۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
 ساماندهی زعفران نیازمند اکوسیستم دانش بنیان است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

ساماندهی زعفران نیازمند اکوسیستم دانش بنیان است

اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بسته‌بندی زعفران تکنولوژی خیلی بالایی لازم ندارد، گفت: ما می توانیم اکوسیستم زعفران دانش بنیان را با مشارکت بخش خصوصی، دولتی و مراکز پژوهشی تشکیل دهیم.

به گزارش بازار، پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهارکرد: با وجود اینکه رتبه نخست تولید زعفران در دنیا متعلق به ماست اما هیچ اثر و نشانی در بازارهای جهانی از ایران نیست.

وی افزود: کشورهایی مانند اسپانیا و هلند و حاشیه خلیج فارس زعفران ما را به اسم خودشان در بازارهای جهانی عرضه می کنند و آن رزش افزوده نهایی که باید نصیب تولیدکننده ایرانی نمی شود.

اوسطی با اشاره به اینکه کشاورزی صنعتی در ایران هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است، خاطرنشان کرد: کشاورزی صنعتی از تولید تا جمع آوری و نگهداری و فرآوری و بازاریابی را در بر می گیرد تا ارزش افزوده نهایی برای محصول ایجاد شود اما ما هنوز در مرحله تولید محصولات کشاورزی، درگیر الگوی کشت هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مزیت بالای تولید زغفران در ایران گفت: ما هرچقدر زعفران بیشتری تولید کنیم به نفع کشورمان است چراکه بازار صادراتی آن وجود دارد اما به دلیل نبود استراتژی و برنامه جامع نمی توانیم این محصول را به درستی فرآوری و بسته بندی و بازاریابی کنیم.

اوسطی معتقد است که با شناخت بازارهای هدف، نیازسنجی کشورهای منطقه، تکمیل زیرساخت های صادراتی و صنعتی و اعمال سیاست های تشویقی می توان از این طلای سرخ برای تولید ثروت و درآمدهای ارزی استفاده کرد.

نماینده مجلس با تأکید بر لزوم اصلاح نگاه مدیریتی در این حوزه تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی تمام توان خود را معطوف تولید کرده و سایر حلقه های تولید مانند صنایع تکمیلی و تبدیلی، فرآوری و ایجاد زیرساخت ها را در نظر نمی گیرد.

وی با بیان اینکه بسته بندی زعفران تکنولوژی خیلی بالایی لازم ندارد، گفت: ما از همین الان می توانیم اکوسیستم زعفران دانش بنیان را با مشارکت بخش خصوصی و دولتی و مراکز پژوهشی و دانشگاهی تشکیل دهیم تا ضمن جبران عقب ماندگی و شکاف در این حوزه بازارهای هدف را نیز به دست بگیریم.

اوسطی اظهار کرد: کشورهایی که راهبرد درست و ثابتی دارند هیچ وقت صادرات محصولات را به صورت مقطعی ممنوع و یا آزاد نمی کنند تا بازارهای هدف را از دست ندهند اما باز هم شرایط سرمایه گذاری در حوزه زعفران بهتر است چراکه ما در دنیا رقیبی نداریم.

کد خبر: ۷۳٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha