۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کاهش ۱۴ درصدی صادرات به عراق در ۱۰ ماهه امسال
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت خبر داد

کاهش ۱۴ درصدی صادرات به عراق در ۱۰ ماهه امسال

موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: میزان صادرات ایران به کشور عراق در ۱۰ ماهه امسال ۱۴ درصد کاهش داشت.

به گزارش بازار، سید مجتبی موسویان معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت، درباره موانع توسعه تجارت منطقه‌ای افزود: ایران کشور غنی از نظر تعداد همسایه بعد از روسیه با ۱۷ همسایه، چین با ۱۶ همسایه و ایران در رتبه سوم با ۱۵ همسایه در دنیاست.

وی درباره موانع توسعه تجارت منطقه‌ای افزود: این موضوع در دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که در بخش خارجی موضوع اصلی تحریم است.

موسویان با اشاره به اینکه تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده در ۸۰ سال گذشته فقط در مورد یک کشور دیگر اعمال شده است گفت: ما خیلی ساده موضوع تحریم را بیان می‌کنیم، ولی در اتاق فکر خزانه داری آمریکا ۴۰۰ نفر انواع و اقسام تحریم‌ها را برای متوقف کردن صادرات و فعالیت‌های اقتصادی ما چاره اندیشی می‌کنند حتی با سفر به استان‌های مرزی کشورهای همسایه ما آن‌ها را برای همکاری با ما بر حذر می‌کنند.

وی افزود: با بررسی اقتصادهای کشورهای صنعتی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس و آمریکا، با بروز پدیده کرونا دچار افت در فعالیت‌های اقتصادی شدند و صادرات و تجارت آن‌ها با کاهش دو رقمی رو برو شده است.

او ادامه داد: کشورهایی که تحریم نبودند و زیر ساخت‌های خوبی داشتند تحت تاثیر شرایط کرونایی قرارگرفتند.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش داخلی موانع توسعه تجارت منطقه‌ای قسمتی از آن متوجه بنگاههاست و ما برای اینکه بتوانیم این سهم بازار را داشته باشیم احتیاج به شرکت‌های بزرگ با مقیاس تولید داریم.

توسعه تجارت در گرو سرمایه گذاری در بخش زیرساخت هاست
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: زمانی که بخواهیم توسعه تجارت با کشورهای همسایه داشته باشیم باید برای گذرگاه های مرزی، جاده ها، انبارهاو پایانه های صادراتی سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها بسیار مهم است.

موسویان در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: برای تجارت با هر کدام از کشورهای همسایه یک راهبرد نیاز است.

وی گفت: یکی از طرح هایی که در سازمان توسعه تجارت وجود دارد استفاده حداکثری از ظرفیت های تجاری با ۱۵ کشور همسایه به اضافه چین و هند است.

او افزود: این کشورها به غیر از عربستان و بحرین ۹۰ درصد صادرات ما را جذب می کنند. چین ۲۵ درصد و عراق ۲۴ درصد صادرات ما را جذب می کنند.

موسویان گفت: در سازمان توسعه تجارت برای هر کدام از این کشورها یک راهبرد تعریف و برای هر کدام یک برنامه اجرایی تدوین شده است.

وی افزود: ایران با پاکستان در حال حاضر موافقتنامه تجارت ترجیحی دارد و در حال مذاکره موافقت نامه تجارت آزاد هستیم.

موسویان گفت:از زمان مذاکره با اتحادیه اوراسیا و علی رغم کرونا و تحریم ها، صادرات به روسیه از ابتدای سال تاکنون رشد دو رقمی داشته است.

وی ادامه داد: گذرگاه آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان است ولی جمهوری آذربایجان جزو اورآسیا نیست.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و روسیه جزو اوراسیا هستند افزود: در حال حاضر ظرفیت دو برابر شدن پل ارتباطی وجود دارد و وزارت راه در جهت انجام آن است.

موسویان گفت: آذربایجان رقیب ما در صادرات مواد غذایی به روسیه است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: اگر بخواهیم صادرات افزایش پیدا کند باید بعنوان اولویت قرار گیرد.

وی افزود: ما به بنگاه های بزرگ برای رقابت در صحنه های بین المللی احتیاج داریم که در حال حاضر شرکت های بزرگ نداریم و قیمت تمام شده محصولات ما بالاست و در زیر ساخت مشکل داریم و همچنین محصولی که تولید می کنیم بعضاً استانداردهای کشورهای طرف مقابل را ندارد و باید کالایی تولید کنیم که براساس نیاز طرف خارجی باشدکه بخشی از این توسط بنگاه ها و بخشی دیگر توسط دولت باید انجام شود.

وی ادامه داد: مقیاس در بازار روسیه بسیار مهم است و تولید کننده های ما با مقیاس تولید خود نمی توانند قراردادهای بلند مدت سالانه با فروشگاه های زنجیره ای روسیه ببندند چون یا موضوع سرمایه در گردش دارند و یا تاسیسات کافی ندارند و یا زیرساخت ها پاسخگو نیست.

موسویان گفت: چین بعنوان بزرگترین اقتصاد دنیا حدود ۲۵ درصد سهم بازار ۱۵ کشور همسایه ما را در اختیار دارد.

وی افزود: اگر شرایط تحریم، کرونا، توانمندسازی بنگاه ها و زیرساخت ها انجام شود ایران توانایی حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات به این ۱۵ کشور را دارد.

وی ادامه داد: باید دیپلماسی را قوی تر کنیم و در حال حاضر سند ملی صادرات را تدوین کردیم البته نقش تولید هم بسیار مهم است.

کد خبر: ۷۴٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha