۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
چرا باید از نمایشگاه‌ها خودرو خرید؟ | در زمان معامله مراقب کلاهبرداران بازار باشید
پیگری «بازار» و پاسخ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران:

چرا باید از نمایشگاه‌ها خودرو خرید؟ | در زمان معامله مراقب کلاهبرداران بازار باشید

موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نسبت به انتشار متنی در خصوص کلاهبرداری در زمان خرید و فروش خودرو، گفت: خرید و فروش خودرو یک کار تخصصی هست، این موضوع مربوط به اکنون نیست و خیلی وقت هست مشکلات کلاهبرداری رخ می‌دهد. عمده شکایت‌های معاملات خودروی مربوط به بازار چیتگر و عبدل آباد است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی متنی مبنی بر کلاهبرداری دو خریدار در زمان خرید خودرو از یک فروشنده در بازار چیتگر در فضای مجازی منتشر شده است. متنی که نقدهای فراوانی نسبت به خرید و فروش خودروها در بازارهای خودروی پایتخت و کلاهبرداری‌ها که از عدم آگاهی خریدار یا فروشنده نشات می‌گیرد، به دنبال داشته است. باتوجه به استقبال مشتریان در بازار خودروی پایان سال و انتشار این موضوع، به سراغ سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران رفتیم تا حقیقت ماجرا و وضعیت خرید و فروش خودروها را بررسی کنیم:

* به عنوان پرسش نخست، متنی در فضای مجازی در خصوص انجام معامله خودرو در بازار چیتگر و کلاهبرداری از سوی خریدار، منتشر شده است. باتوجه به بازار فعلی این موضوع چقدر صحت دارد؟
این موضوع مربوط به اکنون نیست و خیلی وقت هست مشکلاتی از این قبیل رخ می‌دهد. متاسفانه برخی از خریداران و فروشندگان تصور دارند خودرو را می‌توانند هر جا خرید و فروش کنند. زمانی که فروشنده‌ای، قیمت خودرو را بیشتر از حد معمول بازار اعلام می‌کند، نشان از وجود مشکل در خودرو و معامله است. مشکلات از این قبیل در فضای مجازی رخ می‌دهد. بارها اعلام کردیم برای خرید و فروش خودرو به محلی مراجعه کنید که اگر مشکلی ایجاد شد، صاحب کالا پاسخگو باشد. اگر فروشنده موبایل خود را خاموش کند چگونه باید به آن دسترسی داشت؟ شکایت‌های فراوانی در اتحادیه مانند فروش یک خودرو به چند نفر فروختند، وجود دارد. فروشندگان طماع نباید باشند، اگر برای افزایش قیمت فروش خودرو فریب نخورند، گرفتاری ایجاد نمی‌شود.

در معامله خودروهای وارداتی مشکلاتی ایجاد می‌شود که پس از دو سال گریبان مالک را می‌گیرد. در این خودروها، ممکن هست مشکلات گمرکی وجود داشته باشد که خریدار را دچار درد سر کند. اگر این خودرو از یک نمایشگاه خریداری شده باشد، فروشنده تا پنج سال موظف به پاسخگویی و حل مشکل است

* باتوجه به اینکه در چیتگر کارشناس فنی وجود دارد، چرا برای پیشگیری از چنین کلاهبرداری‌های اقدامی انجام نمی‌شود؟
خرید و فروش خودرو یک کار تخصصی هست، گاهی در معامله خودروهای وارداتی مشکلاتی ایجاد می‌شود که پس از دو سال گریبان مالک را می‌گیرد. در این خودروها، ممکن هست مشکلات گمرکی وجود داشته باشد که خریدار را دچار دردسر کند. اگر این خودرو از یک نمایشگاه خریداری شده باشد، فروشنده تا پنج سال موظف به پاسخگویی و حل مشکل است. اگر این مشکل را فروشنده حل نکند، خودش نیز دچار دردسر خواهد شد. توجه داشته باشید، خودرو را باید از واحد صنفی شناسنامه دار و پروانه کسب دارد، خریداری کرد. معمولا کلاهبرداری در اطراف پارکینگ‌ها رخ می‌دهد. بارها شکایت‌هایی در اتحادیه داشتیم که خودرو در پارکینگ دو قبضه دچار نقص فنی و... شده است. اگر فروشنده آگاه نباشد، به سرعت دچار مشکل خواهد شد.

* شکایت‌های این چنین در ماه چه تعداد دارید؟ بارها خریداران گفتند که از چیتگر خودرو تهیه می‌کنیم که نسبت به نمایشگاه ارزان باشد، پاسخ شما به این نظر چیست؟
 بارها به مصرف کننده توصیه می‌کنم از محل معتبر اقدام به خریداری خودرو کنید. درپاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، هیچ فروشنده‌ای بیشتر از قیمت روز خودرو معامله نمی‌کند. اگر اکنون پراید ۱۳۱ میلیون در بازار باشد هیچ کسی آن را با قیمت ۱۱۵ میلیون نمی فروشد. خریدار نیز پیش از خرید خودرو از مراجع مختلف کسب قیمت می‌کند. اگر فروشنده  خودرو در نمایشگاه کارمزد دریافت می‌کند، حق آن و در قبال گارانتی فروش هست. اگر فروشنده نمایشگاه داری خودرویی با مشکل عرضه کند، خریدار می‌تواند با مراجعه به اتحادیه پیگری و شکایت کند. حدود ۱۱۰۰ عضو داریم، تاکنون ندیدم که یک شکایت مربوط به همکاران پروانه دار باشد. تمام شکایت‌هایی که به حل و اختلاف ما عرضه می‌شود، مربوط به عبدل آباد و چیتگر و... است.

زمانی که قیمت ارز ثابت شود، رونق در تمام بازارها ایجاد خواهد شد. در ۲۰ روز گذشته، قیمت‌ خودروها به دلیل کاهش نرخ ارز دچار کاهش شد

* با توجه به اینکه بازار خودروی پایان سال داغ می‌شود، بازار خودرو امسال از رکود خارج خواهد شد؟  
بازار تابع قوانین خود است، مهم‌ترین عامل در خرید و فروش هر کالایی ارز است. زمانی که قیمت ارز ثابت شود، رونق در تمام بازارها ایجاد خواهد شد. در ۲۰ روز گذشته، قیمت‌ خودروها به دلیل کاهش نرخ ارز دچار کاهش شد. اما به محض افزایش بها ارز، دچار افزایش قیمت شد. لذا مشتریان با تبعیت از نوسان نرخ ارز، از خرید خودرو پرهیز می‌کنند. به نظر من بازار در آینده فضا مثبت خواهد داشت و افزایش چندان نرخ ارز نیز نخواهیم داشت. به طور کلی بازار همین طور که مشاهده می‌کنید، تغییر نخواهد داشت و فقط ۱ تا ۳ درصد کاهش یا افزایش قیمت خودرو ایجاد خواهد شد. بازار زمانی ملتهب می‌شود که قیمت ارز افزایش چشمگیر داشته باشد و خرید کاذب سودجویان آغاز خواهد شد.

* پیش بینی خود شما نسبت به بازار چیست، آیا تا پایان سال رکود شکسته خواهد شد؟
همانطور که پیشتر اشاره داشتم شرایط بازار تا پایان سال همین خواهد بود، احتمال نوسان بسیار کم قیمتی مشروط بر تثبیت نرخ ارز وجود دارد. مجدد ذکر می‌کنم، خریداران یا فروشندگان در بازار پایان سال جهت انجام معامله فقط به واحدهای صنفی که شناسنامه دار هستند و فعالیت قانونی دارند، مراجعه کنند. این موضوع منجر به عدم چالش‌های پس از فروش خواهد شد. نسبت به خرید و فروش در فضای مجازی و بازارهای آزاد سطح شهر توصیه به پرهیز می‌کنیم.

کد خبر: ۷۴٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha