۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
ظرفیت دریافت مالیات بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ظرفیت دریافت مالیات بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است

کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ظرفیت دریافت مالیات در کشور بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: چون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و ۷۰ هزار میلیارد تومان هم معوقات مالیاتی وجود دارد.

به گزارش بازار، جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه مالیات از دستور کار دولت در بودجه خارج نشده است، در عین حال اشاره کرد: در دنیا هزینه های دولت را با درآمدهای مالیاتی تقریباً تراز می کنند و اگر هزینه ها بیشتر از درآمد مالیاتی باشد، دولت ها دچار کسری بودجه می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه چون بودجه ایران وابسته به نفت است، به مالیات زیاد توجه نمی شود و دولت به محض آنکه تراز درآمدهای مالیاتی با هزینه ها در بودجه برابر نباشد، به سمت درآمدهای نفتی می رود تا این تراز برابر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه سهم مالیات در لایحه ای که دولت به مجلس ارسال کرده بود کاهش داده شده بود، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق تغییراتی در این زمینه ایجاد کرد و در این راستا مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود که صحن علنی مجلس به این بخش اعتراض داشت زیرا ارزش افزوده مستقیماً به مصرف کنندگان مربوط است و فشار به زندگی مردم وارد می شود. با توجه به این مشکل و ایرادات دیگری که به بودجه وارد بود، بودجه به دولت بازگشت داده شد.

وی از ارسال مجدد بودجه پس از تغییرات و اصلاحات به مجلس توسط دولت خبر داد و بیان کرد: حدود ۸۵۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است. البته بودجه پنهان نیز وجود دارد که در بودجه عمومی آورده نشده است. از رقم بودجه عمومی، حدود ۳۶۶ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض گمرکی است و سهم بخش مالیات ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به لایحه قبلی دولت ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه ظرفیت مالیات در کشور بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: چون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و ۷۰ هزار میلیارد توان هم معوقات مالیاتی وجود دارد، در بخش درآمدها لحاظ نشده است و این یعنی دولت توان گرفتن این مالیات ها را ندارد.

وی با اشاره به اینکه افرادی در بخش های مختلف اقتصادی فعالیت می کنند که مالیاتی پرداخت نمی کنند، عنوان کرد: دولت به جای آنکه فرارهای مالیاتی را با پیگیری در بودجه لحاظ کند، درآمدهای نفتی را افزایش داده است.

کد خبر: ۷۴٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha