۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
گرانی نهاده ۳۰ درصد مرغداری‌های همدان را تعطیل کرد؛ دامن زدن صادرات به گرانی
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی نهاده ۳۰ درصد مرغداری‌های همدان را تعطیل کرد؛ دامن زدن صادرات به گرانی

همدان- گرانی نهاده‌ها، روند کج‌دار و مریز صادرات به عراق و مواردی از این دست مرغداری‌های همدان را با چالش روبرو کرده تا جایی که این روزها شاهد تعطیلی ۳۰ درصد مرغداری‌های بزرگ همدان هستیم ضمن اینکه مدیریت ناصحیح اوضاع، مردم را به سمت خرید فله‌ای تخم مرغ هدایت کرده در حالی که گاهی این ماده پروتئینی فاقد تاریخ مصرف بوده و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سهم مردم از سال ۱۳۹۹ به جز کرونا، گرانی ناگهانی قیمت محصولات مورد نیازشان نیز بود؛ از قیمت روغن و لبنیات و کره گرفته تا گرانی میوه و خیار و مرغ و تخم مرغ چنان که استان همدان نیز از این وضعیت مستثنی نبود و هر بار شوک بازار بر بدنه خانواده ها را شاهد بودیم.

در این بین وضعیت تخم مرغ تعریفی نداشت به نوعی که نه تنها گرانی ها را شاهد بودیم بلکه عرضه تخم مرغ فله ای در برخی از نقاط استان همدان نیز از مشکلات دیگری بود که می تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد.

توزیع نهاده‌ها به دست مافیا افتاده و اجازه نمی‌دهند نهاده‌ها به دست تولیدکننده اصلی و واقعی برسد و به همین دلیل تورمی سرسام‌آور را در بازار مرغ و تخم‌مرغ شاهد هستیم

چندی پیش بود که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این‌باره دلیل گرانی مرغ و تخم‌مرغ را سوءتدبیر در بازار داخلی عنوان و با اشاره به اینکه در بحث تأمین نهاده‌ها مشکلی نداریم، افزود: مشکل اصلی در توزیع نهاده‌ها است زیرا توزیع نهاده‌ها به دست مافیا افتاده و اجازه نمی‌دهند نهاده‌ها به دست تولیدکننده اصلی و واقعی برسد و به همین دلیل تورمی سرسام‌آور را در بازار مرغ و تخم‌مرغ شاهد هستیم.

حجت الاسلام احد آزادیخواه به معضلی به نام ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اشاره کرد و بابیان اینکه تخصیص مبلغ سالانه چهار هزار و ۹۰۰ میلیون دلار یارانه برای تأمین نهاده‌ها، موجب رانت و سوءاستفاده در این حوزه شده است، گفت: باید دست دلالان از بازار کوتاه شود.

اما به راستی در این وضعیت که هر بار شاهد کوچک شدن سفره های مردم هستیم، نظارت ها رو به کدامین سمت است و مصرف کننده باید چه استانداردهایی را برای یک تخم مرغ سالم بشناسد که در خرید به سمت تخم مرغ های مانده، تاریخ مصرف گذشته و دیگر مشکلات ناشی از آن نرود؟

در این راستا گفتگویی با امیرحسین نقی پور؛ رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان و امیر غلامی؛ رئیس بازرسی اتحادیه خواروبار و لبنیات همدان و رئیس صنف لبنیات استان همدان ترتیب داده شد تا نه تنها وضعیت سلامت تخم مرغ در استان را جویا شویم بلکه نحوه توزیع و عرضه تخم مرغ در سطح استان را بررسی کرده و تفاوت تخم مرغ سالم از تخم مرغی که چه در تولید چه در عرضه دارای مشکلاتی است را مشخص کنیم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

گرانی نهاده های دامی منجر به تعطیلی ۳۰ درصد از مرغداری‌های بزرگ در استان همدان شده است

امیر غلامی در ادامه در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت مرغداری های همدان و عرضه تخم مرغ در سطح استان همدان از سوی آن ها اظهار کرد: گرانی نهاده های دامی منجر به تعطیلی ۳۰ درصد از مرغداری‌های بزرگ در استان همدان شده است.

رئیس بازرسی اتحادیه خواروبار و لبنیات همدان عنوان کرد: در جریان گرانی دلار، سودی عاید مرغداران و دامداران نشد و این روند، نه تنها به مرغداران بلکه به عرضه تخم مرغ نیز ضربه زد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی در عرضه تخم مرغ وجود ندارد، گفت: مشکلی که در حال حاضر در زمینه تخم مرغ وجود دارد این است که با قیمت گران تخم مرغ روبرو هستیم.

غلامی دلیل این وضعیت را چنین شرح داد: دلیل این موضوع صادراتی است که به کشور عراق انجام می شود چراکه طی مدتی که موضوع صادرات مطرح نبود، قیمت تخم مرغ متعادل شده بود.

وی از عدم حمایت دولت از مرغداری‌های تخم گذار سخن گفت و در این خصوص مطرح کرد: در حال حاضر گرانی قیمت دلار و نیز گرانی نهاده های دامی، ۳۰ درصد از مرغداری‌های بزرگ با تولیدات انبوه در سطح استان همدان را به تعطیلی کشانده است.

رئیس بازرسی اتحادیه خواروبار و لبنیات همدان در پایان صحبت های خود مشکل انسانی را نیز از دلایل تعطیلی مرغداری‌های استان همدان برشمرد و مطرح کرد: شرایط کار در مرغداری ها بسیار سخت و طاقت فرسا است؛ چرا که هر دوساعت یک بار باید سرکشی به مرغ ها انجام پذیرد و نیز مرغ ها از نظر واکسینه شدن زیر نظارت باشند و اگر از میان مرغ ها، مرغی به بیماری مبتلا شده باشد، مرغ از سایرین جدا شود بدین ترتیب، نیاز به بررسی های دقیق در طول کار هستند.

اما گذشته از گرانی ها این روزها خرید فله ای تخم مرغ نیز در همدان چالش برانگیز شده چرا که گاهی عنوان می شود تخم مرغ های بدون تاریخ در مراکز فروش عرضه می شود در حالی که این اقدام تخلف است.

تخم مرغ های رتبه A خریداری کنید
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهروندان تخم مرغ های دارای رتبه A تهیه کنند، مطرح کرد: مسئول فنی و بهداشتی، سلامت تخم مرغ عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای را رصد می کند.

امیرحسین نقی پور با اشاره به اینکه تخم مرغ در رسته های فرآورده های خام تولیدات دامپزشکی استان همدان است، عنوان کرد: شهروندان در تهیه تخم مرغ مصرفی باید به تاریخ تولید و انقضاء آن توجه داشته باشند.  

وی با بیان اینکه عرضه تخم مرغ به دو صورت انجام می گیرد، عنوان کرد: تخم مرغ مصرفی یا به صورت وارداتی از استان های دیگر به همدان وارد می شوند یا مبدا همان مرغداری های مرغ تخم گذار داخل استان است که پس از تولید به مراکز مختلف عرضه می شوند.

نقی پور ادامه داد: تخم مرغ عرضه شده اگر از دیگر استان ها به همدان وارد شده باشد در ابتدا با گواهی حمل بهداشتی قرنطینه شده تا به تایید مسئول واحد فنی برسد؛ سپس، توسط خودرو تایید شده به مقصد همدان حمل و در مراکز مختلف عرضه می شود و تخم مرغ های تولیدی در استان همدان نیز توسط مسئول فنی مرغداری بر اساس پروتکل های دامپزشکی تایید شده و سپس با خودرو مخصوص حمل به مراکز مختلف منتقل می شوند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه عمل انتقال محصول دارای دو مرحله است، اظهار کرد: یک سری از محصولات در مرغداری ها بسته بندی می شود که هم اکنون به صورت بسته بندی ۶ تایی و ۱۲ تایی در بازار موجود است.

تخم مرغ ها از مرغداری به مراکز بسته بندی مستقل که دارای جواز و پروانه کسب هستند، منتقل و برچسب زنی شده و تاریخ روی آن ها درج می شود و در نهایت نشانه گذاری می شوند

وی با اشاره به اینکه در مجموع بسته بندی های تخم مرغ به دو صورت مستقل و وابسته انجام می پذیرد، افزود: در بسته بندی به روش مستقل، تخم مرغ ها از مرغداری به مراکز بسته بندی مستقل که دارای جواز و پروانه کسب هستند، منتقل برچسب زنی شده و تاریخ روی آن ها درج می شود و در نهایت نشانه گذاری می شوند.

نقی پور به وضیت بسته بندی های تخم مرغ به صورت وابسته نیز اشاره کرد و افزود: در این روش، تخم مرغ تولید شده در خود مرغداری ها برچسب زده می شوند، تاریخ روی آن ها درج می شود و در نهایت نشانه گذاری می شوند و سپس با خودرو حمل به مراکز عرضه، منتقل می شوند.

وی با تاکید بر اینکه تخم مرغ های تولید شده از لحاظ کیفیت و سلامت به دو رتبه و درجه (A) و (B) تقسیم می شوند، گفت: به لحاظ کیفیت و سلامت تخم مرغ درجه (A) بر درجه (B) برتری دارد.

زرده تخم مرغ هایی که با درجه (A) عرضه می شوند در موقع مصرف شکل خود را حفظ می کنند و بوی نامتبوعی ندارند ضمن اینکه از نظر ظاهری نیز تخم مرغ حالت شکستگی نداشته و کاملاً سالم است

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان عنوان کرد: زرده تخم مرغ هایی که با درجه (A) عرضه می شوند در موقع مصرف شکل خود را حفظ می کنند و بوی نامتبوعی ندارند ضمن اینکه از نظر ظاهری نیز تخم مرغ حالت شکستگی نداشته و کاملاً سالم است.  

نقی پور با تاکید بر اینکه رتبه بندی تخم مرغ ها روی آن ها درج می شود، اظهار کرد: زمانی که تخم مرغ از مرغداری به مراکز عرضه، به ویژه در فروشگاه ها بزرگ و زنجیره ای منتقل می شود، تخم مرغ ها با شرایط بهتری نگهداری شده و نظارت های بیشتری در این فروشگاه ها اعمال می شود و مسئول فنی و بهداشتی همواره در فروشگاه های زنجیره حضور دارد و در بحث نگهداری، سلامت، کیفیت و نیز خودرو حمل محصول نظارت کامل دارد.  

وی در ادامه متذکر شد: مسئول فنی در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای درصورتی که مشاهده کند خودروی حمل محصول شرایط حمل را نداشته است، اجازه تخلیه و ترخیص بار را نمی دهد.

تخم مرغ تولید شده با شرایط امن بهداشتی، باید با خودروهایی که دارای یخچال هستند، حمل شود

رئیس اداره نظارت بر بهداشت محیط و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان در ادامه تاکید کرد: تخم مرغ تولید شده با شرایط امن بهداشتی باید با خودروهایی که دارای یخچال هستند، حمل شود.

نقی پور با تاکید بر اینکه در مراکز عرضه، تخم مرغ ها باید در داخل یخچال نگهداری شوند که در اثر شوک گرما کیفیت آن افت نکند، اظهار کرد: شرایط نگهداری در مراکز عرضه بسیار مهم و حائز اهمیت است و تا آنجا که ممکن است باید ضوابط بهداشتی در مراکز عرضه تخم مرغ رعایت شوند.

وی عنوان کرد: یکی از ضوابط بهداشتی در این راستا نگهداری تخم مرغ در داخل یخچال است که این امر به حفظ کیفیت و فاسد نشدن آن کمک می کند.

تخم مرغ باید از مراکزی تهیه شود که تخم مرغ ها در معرض نور خورشید و آلودگی محیط نباشد و در یخچال نگهداری شوند که تحقق این امر نیازمند فرهنگ سازی است

نقی پور بر لزوم توجه شهروندان در تهیه تخم مرغ تاکید کرد و گفت: باید دقت شود که همیشه محصولی خریداری شود که سالم و با کیفیت باشد بدین سان، در خصوص خرید تخم مرغ تاکید داریم که باید از مراکزی تهیه شود که تخم مرغ ها در معرض نور خورشید و آلودگی محیط نباشد و در یخچال نگهداری شوند که تحقق این امر نیازمند فرهنگ سازی است.  

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان در ادامه ابراز کرد: شهروندان دارای حق انتخاب هستند و رفتار و برخورد آن ها است که به فروشنده نشان می دهد که از چه محصولی استقبال می کنند بدین سان باید مصرف کنندگان، فروشنده را به سمت عرضه محصولات با کیفیت و بهداشتی ترغیب کنند.

نقی پور تاکید کرد: شهروندان در خریداری تخم مرغ باید به تاریخ تولید آن توجه نمایند چراکه عمر ماندگاری تخم مرغ فقط یک ماه است.

مراکز عرضه تخم مرغ باید شرایط نگهداری تخم مرغ ها در یخچال را مهیّا کنند

وی عنوان کرد: خوشبختانه از قبل فرهنگ جامعه بر این پایه استوار است که تخم مرغ داخل یخچال نگهداری شود و دمای بین ۳ تا ۴ درجه برای نگهداری تخم مرغ ها بسیار مناسب است بنابراین از این جهت مشکلی در بین مصرف کنندگان نداریم، مشکل ما با مراکز عرضه تخم مرغ است که باید شرایط نگهداری تخم مرغ ها در یخچال را مهیّا کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان ادامه داد: تا جای ممکن باید تخم مرغ به صورت بسته بندی تهیه شود که پوسته و ظاهر تخم مرغ و کیفیت آن زیر نظر مسئول فنی نظارت و رصد شده باشد، ولی اگر به صورت بسته بندی نباشد باید دقت شود که تاریخ تولید و انقضاء درج شده باشد، پوسته تخم مرغ اگر شکستگی داشت، بهتراست مورد استفاده قرار نگیرد و در صورت خریداری جدا از تخم مرغ های سالم نگهداری شود.

نقی پور در پاسخ به اینکه تولید تخم مرغ در استان همدان را چگونه ارزیابی می کنید؟ مطرح کرد: مشکلی در رابطه با تولید تخم مرغ در استان نداریم و تا جایی که اطلاع دارم، مرغداری‌های مربوط به مرغ تخم گذار فعال در سطح استان همدان مشکل خاصی ندارند و موردی از بیماری آنفولانزای حاد پرندگان نیز گزارش نشده است.

مرغداری‌های فعال در سطح استان همدان زیر نظر مسئول فنی بهداشتی، تولیدات خود را عرضه می کنند و عملیات نظارت در داخل مرغداری ها اعمال می شود

وی با بیان اینکه مرغداری‌های فعال در سطح استان همدان زیر نظر مسئول فنی بهداشتی، تولیدات خود را عرضه می کنند و عملیات نظارت در داخل مرغداری ها اعمال می شود، گفت: پس از طی این مراحل تخم مرغ ها به واحد بسته بندی منتقل شده و در آن جا نیز نظارت ها هم چنان ادامه دارد.

 رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان همدان مطرح کرد: به شهروندان توصیه می شود محصولی را که از لحاظ بهداشتی، از کیفیت لازم برخوردار است، تهیه و خریداری کنند.

صحبت ها تاکید می کند که این روزها گرانی نهاده ها، بحث های صادراتی و مواردی در این راستا دست روی مرغداری ها گذاشته است؛ وضعیتی که در آن نه تنها شاهد تعطیلی ۳۰ درصد مرغداری های بزرگ در سطح استان همدان هستیم بلکه مردم را به سمت خرید تخم مرغ فله ای فاقد تاریخ مصرف نیز سوق داده است.

اما به راستی در این بین چه باید کرد؟ آیا نظارت ها از واحدهای تولید و عرضه تخم مرغ در استان مناسب است؟ آیا در مسیر حمایت از واحدهای مرغداری حمایت ها به نحوی است که شاهد احیای دوباره تولید تخم مرغ در استان همدان به نحو مطلوبی باشیم؟

در سال جهش تولید نیاز است تا در کنار ارتقای نظارت ها، همکاری و حمایت ها به نحوی باشد که گرانی نهاده ها و نبود حمایت های مناسب تولیدکنندگان را به زمین نزند چراکه این زمین خوردن ها به سختی دوباره می تواند در مسیر جبران و احیای واحدها قرار گیرد و همین وضعیت است که شوک ناگهانی به بازار وارد می کند و مردم در این بین، بارها شاهد کوچک شدن سفره هایشان و خالی شدن سبد خرید خود از محصولات لبنی، سبزیجات و میوه و تخم مرغ خواهند بود.

کد خبر: ۷۴٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha