۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
حذف رانت با عرضه محصولات فولادی با قیمت جهانی| دولت در بازار دخالت نکند
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار:

حذف رانت با عرضه محصولات فولادی با قیمت جهانی| دولت در بازار دخالت نکند

شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، گفت: عرضه محصولات فولادی معادل ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت جهانی به صنایع پایین دستی هم به سود تولیدکنندگان و هم به سود مصرف کنندگان است و هم جلو رانت گرفته خواهد شد و قیمت ها به تعادل خواهد رسید.

سجاد صفری؛ بازار: «بهرام شکوری» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که ایران در زمینه صادرات محصولات معدنی با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: دولت اگر اجازه بدهد قیمت گذاری محصولات معدنی بصورت آزادانه انجام بشود و مانعی برای صادرات این محصولات ایجاد نشود؛ هم معادن می توانند بیشتر فعال بشوند و هم صنایع معدنی می توانند صادرات مطلوبی داشته باشند.

وی افزود: ایران سهم حدود ۲۲ درصدی از صادرات صنایع معدنی را دارد ولی می تواند سهم صادرات صنایع معدنی بسیار بیشتر از این مقدار باشد و بخش معدن یکی از بخش های با پتانسیل بالا است که به آن توجه ویژه ای نشده است.

این مقام مسوول، تصریح کرد: چشم اندازی که برای سال ۱۴۰۴ در بخش معدن کشور تعریف شده است بهره برداری از ۳/۵ درصد از کل مساحت کشور است چون ۵ درصد از مساحت کل کشور در دست فعالان بخش معدنی قرار دارد که ۵۰ درصد از این ۵ درصد به دلایل مختلف تعطیل است.

شکوری بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از مساحت کل کشور که در دست فعالان بخش معدنی است فعال است و اگر از این فعالان معدنی حمایت های لازم صورت بگیرد و دخالت غیر کارشناسی در بخش معدن و صنایع معدنی صورت نگیرد همین بخش قادر خواهد بود که کمبود درآمدهای نفتی را جبران کند.

وی افزود: اگر به بخش معدن اهمیت بیشتری داده شود و از آن، حمایت بیشتری صورت بگیرد و آن ۹۵ درصد از مساحت کشور که مربوط به معادن هستند و تحت کنترل نهادهای دولتی است از حبس خارج شود و به اکتشافات معدنی توجه شود و ذخایر جدیدی کشف شود و معادن از حبس خارج شده وارد چرخه تولید شود بخش معادن و صنایع معدنی، قادر خواهد بود که چندین برابر درآمدهای نفتی برای کشور درآمدزایی داشته باشد.
شکوری تصریح کرد: آزاد سازی معادن حبس شده کشور و وارد شدن آن ها به چرخه تولید می تواند نوید بخش اشتغال، تولید و صادرات بیشتر و همچنین ارز آوری بیشتر برای کشور باشد.

فعالان بازار همیشه، بازار را به تعادل می کشانند و نیاز به دخالت دولت نیست که قصد داشته باشد بازار را به تعادل بکشاند

دولت باید بازار را رصد کند
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که درخصوص قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی چه انتقادات و پیشنهاداتی دارید؟ به بازار، گفت: اعتقاد بر این است که دولت ها نباید در قیمت گذاری محصولات فولادی دخالت داشته باشند و دولت ها تنها ابزاری که در اختیار دارند ابزار تعرفه واردات است.

شکوری اظهار داشت: در واقع، دولت ها باید بازار را رصد کنند و در نهایت هر جا که احساس شد تولید کنندگان و صادرکنندگان می توانند محصولات خود را در بازار صادراتی بهتر از بازار داخلی به فروش برسانند باید به آن ها اجازه صادرات داده شود و حتی اگر هم نیاز کشور صادر شود.

وی تصریح کرد: وقتی محصولات فولادی به بازارهای صادراتی فرستاده می شوند؛ تجار متوجه می شوند که در داخل کشور، عرضه کاهش یافته است و قیمت بالا رفته است و تصمیم می گیرند که از خارج از کشور فولاد وارد کنند و بازار داخل را به تعادل خواهند کشید و وقتی که بازار متعادل شد از بازار خارج می شوند.

شکوری تاکید: فعالان بازار همیشه، بازار را به تعادل می کشانند و نیاز به دخالت دولت نیست که قصد داشته باشد بازار را به تعادل بکشاند و دولت تنها کاری که می تواند انجام بدهد این است که وقتی عرضه یک محصول در داخل کشور کاهش یافت زمینه واردات آن را تسهیل ببخشد و تعرفه واردات آن را کاهش بدهد.

وی تصریح کرد: دولت ها یا در قیمت گذاری ها دخالت نکنند و یا اگر قصد دخالت می کنند تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند و به نظر می رسد که عرضه محصولات فولادی در بورس کالا تصمیم مناسبی بود و یا اینکه فعالان این بخش، معادل ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت جهانی محصولات فولادی، محصولات خود را به صنایع پایین دستی بدهند چون در محصولات معدنی، محصول نهایی مصرفی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: محصولات معدنی در پروسه های دیگری به محصولات دیگری با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می شوند تا به کالای مصرفی نهایی تبدیل شده و به دست مصرف کننده برسد و باید نوسانات قیمت جهانی در نظر گرفته شود و به عرضه کنندگان محصولات معدنی توصیه شود که ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت جهانی محصولات معدنی را به صنایع پایین دستی بفروش برسانند.

این مقام مسوول، افزود: با این روش، عرضه محصولات فولادی به صنایع پایین دستی هم به سود تولیدکنندگان و هم به سود مصرف کنندگان است و جلوی رانت هم نیز گرفته خواهد شد و قیمت ها به تعادل خواهد رسید.

برای توسعه معادن کشور نیاز است که با سازمان محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی، صحبت های لازم صورت بگیرد

نیاز است به اکتشافات معدنی توجه شود
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که در زمینه توسعه معادن کشور نیاز است که چه اقداماتی انجام بگیرد؟ به بازار، گفت: اگر قصد بر این است که بخش معادن کشور به توسعه برسد باید بخش اکتشافات معدنی مورد توجه قرار بگیرد و به این موضوع، اهمیت داده شود.

شکوری اظهار داشت: برای توسعه معادن کشور نیاز است که با سازمان محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی، صحبت های لازم صورت بگیرد و مناطقی از کشور که در اختیار این سازمان ها قرار دارد آزاد شود.

وی در پایان، گفت: این سازمان ها باید اجازه بدهند که فعالان اقتصادی در مناطقی که در اختیار آن ها قرار دارد اکتشافات معدنی را انجام دهند تا مهندسان معدنی بتوانند از ذخایر موجود در این مناطق استفاده کنند.

کد خبر: ۷۳٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha