۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
صنایع نساجی از حمایت دولت محروم است| صنعت نساجی با ۵ میلیارد دلار واردات غیر قانونی
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «بازار»:

صنایع نساجی از حمایت دولت محروم است| صنعت نساجی با ۵ میلیارد دلار واردات غیر قانونی

جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: برخلاف صنایع نفتی، پتروشیمی و معدنی، ۸۰ تا ۹۰ درصد صنایع نساجی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و از این رو دولت، باید از صنعت نساجی، بیشتر حمایت کند ولی در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد.

سجاد صفری؛ بازار: «علی جدی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که صنعت نساجی کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است و این مشکلات، ریشه در چه عواملی دارد؟ اظهار داشت: یکی از بارزترین مشکلات صنعت نساجی کشور این است که این صنعت، متولی قوی ندارد تا بتواند با تصمیمات موثر و سازنده، مشکلات موجود را مرتفع کند.

صنعت نساجی بعنوان یکی از قدیمی ‌ترین و معروف‌ ترین صنایع کشور از وجود توان بالای متخصصان داخلی برخوردار است ولی این صنعت، حدود ۵ میلیارد دلار واردات غیر قانونی را به خود اختصاص داده است

وی افزود: وقتی که یک صنعت، ساختاری ضعیف داشته باشد مشکلات عدیده ای برای آن به وجود خواهد آمد؛ صنعت نساجی بعنوان یکی از قدیمی ‌ترین و معروف‌ ترین صنایع کشور از وجود توان بالای متخصصان داخلی برخوردار است ولی این صنعت، حدود ۵ میلیارد دلار واردات غیر قانونی را به خود اختصاص داده است.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ترکیه، سالیانه ۱۵ میلیارد دلار صادرات منسوجات نساجی دارد و این میزان از صادرات ترکیه در صنعت نساجی، نزدیک به صادرات محصولات پتروشیمی ایران است ولی ایران، هنوز نتوانسته است از ظرفیت صنعت نساجی به درستی استفاده کند و در زمره واردکنندگان این محصول قرار دارد که نیاز است با اصلاح ساختار، مشکلات تولید کنندگان داخلی، صنعت نساجی برطرف شود.
جدی تصریح کرد: برخلاف صنایع نفتی، پتروشیمی و معدنی، ۸۰ تا ۹۰ درصد صنایع نساجی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و از این رو دولت، باید از صنعت نساجی، بیشتر حمایت کند ولی در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد.
وی تاکید کرد: سرانه سرمایه گذاری برای ایجاد هر نفر شغل در صنعت نساجی، یک پنجم صنعت پتروشیمی است و این یک مزیت محسوب می شود و کشور با مشکل بیکاری روبرو است و توجه و حمایت از صنعت نساجی می تواند زمینه اشتغال برای افراد جامعه را مهیا کند.
جدی در ادامه، افزود: قرار گرفتن صنایع نساجی در زمره صنایع کوچک و متوسط، دارای نقاط قوت و ضعف است و نقطه قوت آن این است که این صنعت در سراسر کشور، توزیع و پراکندگی مناسبی دارد و نقطه ضعف آن این است که چون این صنایع کوچک هستند اگر با مشکلی روبرو شوند دسترسی به مسوولان ندارند و با تهدید جدی روبرو می شوند.

تکمیل زنجیره صنعت نساجی و افزایش توان داخلی فعالان این صنعت، امری شدنی است اما نیاز به توجه و حمایت اساسی مسوولان دارد و باید در دستور کار آنها قرار بگیرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اصلاح ساختار صنعت نساجی الزامی است و باید در این خصوص، اقدامات لازم انجام بگیرد.
جدی افزود: صنایع معدنی کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع معدنی و شورای عالی معادن دارد اما برای صنعت نساجی، چرم و کفش که صنعت بزرگی است و ۱۴ درصد اشتغالزایی کشور را به خود اختصاص داده است؛ نهایت ساختاری که تعریف شده است یک مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک است و این موضوع، حاکی از این است که دسترسی به نهادهای تصمیم گیر و برنامه ریز برای این صنعت پایین است و باید اصلاح شود.
وی در ادامه، گفت: تکمیل زنجیره صنعت نساجی، یکی از نیازهای اصلی این صنعت است؛ به ازای هر تن صادرات مواد اولیه صنایع پتروشیمی، حدود هزار دلار ارز وارد کشور می‌شود اما اگر همین مواد اولیه به فرش و کف پوش تبدیل شود به جای هزار دلار، چهار هزار دلار ارز به کشور وارد می شود.
جدی بیان کرد: تکمیل زنجیره صنعت نساجی و افزایش توان داخلی فعالان این صنعت، امری شدنی است اما نیاز به توجه و حمایت اساسی مسوولان دارد و باید در دستور کار آنها قرار بگیرد.

در بخش فولاد کشور شاهد این موضوع بودیم که وزارت صمت نتوانست شیوه ‌نامه ساماندهی بازار فولاد که مصوب شورای اقتصاد بود را اجرا کند و حتی باعث برکناری معاون معدنی وزیر صمت شد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ورود مجلس به صنعت فولاد چه تاثیری بر بازار این صنعت خواهد گذاشت؟ به بازار، گفت: مجلس شورای اسلامی در حوزه فولاد و خودرو ورود کرده است چون که تصمیماتی که در این دو حوزه اتخاذ می شود فراتر از یک وزارتخانه است.
جدی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تنهایی نمی‌ تواند در حوزه صنعت فولاد و خودرو تصمیم گیری کند و عملا تصمیمات وزارتخانه، بلوکه می‌ شود؛ به همین دلیل، مجلس به این دو حوزه، ورود کرده است و بعضی از تصمیمات در این خصوص به قانون تبدیل شده است تا مشکلی برای این صنایع بوجود نیاید.
وی افزود: در بخش فولاد کشور شاهد این موضوع بودیم که وزارت صمت نتوانست شیوه ‌نامه ساماندهی بازار فولاد که مصوب شورای اقتصاد بود را اجرا کند و حتی باعث برکناری معاون معدنی وزیر صمت شد.
جدی در پایان، گفت: صنعت خودرو یک موضوع ملی است و قیمت آن، تاثیر بسیاری در سبد خانوار دارد و تصمیم‌ گیری در مورد آن در وزارت صمت به نتیجه مطلوب نمی ‌رسد و مجلس در این خصوص، ورود کرد تا آن را تبدیل به قانون کند.

کد خبر: ۷۴٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha