۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
 تسلط دولت بر اتاق ایران، مغایر با سیاست‌های کلان کشور است
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران:

تسلط دولت بر اتاق ایران، مغایر با سیاست‌های کلان کشور است

جعفری، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران با تأکید بر ضرورت حفظ و تقویت جایگاه بخش خصوصی بر اقتصاد کشور، اعلام کرد که تبدیل اتاق به موسسه عمومی غیردولتی مغایر سیاست‌های کلان کشور و منویات رهبری است چرا که این تغییر منجر به کاهش نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، به تازگی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «اصلاح قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن» تسلیم مجلس کرده‌اند که به موجب ماده ۲ آن ماهیت حقوقی اتاق از یک موسسه غیرانتفاعی، موضوع ماده قانون ۲ قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن مصوب اسفندماه ۱۳۶۹، به موسسه عمومی غیردولتی تغییر یافته است.

این تغییر ماهیت نکته‌ای است که با انتقاد فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق ایران مواجه شده است. محمد جعفری، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران دراین‌باره معتقد است نمایندگان مجلس برخلاف سیاست‌های کلان کشور و رویکرد رهبری مبنی بر لزوم پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در صحنه عمل اقتصادی، به دنبال تقویت جایگاه دولت هستند.

این فعال اقتصادی تغییر ماهیت اتاق که در طرح اولیه «اصلاح قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن» ‌آمده را برخلاف سیاست‌های حاکم بر اقتصاد کشور برشمرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی درباره این تغییرات قانونی بدون هماهنگی اتاق ایران کلید خورد و افرادی که در بدنه اتاق اما در حاشیه بودند و اقبالی برای رسیدن به سمت‌های مدیریتی نداشتند، خوراک فکری برای تهیه این طرح تهیه کردند.  

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بر این باور است که در صورت تصویب اصلاحات مدنظر مجلس درباره قانون اتاق ایران، تنها تسلط دولت بر پارلمان بخش خصوصی که تشکل تشکل‌ها نامیده می‌شود، بیشتر خواهد شد و دیگر این نهاد قادر به پیگیری انتظارات بخش خصوصی در کشور نخواهد بود و این صددرصد مغایر ذات و ماهیت اتاق ایران است.

جعفری خاطرنشان کرد: تسلط دولت بر اتاق ایران یعنی کاهش قدرت مدیریت بخش خصوصی بر خودش و این موضوع می‌تواند اثرات منفی بر سطح تجارت و فعالیت‌های بین‌المللی کشور نیز داشته باشد.

کد خبر: ۷۴٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha