۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
واکسن؛ به مثابه ابزار قدرت اقتصادی| پیشروی چین در دیپلماسی واکسن

واکسن؛ به مثابه ابزار قدرت اقتصادی| پیشروی چین در دیپلماسی واکسن

واکسن ضد کرونا به ابزاری برای افزایش نفوذ جهانی چین و تحمیل یک مسیر جدید برای مسائل ژئوپلیتیکی تبدیل شده است.

به گزارش بازار به نقل از اونیره ایتالیا، همزمان با تداوم همه گیری کرونا، چین حالا دو امتیاز در ارتباط با واکسن های تولیدی علیه کرونا دارد: واکسن های چین ارزان تر از واکسن های آمریکایی بوده و برای نقل و انتقال آنها به یک فناوری پیشرفته نیاز نیست.

واکسن ها فقط ابزاری برای مهار و خنثی ساختن ویروس کرونا نیستند بلکه سلاحی بسیار قدرتمند برای برقراری و تحکیم روابط و نیز تحمیل روابط بی سابقۀ مبتنی بر قدرت به شمار می آیند.

پس از بیش از دو میلیون کشته و با اقتصادی بحرانی در اکثر نقاط جهان، خارج شدن و نیز خارج کردن از تونل پاندمی قبل از دیگران، به معنای کسب یک امتیاز راهبردی است. به معنی باز کردن سناریوهای جدید است. و چین در این جهت در حال حرکت است.

به گفتۀ کارشناس بهداشت عمومی اندیشکدۀ معتبر شورای روابط خارجی، واکسن ضد کرونا به ابزاری برای افزایش نفوذ جهانی چین و تحمیل یک مسیر جدید برای مسائل ژئوپلیتیکی تبدیل شده است. دیپلماسی واکسن برای اولین کشوری که با پاندمی روبرو شد، یک فرصت دوگانه است. نخست جبران خسارتی که بر وجهه اش وارد آمد و دوم بهره جویی تجاری و نیز سیاسی از حربۀ توزیع واکسن.

پکن نه تنها در آسیا بلکه هدفش تصاحب سایر بازارهای جهانی است. دو بسته تا کنون وارد صربستان شدند. در حدود یکصدهزار دوز به گینۀ استوایی اهدا شدند. پکن می داند که می تواند روی یک سری فرصت ها حساب کند حتی روی رقیبش آمریکا. سرعت شیوع ویروس کرونا در چین کمتر است به طوری که برای این کشور امکان واکسیناسیون با سرعتی کمتر از سایر کشورها وجود دارد.

واکسن های چینی بر پایۀ فناوری پیشتر آزمایش شدۀ ویروس غیرفعال استوار است و نه بر پایۀ فناوری جدید و پرهزینه تر درمان ژنتیک. به عبارتی قیمت واکسن های ساخت چین بسیار اندک و لذا رقابتی تر از واکسن های ساخت آمریکاست. همچنین برای نقل و انتقال واکسن چینی نیازی به فناوری پیشرفته مانند واکسن های فایزر و مدرنا، وجود ندارد.

در ضمن با توجه به اینکه چین به میزان فراوانی پاندمی کرونا را در داخل مرزهایش مهار ساخته، دستگاه قدرتمند دولتی این کشور با سهولت بیشتری قادر به صدور این واکسن ها خواهد بود و برخلاف واکسن های ایمن تری که در اختیار آمریکا قرار دارد، واکسن های چینی می توانند با یک دمای نسبتاً گرم انتقال یابند.

این امر باعث می شود که این واکسن ها نزد کشورهای کم درآمدتر که از زیرساخت های سرمایشی برخوردار نیستند، جاذبۀ بیشتری داشته باشند. در واقع باید گفت که آمریکا بیشتر «امنیت و ایمنی» می فروشد و چین بیشتر «سرعت». لیکن جهان دیگر نمی تواند بیش از این منتظر بماند.

کد خبر: ۷۴٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha