۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
ورشکستگی قطعه‌سازان با واردات قطعات چینی
هزینه گزاف چندباره تعمیر بر دوش کامیون داران

ورشکستگی قطعه‌سازان با واردات قطعات چینی

جهاندیده، مدیر بازرگانی یک شرکت تولید کننده قطعات خودروهای کار و تجاری با اشاره به اینکه تولید انبوه قطعات خودرو صرفه اقتصادی ندارد، گفت: با این هزینه‌های بالا دست به تولید می زنیم و بعد یک واردکننده مشابه قطعه را از چین به کشور می‌آورد و کل صنعت و اشتغال را مختل می کند.

بازار؛ گروه خودرو: بارها این نگرانی از سوی فعالان صنعت قطعه سازی مطرح شده که اگر تحریم‌ها کنار روند و دوباره واردات قطعات خودرو از خارج از کشور تسهیل شود باز هم خودروسازان با شرکت‌های داخلی قرارداد همکاری می‌بندند؟ اگر این همکاری ادامه نیابد تکلیف هزینه گزاف تامین تجهیزاتی که قطعه سازان پرداخته‌اند چه می شود؟ معضلی که طی همین سال‌های اخیر تولیدکنندگان قطعات خودرو با پوست و استخوان تجربه کردند؛ چراکه هر قطعه ای که در این شرایط دشوار دست به تولید آن می زدند، توجه یک واردکننده را جلب و از چین تامین می شد.

حتی بارها همان قطعه داخلی به درخواست عده‌ای در خارج از کشور و با هزینه تولید و کیفیت پایین تر تولید شد و نه تنها دارنده خودرو را با هزینه های گزاف مواجه کرد بلکه تولید کننده داخلی را هم به سمت ورشکستگی سوق دارد؛ معضلی که جان پناه جهاندیده، مدیر بازرگانی شرکت آریا دیزل پارت در خصوص آن در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد.

* چند سال است که به عنوان تولیدکننده قطعات خودروهای سنگین مشغول به کار هستید و چه محصولاتی را به خودروسازان یا بازار عرضه می‌کنید؟
مجموعه ما به عنوان سازنده سیستم سوخت رسانی موتورهای دیزلی و قطعات دقیق صنایع خودرو و هواپیمایی با قدمتی بالغ بر ۳۰ سال معرفی می شود و قطعاتی از جمله سوزن های انژکتور و پمپ بی سی ۴۳۷ و ۴۳۸ و سوپاپ‌ها را در سبد محصولی خود داریم.

* تیراژ تولیداتتان چقدر است و چند درصد از محصولاتتان داخلی سازی شده است؟
تیراژ تولید در مجموعه قطعه سازی ما بستگی به بازار دارد و همین حالا هم توانایی پاسخ دادن به حجم بالایی از نیاز بازار را داریم. بنابراین هر زمان که بازار یا خودروسازان درخواست قطعه دهند به سرعت پاسخ خواهیم داد. اما در خصوص عمق داخلی سازی قطعاتی که تولید داریم، بخشی از آن به صورت ۱۰۰ درصد و بخش اندکی هم نیاز به واردات مواد اولیه دارد.

* بارها شمار متعددی از کارشناسان در خصوص فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اظهار نگرانی کرده‌اند؛ ناوگانی که به اعتقاد برخی قطعات آن نیز در کشور تولید نمی شود و واردات آن نیز با مشکلات بسیاری همراه است. در این خصوص چه نظری دارید؟
بله این موضوع که برخی قطعات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در کشور تولید نمی شود در خصوص برخی از خودروهای کار و تجاری صحت دارد؛ برای مثال در گذشته قطعات بنز، ولوو و خیلی دیگر از خودروهای کار و تجاری را تولید می کردیم که اکنون از طریق واردات تامین می شوند.

* دلیل این ماجرا که دیگر قطعات این خودروها را در داخل کشور تولید نمی کنید چیست؟
بخشی از آن مربوط تحریم ها است و بخشی دیگر نیز ربط به وارداتی دارد که با قیمت تمام شده بالا تولیدکنندگان همخوانی ندارند، از همین رو نمونه وارداتی آن در بازار محبوب تر می شود ولو اینکه از کیفیت پایین تری هم برخوردار باشد.

* با توجه به اینکه زمان زیادی از آغاز به فعالیت مجموعه شما می گذرد، چقدر از ابتدا تاکنون افزایش تیراژ تولید داشته اید؟
محصولات ما نسبت به سال اول تولیداتمان خیلی افزایش نیافته است و شاید فقط ۲۰ درصد افزایش تولید داشته ایم.

* امسال خیلی از تولیدکنندگان قطعات انواع خودروهای سواری و کار و تجاری با معضل عدم تخصیص ارز، ثبت سفارش، مشکلات گمرک، نقدینگی و غیره مواجه شدند و کرونا و فاصله گذاری‌های آن نیز در کنار نوسانات ارزی ضربه بزرگی به آن‌ها زد، شما با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
بله، این مساله کاملا طبیعی است، برای مثال به عنوان قطعه ساز نیاز به ابزار دارم و وقتی آن را ۶۰ برابر گرانتر خریداری می کنم، خواه ناخواه قیمت تمام شده نیز افزایش می یابد. دستمزد بالا می رود، هزینه‌ها از جمله آب، برق گاز گران تر می شود و هر شرکت تولیدکننده ای هم این هزینه ها را دارد ناچار به افزایش قیمت محصولاتش می شود.

از همین رو برخی از محصولات داخلی با جیب مصرف کننده ایرانی همخوانی ندارد و همین می شود که رو به استفاده از قطعات ارزان تر و بعضا بی کیفیت چینی می رود.

حالا در این شرایط که مصرف کننده قطعه ارزان تر را نسبت به قطعه با کیفیت داخلی انتخاب کرده است با توجه به اینکه هزینه های تعمیرکار بسیار بالا است و هر بار که موتور دیزلی باز و بسته می شود باید رقمی بالغ بر یک میلیون تومان را پرداخت کند، خیلی زود به علت خرابی مکرر قطعه باید زیر بار همین هزینه برود. این در شرایطی است که مصرف کننده از کیفیت قطعه خبر ندارد و این تعمیرکار است که می داند چه جنسی با کیفیت و چه جنسی بی کیفیت است.

تمام این مسائل منتهی به این می شود که محصول داخلی مورد بی توجهی قرار می گیر د و به فروش نمی رسد در نتیجه تولید کننده داخلی بعد از مدتی ناچار به کاهش تیراژ یا توقف تولید می شود.

یک زمانی ۶۰۰ نفر نیرو داشتیم اما الان کل مجموعه با ۶۰ نفرگردانده می شود. آن زمان در زمینه خودرو بیشتر فعالیت داشتیم و اکنون به سمت صنایع هوا و فضا رفته ایم. الان قطعات خودرو را به صورت انبوه تولید نمی کنیم چون صرفه اقتصادی ندارد. چرا که باید زیر بار هزینه گزاف برویم و بازار را ببینیم که با قطعات بی کیفیت چینی و ارزان اشباع شده است

* امسال خیلی از قطعه سازان در معرض تعدیل نیرو و تعطیلی قرار گرفته اند شرایط مجموعه شما چطور است؟ آیا امسال با معضل تعدیل یا تعلیق نیرو مواجه هستید؟
تعدیل نیرو؟ یک زمانی ۶۰۰ نفر نیرو داشتیم اما الان کل مجموعه با ۶۰ نفر گردانده می شود. آن زمان در زمینه خودرو بیشتر فعالیت داشتیم و اکنون به سمت صنایع هوا و فضا رفته ایم. الان قطعات خودرو را به صورت انبوه تولید نمی کنیم چون صرفه اقتصادی ندارد. چرا که باید زیر بار هزینه گزاف برویم و بازار را ببینیم که با قطعات بی کیفیت چینی و ارزان اشباع شده است. بنابراین وقتی مشتری نسخه چینی قطعه را زیر قیمت بازار داده می بیند و نمی خواهد پول بیشتری دهد و می رود جنس چینی را خریداری می کند.

هزینه های تولید سر به فلک می کشد و از طرفی هم با واردات به طور کل صنعت به بن بست می رسانند. مصرف کننده هم نمی داند که کیفیت قطعه چینی چیست. همانطور که اشاره کردم آن فردی که پمپ را تعمیر می کند می شناسد، آن هم می بیند مشتری پول کافی ندارد و قطعه چینی را انتخاب می کند.

* با تمام این شرایط چه درخواستی از مسئولان وزارت صمت و نمایندگان مجلس برای تسهیل امر تولید و حمایت از صنایع تولیدکننده ارزش افزوده دارید؟
درخواست خاصی که نداریم، باید خودشان به صنعت کمک کنند؛ یا تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند یا مواد اولیه ای که نیاز داریم تامین کنند. الان با توجه به تحریم ها واردات مواد اولیه از قطعه کامل با مشکل بیشتری همراه است. از این طرفی هم یک نمونه مشکل خاص این است که برای واردات یک ماده باید هزار و یک مجوز دریافت کنیم.

گرفتار می شویم و آخر هم باید برویم گمرک و جنس به قدری دپو می شود که در نهایت متروکه می شود. بنابراین باید با بدبختی ادامه دهیم. هزینه‌های ترخیص، ترخیص کار، حمل و نقل و همه گران است. بنابراین بیخیال می شویم و دیگر واردات مواد اولیه را انجام نمی دهیم و دست از تولید می کشیم. کسی هم که واردات انجام می دهد می خواهد گران بفروشد.

کد خبر: ۷۳٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha