۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
موانع توسعه صنعت فولاد

موانع توسعه صنعت فولاد

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مسئله سهم چشمگیر شرکت های فولادی از کل ارزش بازار بورس و اوراق بهادار کشور گفت: طبیعتا این چنین اقدامات غیر کارشناسی بر بازار سهام نیز تاثیر خواهد گذاشت و زمینه ساز متضرر شدن برخی از مردم خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، موضوع آزاد شدن نرخ برق صنایع فولاد و محاسبه نرخ آن بر اساس فوب خلیج فارس مدتی است مطرح شده است و در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید در صحن علنی مجلس تصویب شود. سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حذف یارانه برق شرکت های فولادی را اقدامی غلط دانست و در این رابطه بیان کرد: برای چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف قرار داده شده و تا به اینجا این مسیر به خوبی پیش رفته است اما در صورتی که قرار باشد سدی تازه در مسیر توسعه صنعت فولاد قرار گیرد، نمی توان به تحقق یافتن اهداف توسعه ای در این صنعت امیدوار بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مسئله سهم چشمگیر شرکت های فولادی از کل ارزش بازار بورس و اوراق بهادار کشور گفت: طبیعتا این چنین اقدامات غیر کارشناسی بر بازار سهام نیز تاثیر خواهد گذاشت و زمینه ساز متضرر شدن برخی از مردم خواهد شد. همچنین این امر موجب تاثیرات منفی بر عملکرد فولادسازان و افت درآمد زایی آنها و به واسطه آن افت سودآوری خواهد شد.

شهرستانی در ادامه افزود: بسیاری از فولادسازان بر اساس بهره گیری از ظرفیت های انرژی در کشور، فعالیت خود را آغاز کرده اند به همین علت نمی توان به یکباره تغییراتی در سیاست ها اعمال کرد و همچنین در این بین نسبت به تاثیرات آن بر عملکرد فولادسازان بی تفاوت بود. باید به این نکته نیز توجه کرد که در طول سال های اخیر کشور با چالش های اساسی مواجه شده است که همین موضوع عملکرد فولادسازان را تحت تاثیر قرار داده است.

این فعال صنعت فولاد افزود: درصورت حذف امتیازهای وابسته به منابع انرژی، صاحبان سرمایه امیدی به ادامه فعالیت خود در ایران نخواهند داشت. بدون شک اینگونه اقدامات منجر به خروج سرمایه از کشور و انتقال آن به سایر کشورها خواهد شد. در این شرایط صاحبان سرمایه ترجیح می دهند فعالیت خود را به سایر کشورها انتقال دهند؛ در نتیجه این سیاست ها نه تنها نتایج مثبتی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت، حتی منجر به خروج بخش قابل توجهی از سرمایه از صنعت فولاد خواهد شد.

شهرستانی در رابطه با طرح هایی مبنی بر افزایش نرخ مواد اولیه فولادسازان از جمله سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، بیان کرد: بر این اساس تمامی مزیت های موجود برای فعالیت صنایع فولادی کشور ازبین می رود و مشکلات تنها چیزی است که باقی خواهد ماند.

در شرایط تحریمی، صنعتگران توانایی ورود تجهیزات، قطعات یدکی و... را ندارند؛ به همین علت به علت محدودیت های ذکر شده، ناچار خواهند بود محصولات خود را پایین تر از نرخ جهانی به فروش برسانند و هزینه اضافی برای انتقال پول بپردازند؛ حال با سخت تر شدن شرایط تولید در داخل کشور، امکان تداوم یافتن فعالیت از آنها گرفته خواهد شد و همچنین رقابت پذیری صنایع فولاد در سطح جهانی نیز کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان افزود: با توجه به تمامی موارد ذکر شده، آزاد شدن نرخ برق صنایع فولاد موجب رشد هزینه تمام شده تولید این محصول خواهد شد. با وجود این شرایط، تولید برای بسیاری از مجموعه های خصوصی و کوچک، دیگر به صرفه نخواهد بود؛ بنابراین برخی از این واحدها ناچار به توقف فعالیت خود خواهند شد. با این وجود میزان سوددهی مجموعه های بزرگ فولادی کاهش می یابد و این موارد بر بازار فولاد تاثیرگذار خواهند شد.

کد خبر: ۷۳٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha