۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
نایاب شدن ماسک در شمال کشور/ بازار لوازم بهداشتی گلستان در دست دلالان
تناقض در صحبت‌های مسئولان و واقعیت‌های بازار؛

نایاب شدن ماسک در شمال کشور/ بازار لوازم بهداشتی گلستان در دست دلالان

گرگان- به گفته مسئولان وزارت بهداشت، گلستان به کانون شیوع بیماری کرونا در شمال کشور تبدیل شده است؛ با این حال از هفته گذشته ماسک و سایر اقلام بهداشتی در استان نایاب شده است و بازار فروش لوازم بهداشتی در قبضه دلالان است.

 زهرا بهرامی؛ خبرگزاری بازار- از هفته گذشته تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر با علائم سندرم شدید تنفسی و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان معتقد است تعداد مبتلایان به کرونا را باید از روی علائم آن‌ها محاسبه کردند نه نتایج آزمایشگاهی چرا که درصد خطا در کیت‌های آزمایشگاهی و گرفتن نمونه بسیار بالاست.

بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت، در روز شنبه هفته جاری، گلستان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کووید ۱۹ است.بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت، در روز شنبه هفته جاری، گلستان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کووید ۱۹ است.

مسئولان بر ماندن در خانه و رعایت مباحث بهداشتی تأکید دارند اما ماسک و ژل ضدعفونی کننده در هیچ داروخانه و مراکز فروش لوازم پزشکی و بهداتشی استان یافت نمی‌شود.

یک شهروند گلستانی راجع به آخرین وضعیت تأمین مایحتاج بهداشتی به خبرنگار بازار اظهار کرد: از اواسط هفته گذشته هیچ یک از داروخانه‌های استان ماسک و ژل ضدعفونی کننده ندارند و از اوایل هفته جاری دستکش یکبار مصرف هم در بازار کمیاب شده است.

رضا سلیمانی افزود: با دستور وزارت بهداشت فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها ممنوع شد و قرار بود اقلام بهداشتی از سوی مراکز و خانه‌های بهداشت توزیع شود اما هیچ یک از مراکز بهداشتی استان به این کار مبادرت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بازار ماسک و مواد ضدعفونی کننده استان هم‌اکنون در دست دلالان است؛ در شرایطی که داروخانه‌ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی و پزشکی ماسک و ژل ضدعفونی کننده ندارند، ماسک با چندین برابر قیمت واقعی در مغازه‌های ابزار و یراق استان عرضه می‌شود.

این شهروند گلستانی وضعیت نابسامان بازار را حاصل ناهماهنگی مسئولان و تصمیم‌گیران دانست و تصریح کرد: وضعیت کنونی نشان می‌دهد در این موضوع هم مانند سایر موارد مسئولان قادر به کنترل اوضاع و مدیریت بحران نیستند.

هرچند این شهروند گلستانی نابسامانی موجود در بازار را حاصل بی‌تدبیری مسئولان در مدیریت بحران می‌داند اما استاندار گلستان معتقد است از اواسط هفته گذشته در کارگروه سلامت و امنیت غذایی و مقابله با کرونا در استان تلاش شده موضوع مدیریت شود.

محدودیت توزیع ماسک در داروخانه‌ها نداریم

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در جلسات تأکید کردیم هیچ داروخانه‌ای در گلستان اجازه ندارد برچسب «ماسک نداریم» را بر روی شیشه نصب کند و محدودیت عرضه ماسک و مواد ضدعفونی کننده را از داروخانه‌ها لغو کردیم.

وی با بیان اینکه گلستان در تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده خودکفا شده و حتی بخشی از نیاز سایر استان‌ها را تامین می‌کند، افزود: تولیدات ماسک شرکت گلستانی وارد بازار شده و این شرکت تولیدی قابلیت تولید روزانه ۴۰ هزار ماسک را داراست.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه محصول تولیدی شرکت گلستانی از ماسک‌های موجود در بازار کشور با کیفیت‌تر و  از نظر ریالی ارزان‌تر است، ادامه داد: گلستان در تولید مواد ضدعفونی هم خودکفاست و یک کارخانه در آق قلا علاوه بر تامین نیاز استان ۳۰ درصد از نیاز کشور به مواد ضدعفونی کننده را فراهم می‌کند.

حق شناس با تاکید بر اینکه محدودیتی در توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌های استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مقرر شده یک میلیون از ماسک‌های تولید شده در استان توسط دانشگاه علوم پزشکی در داروخانه‌های استان توزیع شود.

در شرایطی که استاندار گلستان تأکید دارد هیچ محدودیتی برای عرضه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌های استان وجود ندارد و گلستان در تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده خودکفاست اما واقعیت‌های موجود خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

یکی از داروخانه‌داران گرگانی راجع به آخرین وضعیت عرضه و فروش اقلام بهداشتی به خبرنگار بازار گفت: از یکشنبه هفته گذشته هیچ کدام از اقلام بهداشتی عرضه نشده است و این موضوع فقط مختص ماسک و ژل ضدعفونی کننده نیست.

محمد دیلم تصریح کرد: از هفته گذشته با هر شرکت توزیع برای خرید اقلام بهداشتی (ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش) تماس گرفته‌ایم همه اعلام کرده‌اند موجودی ندارند و فقط یک شرکت پخش قول داده است امروز تعداد محدودی دستکش آن هم به صورت خرید نقدی به دست ما برساند.

خرید اقلام بهداشتی داروخانه‌ها صفر شد

وی بیان کرد: آنچه تاکنون به همشهریان عرضه کرده‌ایم از اقلام موجود در انبار بوده است و از هفته گذشته تقریبا خرید به صفر رسیده چراکه شرکت‌های پخش اقلامی برای عرضه ندارند.

دیلم ادامه داد: کمبود ماسک تا جایی است که پرسنل داروخانه مجبور هستند ماسکی را که باید هر دو ساعت یکبار تعویض شود با الکل ضدعفونی کرده و مجدد استفاده می‌کنند.

کمبود اقلام بهداشتی فقط گریبانگیر مردم  گلستان و فعالان داروخانه‌ها نبود بلکه کادر درمانی و کارکنان شبکه بهداشت استان هم با این معضل دست و پنجه نرم می‌کردند و از وضعیت موجود گلایه داشتند.

یکی از کارکنان مرکز بهداشت گلستان  هم به خبرنگار بازار اظهار کرد: از هفته گذشته در فضای مجازی و رسانه‌ ملی اعلام شد عرضه ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها ممنوع شد و اقلام بهداشتی از سوی مراکز و خانه‌های بهداشت توزیع می‌شود اما تاکنون چیزی برای توزیع نداده‌اند.

وی که نخواست نامی از وی ذکر شود، افزود: پس از اعلام این خبر تعداد مراجعان ما چندین برابر شده است اما هیچ مرجعی برای پاسخگویی وجود ندارد.

وی توضیح داد: با این حجم از مراجعه کننده پرسنل بهداشت و درمان در معرض خطر هستند اما اقلام بهداشتی در مراکز وجود ندارد و پرسنل مجبور هستند خودشان ماسک و دستکش و ... را تأمین کنند.

وی اضافه کرد: ماهم منتظر هستیم اقلام بهداشتی که از سوی مسئولان مطرح شده به دستمان برسد اما از اینکه چه زمانی این اقلام در بین مراکز و خانه‌های بهداشت توزیع می‌شود، اطلاعی نداریم.

وضعیت موجود از تناقض صحبت‌های مسئولان استان و وضعیت بازار حکایت دارد، حکایتی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تلاش می‌کند ابعاد پنهان آن را روشن کند.

عبدالرضا فاضل به خبرنگار بازار گفت: از هفته گذشته به وزارتخانه اعلام کردیم ما در مرکز شیوع کرونا قرار داریم چرا که تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی با علائم سندرم شدید تنفسی روند صعودی گرفته است اما در هفته جاری اعلام شد گلستان به مرکز شیوع کرونا در شمال کشور تبدیل شده است.

ماسک تولیدی گلستان هنوز به داروخانه‌ها نرسیده است

وی افزود: وزارت بهداشت پس از ممنوعیت عرضه محصولات بهداشتی و ماسک اعلام کرده بود یک میلیون پک بهداشتی برای توزیع رایگان در مراکز بهداشتی در اختیار استان قرار می‌دهد که نخستین بخش از آن (۱۱ اسفند) به گلستان رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه پک ارسالی از وزارتخانه ۱۰۰ هزار تایی است و بین پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی استان توزیع می‌شود، ادامه داد: از نظر ما حدود ۷۰۰ بیماری که تاکنون در مراکز درمانی استان با علائم سندرم شدید تنفسی بستری شده‌اند مبتلا به کرونا هستند و می‌توانند ناقل بیماری باشند.

وی با این توضیح که روند ارسال نتایج آزمایشات از تهران طولانی است و ۱۰ روز به طول می‌انجامد، اضافه کرد: در این مدت بیماران یا فوت شده‌اند و یا از بیمارستان ترخیص شده‌اند پس در این شرایط چاره‌ای نداریم جز اینکه برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در استان بر رعایت بهداشت فردی متمرکز شویم.

فاضل با اشاره به اینکه تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک و حتی توزیع آن در بین داروخانه‌ها در دست دانشگاه علوم پزشکی نیست، تصریح کرد: ماسک فیلتر دار برای کادر بهداشتی و درمانی فقط توسط هیئت امناء وزارت بهداشت تأمین می‌شود و تأمین ماسک مورد نیاز برای داروخانه‌ها در دست انجمن داروسازان است که برای حل این موضوع تاکنون جلساتی با حضور استاندار برگزار شده است تا مشکلات به حداقل برسد.

وی گفت: تاکنون ۴۰ هزار اسپری ضدعفونی کننده ۱۲۵ سی سی در استان توزیع شده است و توزیع بین داروخانه ها از سوی انجمن داروسازان استان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مواد ضدعفونی کننده در گلستان تولید می‌شود و با کمبود در داروخانه‌ها مواجه نیستیم، ادامه داد: باید بپذیریم در روزهای گذشته با بالا رفتن استرس و اضطراب مردم مصرف افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به موضوع صدور مجوز برای تولید ماسک در استان در روزهای اخیر هم اشاره و بیان کرد: به یکی از واحدهای تولیدی آسیب دیده از سیل امسال در شهرک صنعتی آق قلا مجوز تولید ماسک دادیم و این واحد تولیدی روزانه ۴۰ هزار ماسک تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه محموله ۲۰ هزار بسته‌ای اقلام بهداشتی اهدایی خیرین شیرازی به استان رسیده و در حال توزیع آن در بین اقشار کم بضاعت حاشیه شهرها هستیم، گفت: ماسک‌های تولیدی استان تا این لجظه به دست داروخانه‌ها نرسیده است و ظرف یکی دو روز آینده نیمی از تولید روزانه ماسک این واحد تولیدی در بین داروخانه‌های گلستان توزیع می‌شود.

شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد هرچند تصمیمات خوبی در جلسات گرفته می‌شود اما فاصله زیادی بین واقعیت‌های بازار با آنچه بر کاغذ نوشته  شده و از زبان مسئولان بیان می‌شود وجود دارد و گلستان به جای ارائه دستورالعمل نیازمند نظارت بیشتر است.

کد خبر: ۷٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha