۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
از ظرفیت‌های پیوستن عراق به کنوانسیون بین‌المللی تیر استفاده شود
عضو هیات رئیسه اتاق ایران:

از ظرفیت‌های پیوستن عراق به کنوانسیون بین‌المللی تیر استفاده شود

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمانشاه، ضمن ابراز خرسندی از بخشنامه اخیر دولت عراق برای برقراری ترانزیت یکسره از برخی مرزهای کشور از جمله مرز خسروی، گفت: این امر می‌تواند گذرگاه زمینی از ایران تا سوریه، لبنان و مدیترانه را برقرار کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه هفته گذشته نامه‌ای از سوی دولت عراق برای برقراری ترانزیت یکسره از برخی مرزهای زمینی این کشور صادر شد، اظهار کرد: خوشبختانه یکی از مرزهای اعلام شده برای کشور ایران مرز خسروی کرمانشاه است.

کیوان کاشفی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه، برقراری ترانزیت یکسره و پیوستن عراق به کنوانسیون بین‌المللی تیر را رویداد مهم و امیدبخش دانست و افزود: حمل یکسره از مرز خسروی می‌تواند درنهایت گذرگاه‌ زمینی از ایران تا سوریه، لبنان و پس‌ازآن تا مدیترانه را برقرار کند که مسیر ترانزیتی بسیار مهمی است.

او تأکید کرد: در شرایط کنونی که حمل یکسره برای مرز خسروی اعلام شده باید عمده تمرکز را بر تقویت این مرز و افزایش دادوستد در این گذرگاه قرار دهیم.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: بنا داریم به‌زودی ملاقات مرزی برای مرز خسروی برقرار کنیم تا بتوان با همکاری دو طرف مسائل موجود در این مرز را حل‌وفصل کنیم.

او خاطرنشان کرد: اگرچه به دلیل مشکلات داخلی عراق فعلاً برای برقراری ترانزیت یکسره از مرزهای اقلیم برنامه‌ای ارائه نشده است اما از بین مرزهایی که با بخش کردی داریم پرویز خان بیشترین شایستگی را برای برقراری ترانزیت یکسره دارد.

کاشفی در ادامه به مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان استان هم اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، اصلاح پایه‌های صادراتی است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه نمی‌توان بعد از هر بار نوسان ارز پایه صادراتی را برای چند هزار قلم کالا اصلاح کرد، ادامه داد: برای حل این مشکل نیازمند تعیین ریالی پایه‌های صادراتی و سپس تبدیل آن به نرخ روز ارز هستیم.

کاشفی از تعیین موافقت‌نامه برای حل مشکلات بازگشت ارز صادرکنندگان هم یاد کرد و گفت: این موافقت‌نامه مورد تأیید همه دستگاه‌ها قرار گرفته اما بانک مرکزی هنوز در برابر اجرای آن مقاومت دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه اجرای این موافقت‌نامه می‌تواند مشکلات برگشت ارز سال‌های ۹۷ و ۹۸ صادرکنندگان را مرتفع کند، اظهار کرد: تقاضا داریم تا زمان ابلاغ این موافقت‌نامه امور مالیاتی همکاری لازم را با صادرکنندگان داشته باش

استاندار کرمانشاه نیز در این نشست، تسهیلگری در امور کشور را راهکار خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست و گفت: اگر پیشرفت کشور را می‌خواهیم باید به استان‌ها استقلال مالی داده شود.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه امروز در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، اظهار کرد: بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها تمرکز کنیم که اصلی‌ترین راهکار آن نیز تسهیلگری امور در داخل کشور است.

او بخشی از مشکلات اقتصادی که با آن مواجهیم را مربوط به قوانین دست و پاگیر داخلی دانست و عنوان کرد: اگر در امور داخلی کشور تسهیلگری نکنیم درگیر خودتحریمی خواهیم شد.

او اضافه کرد: برخی از این مشکلات در داخل دستگاه‌های استانی و از طریق مدیران قابل حل‌وفصل است اما برای رفع برخی دیگر نیازمند پیگیری‌های ملی هستیم و حتی اگر نیاز باشد به رئیس‌جمهور هم نامه خواهیم نوشت.

استاندار کرمانشاه از صادرکنندگان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقشاری یاد کرد که تحت تأثیر گرفت و گیرهای قوانین داخلی هستند و گفت: این قشر در شرایط کنونی سخت اقتصادی ایثارگرانه کار می‌کنند و ما نیز وظیفه داریم بسترهای لازم را برای کار آنها فراهم کنیم.

بازوند خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مرتبط با بخش صادرات خصوصاً گمرک باید برای تسهیل امور صادرکنندگان بسیار تلاش کنند.

استاندار کرمانشاه در ادامه از معضل جدی که در ساختار اداری کشور با آن مواجهیم هم یاد کرد و گفت: این معضل نبود استقلال اقتصادی برای استان‌ها است که امکان تصمیم‌گیری مستقل در بسیاری از مسائل اقتصادی را از استان‌ها می‌گیرد و افزود: اگر پیشرفت کشور را می‌خواهیم باید به استان‌ها استقلال اقتصادی داده شود.

کد خبر: ۷۴٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha