۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
آتش کرونا بر  جان بازار نفت افتاد

آتش کرونا بر جان بازار نفت افتاد

قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه فوریه تحت تأثیر یک عامل قدرتمند روند نزولی به خود گرفت و به زیر ۵۰ دلار رفت؛ کرونا ثبات بازار نفت را به هم ریخت.

به گزارش بازار به نقل از شانا، قیمت نفت که در نخستین ماه سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر بحران‌های ژئوپلیتیک به سطح ۷۱ دلار برای هر بشکه رسیده بود، در آخرین روز ماه فوریه (بهمن - اسفند) به کمتر از ۵۰ دلار سقوط کرد. ویروس کرونا بازار نفت را مختل کرده است. قیمت نفت خام برنت، وست تگزاس اینترمدیت و سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان فوریه نسبت به سومین روز ماه گذشته میلادی به ترتیب ۴ دلار و ۷۸ سنت، ۵ دلار و ۳۵ سنت و ۳ دلار و ۶۲ سنت با کاهش همراه شد.

اوپک و نشست پیش از موعد: رایزنی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ماه فوریه برای برگزاری پیش از موعد نشست فوق‌العاده از پیش تعیین شده ماه مارس (پنجم و ششم) به دلیل اختلاف عربستان و روسیه با شکست روبه‌رو شد و برگی دیگر از اختلاف دو کشور با توجه به مخالفت روسیه با پیشنهاد کاهش یک میلیون بشکه‌ای عربستان ورق خورد. قیمت نفت بدون تردید ریشه اصلی این اختلاف‌هاست. در تازه‌ترین اظهارنظر، روسیه نفت ۶۰ دلاری را برای اقتصاد مساعد دانسته است، در حالی که مؤسسه‌های معتبر دنیا بر این باورند که عربستان به قیمت بالای ۸۰ دلاری نفت برای تامین هزینه‌های خود احتیاج دارد.

آتش کرونا: «تاثیر کرونا بر بازار نفت به مانند آتشی می‌ماند که به خانه‌ای افتاده است. می‌توان دو مواجهه با این شرایط داشت، مسئولانه عمل کرد و آتش‌نشانان را خبر کرد یا به‌ دلیل اینکه ممکن است بازار نگران شود، برای خاموش کردن آتش اقدامی انجام نداد. » این نقل قولی از عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان است که در یکی از رسانه‌های بین المللی بازتاب پیدا کرده است. آتش کرونا اکنون تقاضا برای نفت را از سوی چین، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان کاهش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که دورنمای رشد تقاضای نفت که از ویروس کرونا آسیب دیده، در بدترین شرایط یک دهه اخیر است و امکان دارد بدتر هم شود.

ثبت بالاترین قیمت: نمودار قیمت نفت در دور روز ماه فوریه افزایشی شد و به مرز ۶۰ دلار برای هر بشکه رسید. ۱۹ و ۲۰ ماه فوریه. کاهش نگرانی‌ها درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا و احتمال افزایش کاهش تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مشارکت‌کننده در بیانیه همکاری از مهم‌ترین دلایل افزایشی شدن قیمت نفت  بود. هر بشکه نفت‌خام برنت در ۲۰ فوریه ۵۸ دلار و ۸۰ سنت، هر بشکه نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت در این روز ۵۳ دلار و ۸۸ سنت برای هر بشکه و سبد نفتی اوپک نیز ۵۸ دلار و ۹۴ سنت ثبت شده که بالاترین رقم در ماه فوریه بوده است.

تداوم بحران در لیبی: اخلال در تولید نفت این کشور که  در پی تصرف پایانه‌های نفتی شرق و مرکز از سوی نیروهای وفادار به خلیفه حفتر، رهبر نیروهای مسلح شرق لیبی ایجاد شده همچنان ادامه دارد.   شرکت دولتی نفت لیبی اعلام کرد تولید نفت این کشور به دلیل بسته شدن بسیاری از پایانه‌های نفتی و تاسیسات زیربنایی به ۱۲۲ هزار و ۴۳۰ بشکه رسیده که پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون بوده است. تولید نفت این کشور پیش از تعطیلی مراکز یادشده یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز بوده است. در صورت ادامه این روند تولید لیبی به روزانه ۱۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

کد خبر: ۷٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha