ما فعالیت خود را در سال ۹۱ در حوزه کنسانتره میوه شروع کرد و چند سال بعد در حوزه تولید روغن کنجد، روغن هسته انار و روغن هسته انگور کار خود را ادامه دادیم.

در خراسان‌جنوبی ظرفیت کار در حوزه فرآوری محصولات باغی و استراتژیک و همچنین ایجاد واحدهای صنایع تبدیل تبدیلی و تکمیلی بسیار زیاد است ولی تعداد واحدهای تولیدی به اندازه این ظرفیت ها نیست

وی افزود: در حقیقت ما از هسته میوه که یکی از ضایعات است توانستیم محصول تولید کرده و آن را به بازار عرضه کنیم.

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بیان‌کرد: در خراسان‌جنوبی ظرفیت کار در حوزه فرآوری محصولات باغی و محصولات استراتژیک و همچنین ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بسیار زیاد است ولی تعداد واحدهای تولیدی به اندازه این ظرفیت نیست.

کمبود نقدینگی مانع ورود سرمایه‌گذاران به حوزه فرآوری
حجتی ادامه‌داد: علت عدم ورود تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در بحث فرآوری را باید در مشکل کمبود نقدینگی و کافی نبودن سرمایه در گردش دانست.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی یک واحد فرآوری نیاز به چندین میلیارد نقدینگی و سرمایه در گردش دارد، گفت: متأسفانه سرمایه‌گذار نمی‌تواند همه این حجم از نقدینگی را تأمین کند و دولت و بانک‌ها در این زمینه باید یاری رسان باشند.

مدیر نمونه ملی واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی اظهار کرد: متأسفانه گاهی بانک‌ها در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان و شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ سخت‌گیرانه عمل می‌کنند.

بانک‌ها سند کارخانه را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرند
حجتی بیان‌کرد: قبول نکردن سند زمین کارخانه به عنوان وثیقه در مواردی یک نمونه از این سخت گیری‌ها است.

وی با بیان اینکه البته در طول دوران فعالیت و به عنوان مثال در سال ۸۸ بانک‌هایی بوده‌اند که با من در پرداخت تسهیلات همکاری‌های مطلوبی داشته‌اند، ادامه‌داد: وقتی مجموعه ما به سرمایه در گردش نیاز دارد، بیشتر آن را سهامداران شرکت تأمین کرده و معمولاً نیازی به تسهیلات بانکی نداشته‌ایم.

این مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشاره به برخی از قوانین دست و پا بسته در حوزه تولید، گفت: وقتی یک قانون در کشور به تصویب می‌رسد، خراسان جنوبی از اولین استان‌هایی است که این قانون را اجرا می‌کند و در استان ما به صورت پایلوت اجرا می‌شود که گاه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

لذت شیرین کارآفرینی
حجتی با بیان اینکه در حوزه تولید یکی از لذت بخش‌ترین و شیرین‌ترین بخش‌های کاری، کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی است، اظهار کرد: در حال حاضر ما ۳۰ نیروی ثابت و حدود ۴۰ نیروی فصلی داریم.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کنسانتره میوه تولیدی کارخانه را به کشورهایی چون ترکیه، روسیه، کره، تعدادی از کشورهای اروپایی و… صادر می‌کنند، گفت: یکی از علل انتخاب مجموعه ما به عنوان برتر ملی همین صادرات محصولات فرآوری شده از دل کویر به کشورهای مختلف است.

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشاره به اینکه بعد از تحریم‌های ظالمانه دشمنان برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور و به تبع آن در خراسان‌جنوبی مشکلاتی به وجود آمد، اظهار کرد: هدف ما مبارزه با این تحریم‌های ناجوانمردانه بدون توجه به برخی از مسائل حاشیه‌ای است تا بتوانیم به هدفمان از تولید و صادرات برسیم.

حجتی بیان‌کرد: البته ما نیز مانند بسیاری از صادرکنندگان کشور و خراسان‌جنوبی در زمینه رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز با مسائلی رو به رو بوده‌ایم اما هیچ وقت تحریم‌ها و مسائل مرتبط با آن لحظه‌ای تولید ما را متوقف نکرده و از هدف بازنداشته است.

استقبال از کنستانتره‌های تولید فردوس در روسیه
وی ادامه‌داد: کشورهایی مانند روسیه از کنستانتره‌های سیب، انگور و انار ما به خوبی استقبال می‌کنند چرا که تلاش کرده‌ایم محصول با کیفیتی را به بازارهای صادراتی عرضه کنیم.

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه چرایی انتخاب به عنوان برتر ملی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بیان‌کرد: علاوه بر بحث صادرات محصول فرآوری شده مواردی چون دارا بودن گواهینامه‌های HACCP و استاندارد تشویقی و ایزوهای کنترل کیفیت کالا از علل این انتخاب است.

حجتی یادآور شد: از دیگر علل انتخاب به عنوان برتر ملی می‌توان به استفاده از بسته‌بندی‌های منطبق با شرایط زیست و قابل بازیافت و توجه به مصرف بهینه انرژی اشاره کرد.

موانع، مشکلات و سختی‌ها به ویژه در سال‌های اخیر همواره در مسیر تولیدکنندگان و صادرکنندگان بوده است اما بسیاری از تولیدکنندگان با برنامه‌ریزی و غلبه بر این موانع ثابت کرده‌اند که در اوج تحریم‌ها، سختگیری‌های داخلی و برخی قوانین دست و پا بسته باز هم می‌توان به موفقیت رسید و هم برای هم وطنان خود فرصت شغلی ایجاد کرد و هم ارزآوری برای کشور داشت.

امید است که با حمایت‌های بیشتر مسئولان و متولیان امر و همت بیشتر سرمایه‌گذاران استان شاهد افزایش واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی در خراسان‌جنوبی باشیم و هیچ محصولی به صورت خام از این دیار فروخته و یا صادر نشود.

کد خبر: ۷۴٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha