۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
 احتمال بودجه ریزی ۳ دوازدهمی ۱۴۰۰ | کلیات لایحه بودجه سال آینده فردا در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود
نمایندگان مجلس در گفتگو با «بازار» مطرح کردند؛

احتمال بودجه ریزی ۳ دوازدهمی ۱۴۰۰ | کلیات لایحه بودجه سال آینده فردا در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گوید؛ در صورت کم توجهی دولت به اصلاحات مدنظر مجلس در لایحه بودجه سال آینده و رد دوباره کلیات آن در صحن علنی، مجلس مجبور به بستن بودجه ۳ دوازدهمی برای سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

اسدالله خسروی؛ بازار: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ پس از کش و قوس های فراوان بالاخره ۱۴ بهمن ماه جاری با ۹۹ رأی موافق و ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع رد و برای اصلاح ساختاری به دولت برگردانده شد.

مخالفت نمایندگان مجلس در تایید کلیات بودجه سال آینده در حالی بود که آنها چنین بودجه ای را بودجه ای متورم دانسته و اعداد و ارقام درآمدی و هزینه های مندرج در آن را غیر واقعی و ناممکن عنوان کردند.

هر چند کمیسیون تلفیق مجلس طی چند هفته بررسی، اصلاحاتی در آن ایجاد و خواستار تغییر برخی بندهای بودجه شد اما درنهایت این بودجه برای اصلاحات اساسی به دولت برگشت تا طبق قانون دوباره مورد بازربینی و تغییر قرار گیرد.

اکنون که فرصت ۲ هفته ای دولت به اتمام رسیده است مجلس شورای اسلامی منتظر بررسی جزییات اصلاحیه بودجه سال آینده البته با تغییرات پیشنهادی است و معلوم نیست دولت طی این دو هفته چه تغییراتی را در بودجه ایجاد کرده است.

بازگشت دوباره کلیات بودجه ۱۴۰۰ به مجلس
اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که اصلاحیه بودجه سال آینده به مجلس ارایه شده است. سید کاظم دلخوش اباتری، عضو کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره بررسی بودجه سال آینده گفت: اصلاحیه این بودجه امروز از سوی دولت به مجلس تقدیم شد و برای رای گیری فردا در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

مجلس خواستار اصلاح این بودجه بوده است و چنانچه تغییرات آنچنانی در متن بودجه ایجاد نشده باشد بررسی ها انجام و نسبت به رای گیری برای تایید و یا تصمیم گیری برای بودجه چند دوازدهمی اقدام خواهد شد، چنانچه فردا کلیات آن در صحن علنی مجلس رای بیاورد کیمسیون تلفیق دوباره مصوبات آن را پیگیری خواهد کرد و اگر مورد موافقت نمایندگان قرار نگیرد  بودجه باید ۳ دوازدهمی بسته شود

 وی با بیان اینکه مجلس خواستار اصلاح این بودجه بوده است و چنانچه تغییرات آنچنانی در متن بودجه ایجاد نشده باشد بررسی ها انجام و نسبت به رای گیری برای تایید و یا تصمیم گیری برای بودجه چند دوازدهمی اقدام خواهد شد خاطر نشان کرد: چنانچه فردا کلیات آن در صحن علنی مجلس رای بیاورد کمیسیون تلفیق دوباره مصوبات آن را پیگیری خواهد کرد و اگر مورد موافقت نمایندگان قرار نگیرد شکی نیست که این بودجه باید ۳ دوازدهمی بسته شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: البته در صورت تصویب کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع خواهد شد و در آنجا پیگیری می شود.  

مهمترین سند دخل و خرج یکساله کشور زیر ذره بین مجلس
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز راجع به بررسی دوباره بودجه سال آینده به خبرگزاری «بازار» گفت: با ورود اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس در اسرع وقت به بررسی جزئیات این لایحه که مهمترین سند دخل و خرج یکساله کشور است می پردازند چرا که فرصت آنچنانی برای بررسی آن تا پایان سال باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده دوباره در مجلس مطرح و موافقان و مخالفان آن اظهار نظر خواهند کرد، افزود: پس از رای گیری نسبت به تائید و یا عدم رضایت از اصلاحات دولت که مد نظر نمایندگان بوده است تصمیم گیری خواهد شد.

از آنجایی که دولت انگیزه چندانی برای تغییر کلی بودجه سال آینده ندارد این احتمال وجود دارد که در صورت ناهمخوانی درآمدها و هزینه های مندرج در بودجه و نقش تورم زا بودن آن  بودجه سال آینده دوباره رای نیاورد و برای بستن بودجه ۳ دوازدهمی، بررسی آن در کمیسیون تلفیق شروع شود

وی افزود: چنانچه کلیات لایحه اصلاحیه بودجه در مجلس آنگونه که خواست نمایندگان در تغییر و اصلاح متن بودجه بوده است رد شود بی تردید بودجه سال آینده ۳ دوازدهمی بسته می شود. این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: از آنجایی که دولت انگیزه چندانی برای تغییر کلی بودجه سال آینده ندارد این احتمال وجود دارد که در صورت ناهمخوانی درآمدها و هزینه های مندرج در بودجه و نقش تورم زا بودن آن  بودجه سال آینده دوباره رای نیاورد و برای بستن بودجه ۳ دوازدهمی، بررسی آن در کمیسیون تلفیق شروع شود.

اظهارات دو نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در حالی مطرح است که نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، توضیحاتی درباره مهمترین اصلاحات صورت گرفته در این لایحه ارائه داد.

افزایش میزان منابع عمومی بودجه  از ۸۴۱ هزار میلیارد به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان!
محمد خدابخشی می گوید: اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ امروز تحویل مجلس شد، منابع عمومی بودجه که در لایحه بودجه قبلی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود در لایحه اصلاحی بودجه به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.  همچنین در بند (و) تبصره ۲ که قبلا ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و در سقف بودجه عمومی هم نبود به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.  

خدابخشی درباره سایر تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه اصلاحی ۱۴۰۰ اظهار داشت: همچنین در اصلاحیه ای که قبلا رئیس جمهور به کمیسیون تلفیق ارائه داده بود، مقرر شده بود که ۴۰ هزار میلیارد تومان از مصارف کم شود و ۵۳ هزار میلیارد تومان به اوراق اضافه شود. دولت در اصلاحیه  بودجه جدید، این موارد را اعمال کرده است.  

در لایحه اصلاحی درآمد حاصل از مالیات ۲۵ هزار میلیارد تومان اضافه شده است و به میزان افزایش مالیات یعنی به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق نیز کم شده است

وی افزود: براین اساس دولت پیشنهاد داده که برای ۴۰ هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازپرداخت اوراق کم شود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از اعتبارات هزینه ای کم شود.  نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره سایر تغییرات در لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ گفت: در لایحه اصلاحی درآمد حاصل از مالیات ۲۵ هزار میلیارد تومان اضافه شده است و به میزان افزایش مالیات یعنی به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق نیز کم شده است.

سهم نفت در بودجه ۱۴۰۰ بدون تغییر ماند
وی بیان داشت: سهم دولت از نفت و میعانات گازی بدون تغییر در لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰  همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان ماند. خدابخشی اضافه کرد: در رابطه با حقوق و دستمزد پیشنهاد دولت در لایحه اصلاحی بودجه، تعیین سقف حقوق و مزایا ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است و هیچ کس بیش از این مبلغ در سال ۱۴۰۰ دریافت نخواهد کرد البته آنهایی که حکمشان بیشتر از این مبلغ در سال ۱۳۹۹ بوده، برای آنها در سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی اعمال نخواهد شد و همان مبالغ را دریافت خواهند کرد.

بنا به این گزارش، معلوم نیست که سرنوشت بودجه مسئله دار سال آینده به کجا ختم شود چرا که خیلی نمایندگان مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را از بیخ و بن دارای اشکال دانسته و چنانچه جزییات آن در اصلاحیه که از سودی دولت انجام و به مجلس تقدیم شده است مورد بازبینی و بررسی دقیق قرار گیر بازهم معلوم نیست که آخرین بودجه قرن چگونه ختم به خیر می شود.

کد خبر: ۷۴٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha