۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
ایجاد منفعت در ترانزیت کشورمان، الزامی است
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

ایجاد منفعت در ترانزیت کشورمان، الزامی است

زادبوم، رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: ایجاد منفعت و مزیت دار کردن ظرفیت ترانزیتی کشور، برای ما الزامی است.

به گزارش بازار، حمید زادبوم در هفتمین همایش اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه ما مجبور به ایجاد مزیت در ظرفیت ترانزیت کشور خود هستیم، افزود: اگر نسبت به موضوع حمل و نقل در کشورمان غفلت کنیم تا پنج سال آینده از تجارت بین المللی حذف خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در نظام تصمیم گیری همه باید فکر کنند که در سنگر جنگ اقتصادی هستند، اما متاسفانه نظام اداری ما هم اکنون با مشکلاتی مواجه است که این مسایل سبب گله مندی افراد صادرکننده درخصوص وجود قوانین دست و پاگیر شده است.

زادبوم با اشاره به اینکه صادرکنندگان و تولیدکنندگان از مزایای کشور ترکیه برای این اقشار زیاد تعریف کرده اند، گفت: ترکیه بیشتر از ایران هزینه‌ای برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان پرداخت نمی‌کند، اما این هزینه به صورت موثر انجام می‌شود در حالی که ما به دلیل مشکلات نظام اداری، کمکمان موثر واقع نشده است.

وی افزود: ما باید مسیری را طی کنیم که تجار و صادرکنندگان احساس آرامش کرده و بدانند نظام از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: در سال ۹۲ که مقام معظم رهبری ابلاغیه اقتصاد مقاومتی را صادر کردند که پس از آن ویژگی‌های سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شد در آن موضوع صادرات با ارزش افزوده بالا و دیپلماسی و تعاملات بین المللی، دو رکن اساسی آن بود.

زادبوم با اشاره به موقعیت‌های طراحی شده برای ایران و ایجاد تحریم در نظام بین المللی افزود: همه این مسایل و تحریم‌ها تعاملات ما را درخصوص حمل و نقل و حتی تحویل پول در تعاملات بین المللی محدود می‌کند و این باعث شده که ما تمرکز خود را در حال حاضر بر روی کشورهای همسایه بگذاریم.

وی با بیان اینکه البته تمرکز دائم برای کشورهای همسایه با ریسک همراه است، ادامه داد: طبق اهداف تعیین شده در سه سال گذشته، سالانه ۵ درصد روابط ما با کشورهای همسایه توسعه یافته است به نحوی که ۵۴ درصد صادرات ما به این کشورها در سال ۹۷ به ۶۰ درصد در سال ۹۸ افزایش یافت و هم اکنون نیز بیشتر شده است.

زادبوم با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند، گفت: طبق فرمایش رهبری ما باید ۲۰ درصد این رقم را از ایران داشته باشیم که البته هم هنوز محقق نشده است.

وی افزود: کشورهای عمده واردکننده از رقم هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار شامل کشورهای امارات، روسیه و عربستان هستند که البته در حال حاضر ما با عربستان سعودی روابط تجاری محدودی داریم که اگر این روابط باز شود تعاملات خوبی برقرار خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: ما در شرایط ویژه امسال، یعنی با وجود کرونا و تحریم با کشور روسیه که ۲۴۰ میلیارد دلار واردات دارد، تجارت مثبتی داشتیم که باتوجه به اینکه این کشور از اعضای اتحادیه اوراسیا است ظرفیت خوبی برای ایران محسوب می‌شود.

زادبوم با بیان اینکه کشور ترکیه ۲۲۳ میلیارد دلار، امارات ۲۶۱ میلیارد دلار و پاکستان ۶۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند، افزود: کشور پاکستان برای صادرات محصولات ایرانی، بهترین ظرفیت در منطقه است البته هم اکنون ما ۲۰ درصد بازار کشور عراق و ۳۰ درصد بازار افغانستان را در اختیار داریم که برای حفظ این بازارها نیز برای این کشورها باید مزیت‌هایی ایجاد کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند محصولات خود را به ایران صادر کنند.

وی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در بین کالاهای وارداتی کشورهای مختلف نخستین رقم خودرو و قطعات ماشین سپس برق و الکترونیک، مواد و صنایع معدنی، محصولات شیمیایی و دیگر موارد است که ایران می‌تواند در این عرصه حضور جدی داشته باشد.

زادبوم افزود: ما سال گذشته به کشورهای همسایه ۴۱، ۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم که این رقم می‌تواند تا صد میلیارد دلار اضافه شود البته مشکلاتی در این مسیر داریم که باید آن‌ها را حل کنیم.

وی درخصوص میزان صادرات به کشور پاکستان گفت: ما می‌توانیم فقط به پاکستان ۱۶ میلیارد دلار محصولات مختلف صادر کنیم البته باید تعامل خوبی با اقتصاد بین الملل داشته باشیم و باید در این زمینه تلاش‌های موثری انجام شود، اما فعلا از کشورهای همسایه خود شروع می‌کنیم.

رئیس سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه ما باید قوانین و مقررات بین المللی را (WTO) به دانشجویان خود یاد دهیم، افزود: ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را رشد دهیم اول باید قواعد بین المللی را در تجارت بین المللی خوب بشناسیم.

کد خبر: ۷۴٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha