۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
تصویب سامانه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی برای مدیریت یکپارچه مرزی
در نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی انجام شد؛

تصویب سامانه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی برای مدیریت یکپارچه مرزی

نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار و پیاده سازی سامانه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی به‌عنوان هسته اصلی سامانه مدیریت یکپارچه مرزی(IBMS) به تصویب رسید.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بیست و ششمین نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور روز شنبه ۲۸ بهمن با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر امور خارجه و نمایندگان دستگاه‌های عضو این شورا برگزار شد.

معرفی و تصویب سامانه جامع حمل و نقل بین المللی و برنامه زمان بندی اتصال آن با سایر سامانه های مربوط به بخش ها و دستگاه های مستقر در پایانه های مرزی، تصویب برنامه ساماندهی پسکرانه پایانه مرزی باشماق از طریق ایجاد مرکز لجستیک مرزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بررسی فرایندهای مرزی پایانه مرزی بازرگان جهت ساماندهی و بهبود آنها، تصویب کلیات طرح ساماندهی پسکرانه پایانه مرزی تمرچین و ارائه گزارش اقدامات سال جاری دبیرخانه شورا و برنامه های سال ۱۴۰۰ از دستور کارهای این جلسه بود.

این جلسه با چهار مصوبه خاتمه یافت که به شرح ذیل است:

مصوبه دستور کار اول
سامانه جامع حمل نقل بین المللی به عنوان هسته اصلی سامانه مدیریت یکپارچه مرزی(IBMS)  به تصویب رسید و مقرر شد کلیه دستگاه های مستقر در پایانه های مرزی اقدام لازم برای پیاده سازی این سامانه و اتصال و بهره برداری از آن را به عمل آورند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز ملزم شد تا اقدام لازم برای نصب تجهیزات پلاک خوان ناوگان و کانتینر در پایانه های مرزی و سایر مبادی  ورودی و خروجی را پیگیری و به عمل آورد و اتصال سیستمی سامانه های گمرک ایران، نیروی انتظامی و شرکت نفت به سامانه فوق تا قبل از اردیبهشت ۱۴۰۰ برقرار شود.

همچنین مقرر شد به منظور حذف کنترل های مضاعف در پایانه های مرزی، دستگاه های مستقر در مرز برای انجام صحت سنجی اطلاعات حمل ونقلی و گمرکی نسبت به اشتراک اطلاعات در سامانه اقدام  و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا اردیبهشت ۱۴۰۰ جزییات سامانه و حدود دسترسی هر یک از دستگاه ها را تهیه و به تایید اعضا برساند.

مصوبه دستور کار دوم
با توجه به تاکید صریح وزارت کشور مبنی بر حذف بازارچه مرزی باشماق، ضمیمه شدن محوطه ترانشیپمنت (بازارچه مرزی سابق) به پایانه مرزی مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد،  مرکز لجستیک مرزی باشماق توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با جلب مشارکت بخش خصوصی متخصص در حوزه لجستیکی با شیوه BOT ایجاد و اتصال زنجیره لجستیکی، تجاری و گمرکی آن با تیرپارک ها و پایانه مرزی برقرار شود.  

همچنین مقرر شد،  اقدامات لازم برای رفع معارضین و انتقال مالکیت کل اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، توسط استانداری کردستان صورت گیرد و این دستگاه اجرایی اقدامات لازم جهت ایجاد و توسعه حریم امنیتی مرز از طریق کریدور لجستیک مرزی را به عمل آورد تا کنترل و پایش های مضاعف از نقطه صفر مرزی به ابتدای حریم امنیتی منتقل شوند و پیش از اجرای طرح، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت امور خارجه، انطباق طرح پیشنهادی با فرایندهای جاری و طرح های توسعه آتی کشور طرف مقابل را مورد هماهنگی قرار دهند.

مصوبه دستور کار سوم
با توجه به ارائه نتایج مطالعات فرایندی از پایانه مرزی بازرگان مقرر شد،  انتقال درب خروج گمرک از نقطه صفر مرزی به محوطه و سالن تجاری جدید تا پایان فروردین ۱۴۰۰ صورت گیرد و در اجرای مصوبه نشست ۲۵ شورا برای اتصال سامانه گمرکی به سامانه نوبت‌دهی مجازی، گمرک ایران، اقدامات لازم را صورت دهد.

در بخش دیگری از این مصوبه، مقرر شد خروج شرکت نفت جهت پایش سوخت از نقطه صفر مرزی به درب خروج جدید گمرکی و حذف پایش مضاعف تا پایان فروردین ۱۴۰۰ صورت گیرد و فرایند ارجاع کامیون به ایکس ری یا تغییر محل جانمایی آن توسط گمرک ایران به منظور حذف گره فرایندی و ترافیکی تا پایان فروردین ۱۴۰۰ اصلاح شود.

در این راستا همچنین مقرر شد، با توجه به ایجاد تاخیر در اجرای طرح جامع گمرک بازرگان، ‌ دبیرخانه مصوبات قبلی شورا در این خصوص را مورد بررسی مجدد قرار دهد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به جمع آوری سالن سمپاشی در نقطه صفر مرزی و ایجاد باجه جدید امور بندری اقدام تا ظرفیت تردد ورودی افزایش یابد.

مصوبه دستور کار چهارم
با توجه به لزوم ایجاد تحول و ساماندهی اساسی محدوده مرز تمرچین و نظر به مصوبه هیات وزیران مبنی بر ادغام بازارچه مرزی تمرچین و همچنین نامه شماره ۱۴/۹۹/۷۴۷۵۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ استانداری آذربایجان غربی، مقرر شد،  مرکز لجستیک مرزی تمرچین توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با جلب مشارکت بخش خصوصی متخصص در حوزه لجستیکی با شیوه BOT ایجاد شود و با توجه به لزوم تعیین محدوده دقیق قابل واگذاری جهت انجام مطالعات جامع لجستیکی مرز، اقدامات لازم برای رفع معارضین و انتقال مالکیت کل اراضی قابل واگذاری برای اجرای طرح به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، توسط استانداری آذربایجان غربی صورت گیرد. ضمن اینکه استانداری آذربایجان غربی ملزم به انجام اقدامات لازم جهت ایجاد و توسعه حریم امنیتی مرز از طریق کریدور لجستیک مرزی شد تا کنترل و پایش‌های مضاعف از نقطه صفر مرزی به ابتدای حریم امنیتی منتقل شوند.

کد خبر: ۷۴٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha