۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
برتری "واکسن ایرانی کرونا" نسبت به واکسن‌های خارجی/ آیا "کوو ایران برکت" کرونا را مات می کند؟
متخصصان پزشکی چه می گویند:

برتری "واکسن ایرانی کرونا" نسبت به واکسن‌های خارجی/ آیا "کوو ایران برکت" کرونا را مات می کند؟

لرستان- با گسترش کرونا در جهان، ایران نیز همگام با بسیاری از کشورها قدم در مسیر پرفراز و نشیب ساخت واکسن کرونا گذاشته و تاکنون موفقیت‌های خوبی داشته است که در این راستا متخصصان بهداشتی نیز اظهاراتی را مطرح کرده اند.

بازار؛ واکسن آنلاین: در میان خبرهای نگران کننده شیوع ویروس کرونا، خبر امیدوارکننده آغاز واکسیناسیون و موفقیت آمیز بودن واکسن داخلی سبب امیدواری مردم شده است؛ در همین حین که درخواست مردم برای ورود واکسن خارجی به کشور بالا گرفت، جمهوری اسلامی در ایام دهه فجر اقدام به واردات واکسن روسی کرد که فعلاً کادر درمان در اولویت واکسیناسیون قرار دارند و این موضوع سبب شده تا حدودی امید ‌و آرامش به جامعه برگردد.

واکسن ایرانی هم که در مرحله تست انسانی است، تا امروز نتایج آن مثبت و موفقیت آمیز بوده اما باید جمعیت گسترده‌ای از مردم این واکسن را تزریق کنند تا بتوان با قطعیت در رابطه با عملکرد و عوارض آن صحبت کرد.

شاید عده ای از مردم به واکسن ایرانی خوشبین نباشند و هنوز نتوانسته‌اند به تولیدات داخلی اعتماد کنند اما بسیاری از متخصصان در این رابطه نظرات مثبتی دارند و معتقدند که قدرت علمی متخصصان داخلی را نباید دست کم بگیریم و در آینده‌ای بسیار نزدیک می‌توانیم به موفقیت واکسن ایرانی و ریشه ‌کنی این ویروس منحوس امیدوار باشیم.

واکسن ایرانی نسبت به فایزر عملکرد بهتری دارد
استاد تمام دانشگاه و متخصص بیماری‌های عفونی در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: در بحث کرونا ما چندین نوع واکسن ایرانی و خارجی داریم که معروف‌ترین واکسن خارجی فایزر بود، این واکسن در واقع یک پیام رسان است که با ورود به سلول، دستور ساخت قطعه ای از ویروس بیماری زا را می‌دهد در نتیجه در بدن، آنتی بادی بر ضد آن قطعه ساخته می‌شود.

وی افزود: اگر ویروسی وارد بدن شود و آنتی بادی بر ضد آن قطعه حمله می‌کند و ویروس را از بین می‌برد؛ مراحل ساخت واکسن بدین شکل است که ابتدا در محیط آزمایشگاه و بعد روی حیوانات تست می‌شود پس از آن به مرحله تست انسانی می‌رسد که روی داوطلبین آزمایش می‌شود که اگر موفقیت‌آمیز باشد برای جمعیتهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

محمدرضا ناظر عنوان کرد: واکسن ایرانی تا وقتی که روی جمعیتهای بزرگ امتحان نشود عوارض و محاسن اولیه آن مشخص نمی‌شود؛ البته برخی عوارض هم هستند که ممکن است طی ده‌ها سال آینده مشخص شوند کمااینکه همه داروها و غذاها یکسری عوارض فی البداهه دارند که طی یک یا دو ماه نشان داده شود و برخی نیز ممکن است پس از سالها بروز پیدا کند ولی ما چون در یک بحران اپیدمی هستیم که کشندگی بیماری هم بالاست مجبوریم منافع را به مضررات ترجیح دهیم.

واکسن ایرانی تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است
وی خاطرنشان کرد: واکسن ایرانی تاکنون بر روی ۵۴ نفر از داوطلبان آزمایش شده که اگر دچار شوک یا عارضه شده بودند حتماً مطالعه متوقف می‌شد ولی ظاهرا علایمی نداشته‌اند بنابراین یک تا دو ماه صبر می‌کنند اگر عوارض نداشت به مرحله بعد یعنی واکسیناسیون برای جمعیت‌های بزرگتر می‌روند؛ عارضه دارویی ممکن است دو دهم درصد یا دو در هزار باشد.

استاد تمام دانشگاه و متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه هنوز برای اظهار نظر قطعی در مورد واکسن ایرانی زود است، تصریح کرد: هرچه کارآزمایی‌ها طولانی‌تر باشد و بیشتر صبر کنیم، مسلما عوارض، عواقب و محاسن را بهتر می‌توان سنجید اما الان ویروس به سرعت منتشر می‌شود و چاره‌ای نیست باید محدودیت کنار گذاشته شود و ما می‌بینیم که در کل دنیا مجوزها سریعتر از حالت عادی صادر می‌شود.

ناظر بیان کرد: در مورد تأثیر واکسن ایرانی بر کرونای انگلیسی هم نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد ولی حداقل یک بیس ایمنی ایجاد می‌شود و تعداد زیادی آنتی ژن غیرفعال ویروس را وارد بدن می‌کند اما در واکسن فایزر که با روش «ام. آر. ان. آ» ساخته شده، قطعاتی از ویروس را وارد بدن می‌کنند نه تمام ویروس؛ بنابراین اگر روی آن قطعات جهش انجام شود ممکن است که واکسن بی‌اثر شود کمااینکه به این نتیجه رسیده ‌اند که واکسن فایزر بر کنترل کرونای جهش یافته انگلیسی اثر ندارد.

مقاومت واکسن ایرانی در مقابل ویروس جهش یافته 
وی گفت: در روش «ام.آر.ان.آ» یک قسمت مهم ویروس مثلاً سر آن را کپی می‌کنند در نتیجه نسبت به سر ویروس، ایمنی به وجود می‌آید و آنتی بادی تولید می‌شود یعنی ویروس اصلی که حمله کند، بدن فرد، آن سر را شناسایی می‌کند و به آن حمله می‌کند حالا اگر ویروس بتواند سرش را مخفی کند دیگر آنتی بادی‌هایی که تولید می‌شود بی‌اثر است.

این استاد دانشگاه و متخصص عفونی افزود: در روش ایرانی حتی اگر ویروس سرش را مخفی کند این واکسن به قطعات دیگر بدن ویروس حمله می‌کند بنابراین می‌توان گفت واکسن ایرانی ایمنی نسبی ایجاد می‌کند و در مقابل جهش مقاوم‌تر است مگر اینکه جهش بسیار وسیعی در ویروس رخ دهد.

فوق تخصص عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: همه واکسن‌ها با درجات مختلف اعم از فایزر، مدونا، واکسن اسپوتنیک روسی و این واکسنی که با همکاری کوبا ساخته شده و تبلیغات آن انجام می‌شود، ممکن است در فاز سه و چهار بالینی عوارضی داشته باشند.

کوبا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از نظر پزشکی است
وی افزود: هنوز قطعیت و اطمینان کامل در هیچ کدام از این واکسن ‌ها مشخص نیست ولی به هر حال باید منتظر نتایج مطالعات بالینی آنها باشیم تا ببینیم چند درصد موثر هستند و بعد بر اساس آن قضاوت کنیم که کدام یک بهتر است.

عباس آزادی عنوان کرد: قطعا واکسنی که با همکاری کوبا در کشورمان تولید می‌شود در صورتی که حتی نسبت به نمونه‌های خارجی اثرات یکسانی داشته باشد استفاده از این واکسن به مراتب بهتر و آسانتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه فارغ از وضعیت اقتصادی کوبا این کشور از نظر پزشکی یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست، تصریح کرد: واکسنی که با همکاری کوبا ساخته می‌شود قطعاً استانداردهای لازم را دارد؛ اما تا فاز مطالعات انسانی آن انجام نشود، نمی‌توانیم با قطعیت اظهار نظر کنیم.

نتیجه نهایی واکسن مشترک ایران و کوبا خرداد ۱۴۰۰ اعلام می‌شود
فوق تخصص عفونی با بیان اینکه با توجه به اعلام وزارت بهداشت، فاز مطالعاتی این واکسن در خرداد ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرد: پس از اعلام نتایج نهایی این واکسن در خرداد سال آینده، اگر نتایج آن رضایت بخش باشد وارد چرخه تولید می‌شود؛ در مقوله سلامت باید برای حفظ ایمنی انسان تا جایی که ممکن است مطمئن ترین، کم عارضه‌ترین و با کارایی ترین واکسن را انتخاب کنیم.

وی بیان کرد: برای متمایل ساختن مردم به سمت تولید داخل، تبلیغات صدا و سیما بسیار موثر است؛ باید مردم را نسبت به این قضیه آگاه کنیم که حمایت آنها از کالای داخلی، باعث کمک به تولید و اشتغال کشور می‌شود؛ به علاوه باید کیفیت کالاهای داخلی بالا رود تا توان رقابت با نمونه‌های با کیفیت خارجی را داشته باشد و اگر نتواند از نظر کیفیت با آنها رقابت کند به راحتی حذف می‌شود.

آزادی گفت: اگر یک انسان را نتوانیم از نظر جسمی تقویت کنیم و فقط بخواهیم از طریق دارو، واکسن، رانت و .... در رقابت با یک شخص دیگر کمک کنیم به محض اینکه رانت برداشته شود، شکست می خورد.

حمایت از واکسن ایرانی، رونق تولید و اشتغال را به همراه دارد
وی با بیان اینکه بازار تابع عرضه و تقاضا و کیفیت است، افزود: باید صنایع ما توانمند باشد، از تکنولوژی روز دنیا استفاده کند و بتواند جنبه‌های رقابتیشان را صرف نظر از ایجاد رانت و انحصار تقویت کند که این خود باعث تبلیغ برای مردم و استفاده از محصولات داخلی می‌شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه در کارهای تولیدی خدمات پس از فروش باید بسیار تقویت شود که متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف هستیم، عنوان کرد: در هر واکسنی یکسری عوارض کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود دارد که عوارض کوتاه مدت و میان مدت آن معمولاً در مدت سه تا پنج ماه مشخص می‌شود ولی عوارض بلند مدت معمولاً برای هیچ واکسنی قابل بررسی نیست مگر اینکه هفت تا هشت سال زمان بگذرد تا ببینیم این واکسن چه عوارضی دارد و اگر لازم باشد این واکسن را از چرخه تولید خارج کنند کمااینکه در گذشته واکسنی وارد بازار شد و سال‌ها مورد استفاده قرار گرفت ولی بعدها مشخص شد که این واکسن باعث ایجاد ناهنجاری جنینی می‌شود به همین دلیل کاملاً از چرخه تولید خارج شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نتایج نهایی واکسن کرونای ساخت داخل، مثبت باشد ما زیر ساخت لازم را برای تولید انبوه داریم مثل ساخت واکسن سازی کرج که بسیاری از واکسن‌های سرخک و ... در آنجا تولید می‌شود و نیاز کشور را برطرف می کند و به خارج از کشور هم صادرات داریم.

آزادی تصریح کرد: انشاالله هرچه سریعتر این واکسن وارد بازار شود و مردم ما ایمن شوند؛ اگرچه در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد ما به بیماری مبتلا شده و ایمن هستند ولی اگر ۲۰ یا ۳۰ درصد دیگر را هم ما بتوانیم با واکسیناسیون پوشش دهیم، یک ایمنی جمعی ایجاد می‌شود که خود به خود ویروس کاملا از بین می‌رود.

کد خبر: ۷۴٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha