۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
 انتقال تکنولوژی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی عراق است
رایزن بازرگانی ایران در عراق:

انتقال تکنولوژی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی عراق است

ربیهاوی، رایزن بازرگانی ایران در عراق، با اشاره به ظرفیت‌های صادرات به کشور عراق گفت: این کشور در شرایط فعلی مسائلی نظیر خودکفایی، ایجاد اشتغال، جذب و انتقال سرمایه و تکنولوژی و تقویت تولید را پیگیری می‌کند و این مسئله باید مدنظر صادرکنندگان به عراق قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به اینکه صادرات کالا به عراق با توجه به محدودیت‌های فعلی، رویکرد جدید پیدا کرده است، گفت: عراق در حال حاضر به دنبال خودکفایی و ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی و بازسازی واحدهای تولیدی است.

عبدالامیر ربیهاوی، در نشست مجازی بررسی ظرفیت‌های تجاری استان کرمان و کشور عراق افزود: تا سال ۲۰۱۶ میلادی، عراق یک کشور مصرف‌کننده بود اما چند سالی است که قصد دارد به یک تولیدکننده تبدیل شود و باید برای عرضه کالاهای ایرانی در بازار این کشور برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری مشترک در کشاورزی به‌ویژه کشت فراسرزمینی و همچنین صنایع مختلف به‌ویژه صنایع تبدیلی مانند کنسرو، نوشیدنی‌ها و... مورد استقبال عراقی‌ها قرار خواهد گرفت که آمادگی لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه برای فعالیت در این حوزه‌ها بین کرمان و استان‌های مختلف عراق وجود دارد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق تصریح کرد: بازرگانان کرمانی باید بیشتر در نمایشگاه‌های عراق شرکت کنند و مذاکرات تجاری با فعالان اقتصادی عراق داشته باشند تا ظرفیت‌های صادراتی کرمان بیشتر به عراقی‌ها معرفی و شناسانده شوند.

ربیهاوی، با اشاره به اینکه عراق شریک اول تجاری ایران در صادرات کالاهای غیرنفتی است، افزود: در سال ۹۸ میزان صادرات ایران به عراق ۹ میلیارد دلار بوده اما در سال ۹۹ به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوه ویروس کرونا این میزان صادرات تاکنون ۱۵ درصد کاهش یافته است که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوان به میزان صادرات سال گذشته نزدیک شویم.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: کرمان مانند سایر استان‌های ایران اولویت صادرات را با کشورهای همسایه و هم‌مرز خود قرار داده و دراین‌بین به کشور عراق که مشترکات فرهنگی، دینی و اقتصادی با ایران دارد، بیشتر توجه می‌شود.

سیدمهدی طبیب زاده، به بیان برخی موانع و محدودیت‌ها بر سر راه صادرات ایران به عراق پرداخت و خاطرنشان کرد: محصولات کرمان در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، نیروگاه و شرکت‌های فعال در بخش برق می‌تواند در بازار عراق به‌خوبی عرضه و مورد استفاده قرار گیرند و همچنین برخی شرکت‌های پیمانکاری کرمان می‌توانند در ایجاد زیرساخت‌های عراق مشارکت داشته باشند.

او ادامه داد: بارها شاهد بوده‌ایم که محصولات و کالاهای ایرانی و کرمانی به دلیل تصمیمات ناگهانی دو طرف سردرگم و معطل مانده‌اند که با این‌گونه وقایع نمی‌توان حضوری مؤثر در بازارها داشت.

طبیب زاده اظهار کرد: در سال گذشته میزان صادرات کرمان به عراق ۶۱ میلیون دلار بوده که مناسب نیست و باید بیشتر از این میزان باشد که تسهیل شرایط صادرات می‌تواند این مهم را محقق کند.

کد خبر: ۷۴٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha