۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
سهم ناچیز کالاهای آذربایجان شرقی در بازار همسایگان
یادداشت؛

سهم ناچیز کالاهای آذربایجان شرقی در بازار همسایگان

تبریز- «با اینکه زمینه های مشترک تاریخی، دینی و زبانی بین مردم آذربایجان شرقی و همسایگانش وجود دارد اما متاسفانه در گذشته و اکنون از این فرصت استفاده بهینه نشده و چه بسا مورد غفلت مسئولان و صنعتگران قرار گرفته است.» این بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار تبریزی برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: تنها ۲ درصد بازارهای همسایه در اختیار آذربایجان‌ شرقی است. این را ، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان گفته است. ناگفته پیداست که آذربایجان شرقی از جمله استان های مهم کشور و به تعبیر مقام معظم رهبری، سر ایران است و یکی از قطب های مهم کشور در زمینه های صنعت و اقتصاد مطرح است.

سخنان استاندار قابل تامل است از این لحاظ که چرا با وجود این همه ظرفیت و توانمندی ها، این استان فقط توانسته است 2 درصد سهم بازار های همسایه پیرامون خود را به دست بگیرد و کشورهایی مثل چین یا ترکیه این بازارها را تصاحب کنند. با اینکه زمینه های مشترک تاریخی، دینی و زبانی بین مردم استان آذربایجان شرقی و همسایگانش وجود دارد اما متاسفانه در گذشته و اکنون از این فرصت استفاده بهینه نشده و چه بسا مورد غفلت مسئولان و صنعتگران قرار گرفته است.

دیپلماسی اقتصادی، حلقه مفقوده افزایش ارتباطات تجاری و اقتصادی استان با همسایگانش در سال های اخیر بوده و مورد غفلت قرار گرفته است. سهم دو درصدی آذربایجان شرقی در بازار های همسایه گویای این واقعیت تلخ است. جناب استاندار به عنوان نماینده ارشد دولت تدبیر و امید باید پاسخ دهند که چرا و به چه دلایلی این سهم ناچیز رقم خورده و علیرغم شعار های دولت مبنی بر سیاست تعامل با همسایگان در این سالها این سهم  تکانی هم نخورده است.

واقعیت این که یکی از ابزارهای کارآمد و قدرتمند کشورها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، "دیپلماسی اقتصادی" است. این نوع دیپلماسی عبارت است از اقدامات رسمی دیپلماتیک که دسترسی به بازارهای خارجی را برای کسب‌ وکارهای ملی تسهیل می‌کنند، در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هستند و بر اثرگذاری روی قوانین بین‌المللی در راستای پیشبرد منافع ملی تاکید می‌نمایند.

صنایعی مثل کفش، چرم، صنایع دستی، فرش، خشکبار، شیرینی و شکلات و وجود صنایع مختلف از جمله قطعه سازی و بازار قدیمی از جمله ظرفیت های بزرگ اقتصادی و صنعتی استان آذربایجان شرقی است و قابل قبول هیچ فرد دلسوز و علاقمند به توسعه نیست که تنها دو درصد بازارهای کشورهای همسایه در اختیار تجار و تولیدکنندگان استان ما باشد.

 بیش از سه هزار و ۵۰۰ شرکت صنعتی و تولیدی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند. چهار درصد صنایع کشور در آذربایجان ‌شرقی، مستقر هستند و شرکت‌های بزرگی همچون تراکتورسازی، ماشین‌سازی، ایدم و چرخشگر از صدها شرکت قدرتمند استان محسوب می‌شوند.حتی تولیدات شیرینی و شکلات استان به بیش از ۸۰ کشور دنیا صادر می شود.آیا واقعا توانسته ایم از این همه مزیت به خوبی استفاده کنیم و بازارهای کشورهای همسایه را در اختیار داشته باشیم.

به نظر می رسد مسئولان استان برای صادرات بیشتر و نفوذ به بازار کشورهای همسایه باید بیش از پیش به موضوع دیپلماسی اقتصادی اهمیت بدهند تا با رفت و آمد های مکرر هیات های بازرگانی، نیازهای همسایگان رصد شود و بتوانیم با شناخت بیشتر این بازارها محصولات مان را عرضه نماییم.

توجه به تبلیغات بازرگانی کالاهای استان در فضای رسانه ای کشورهای همسایه به منظور اقناع مردم این کشورها به مصرف تولیدات ایرانی اهمیت فراوانی دارد و یکی از راه های معرفی محصولات به همسایگان است. همچنین فعال کردن کنسولگری های کشور در کشورهای همسایه برای پررنگ کردن دیپلماسی اقتصادی با هدف افزایش سهم بازارهای این کشور ضروری است.

کد خبر: ۷۴٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha