۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
بازار مرکبات چشم به سفره هفت سین دوخته است
بازار از مازندران گزارش می دهد؛

بازار مرکبات چشم به سفره هفت سین دوخته است

ساری - مرکبات مازندران که از بازارهای آن ور آب ها چندان خیری ندیده، به بازارهای عیدانه در کشور و سفره های هفت سین ایرانی ها چشم دوخته و دل خوش است.

 فوزیه حمزه پور؛ بازار-  اگرچه مرکبات مازندران به برخی بازارهای خارجی نیز راه یافته اما حجم صادرات در برابر تولید ۲.۷ میلیون تنی چندان قابل توجه نیست و بازارهای عیدانه آخرین روزنه امید باغداران برای عرضه این محصولات به شمار می رود.

همپای عید و بهار و در بحبوبه اوضاع کرونایی، مرکبات مازندران به بازارها و فروشگاه های کشور رسید تا کام هموطنان ایرانی را در شب عید شیرین کند، این درحالی است که مازندران با پرتقال و مرکبات شهره شده است و این یاغوت ها زردرنگ، سفره ایرانی ها در مناطق مختلف کشور را رنگین کرده است.

هر سال همزمان با عید، طرح ذخیره سازی و توزیع و مرکبات مازندران برای تنظیم بازار شب عید اجرا می شود و علاوه بر ۳۰ هزار تن ذخیره شده، مقادیر زیادی نیز توسط باغداران و واسطه ها برای عرضه به بازارهای کشور ارسال می شود.

امسال تولید مرکبات مازندران پررونق بود و دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران تولید شد که در دو دهه گذشته این میزان بی سابقه بوده است. مرکبات عیدانه مازندران به نرخ ۴۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم بر سر سفره های عید قرار می گیرد.

مرکبات مازندران هیچ گاه بی مشتری نمی ماند

امین کمالی یک راننده نیسان که هفته ای دو تا سه نوبت، از جاده هراز و سوادکوه، محصول مرکبات مازندران را به بازارهای تهران و دیگر استان ها حمل می کند، می گوید: خوشبختانه بازارپسندی مرکبات مازندران در خارج از استان خوب است و هیچ گاه محصول استان بی مشتری نمی ماند.

وی با اظهار اینکه برخی حجره داران تهران و کرج جزو مشتریان جدی مرکبات و پرتقال مازندران هستند و هرروز با سفارش آنان، محصول باغی را از شهرهای مختلف استان برای آن ها حمل می کنیم.

باغداران مازندران نیز می گوید در آستانه شب عید بازار خرید و فروش مرکبات رونق گرفته است و مشتریان زیادی برای خرید محصولات انبارشده مراجعه می کنند.

باقر اسلامی یک باغدار غرب مازندران نیز می گوید: از پاییز و قبل از شروع فصل برداشت مرکبات شاهد حضور مشتریان و واسطه های مختلف برای خرید مرکبات و سردرختی بودیم اما تصمیم گرفتم، محصول مرکبات را خود برداشت کنم تا در آستانه شب عید به فروش برسانم.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار پس از چندسال فعالیت در تولید مرکبات، پای صادرکنندگان نیز به باغ هایم برای خرید محصول باز شده بود، ادامه می دهد: صادرکنندگان تا نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم را پیشنهاد داده بودند که نرخ خوب و قابل توجهی است.

وی ادامه داد: برخی کشاورزان در انبارهایشان پرتقال شب عید را کیلویی تا ۳۵۰۰ تومان نیز به فروش رسانده اند که نسبت به سال قبل خوب بوده است.

هر روز خودروهای حامل بار مرکبات مازندران برای تنظیم بازار به استان های مختلف در حرکت است و امسال براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، ۳۰ هزار تن از مرکبات مازندران به استان های مختلف حمل می شود.

۳۰ هزار تن مرکبات ذخیره سازی و به کشور حمل شده است

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران به خبرنگار بازار می گوید: طبق مصوبه ای ۳۰ هزار تن مرکبات با قیمت ۴۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم برای عرضه در شب عید از باغداران استان خریداری و ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه کار حمل و ارسال مرکبات به مناطق مختلف استان در حال انجام است، افزود: از ۲۵۰ باغدار استان خریداری و ذخیره سازی شده است.

وی شمار بهره برداران بخش باغی در استان را ۱۸۰ هزار نفر اعلام کرد و درباره وضعیت بازار مرکبات گفت: خوشبختانه امسال وضعیت محصول و فروش آن خوب بوده است.

در حالی که مرکبات مازندران کام مردمان ایران را در شب عید شیرین کرده، امسال وضعیت صادرات مرکبات استان نیز به نسبت سال های قبل خوب بوده است اما در برابر میزان تولید بالای استان، ناچیز به شمار می رود.

حسن خیریان پورمعاون هماهنگی امور اقتصادی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار میزان صادرات کیوی از استان را بیش از ۱۱۰ هزار تن و ارزش اقتصادی را بیش از ۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این محصول به کشورهای هند، ازبکستان و روسیه صادر شده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات کیوی از گمرکات نسبت به سال قبل رشد ۲۷ درصدی داشته است، درباره صادرات مرکبات نیز گفت: تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار تن مرکبات از نوع پرتقال و نارنگی نیز به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

خیریان پور، ارزش مرکبات صادر شده را با رشد ۱۰۰ درصدی ۷۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: کشورهای روسیه، افغانستان، عراق و حاشیه خلیج فارس مهمترین بازارهای هدف صادراتی هستند.

 اوضاع صادرات مرکبات مازندران در هفته های اخیر با شروع ویروس کرونا دستخوش تحولاتی شده و این میهان ناخوانده بر روند صادرات تاثیر گذاشته است. اگرچه متولیان امر در این زمینه تاکنون اظهار نظر نکرده اند اما به گفته برخی از صادرکنندگان در روزهای اخیر برای صادرات با مشکلاتی مواجه اند که دلیل عمده کندی و توقف روند صادرات، تبعات ناشی از ویروس کرونا است.

به هر روی، مرکبات مازندران در ماه مانده به عید روزهای خوشی را سپری می کنند و باغداران چشم بازارهای عیدانه دوخته اند تا ثمره دسترنج چندماهه در باغات را از بازارهای کشور برداشت کنند.

کد خبر: ۷٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha