۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
قوی‌ترین ۶سیلندرهای جهان را بشناسید
لذت سرعت با تلفیق توربو و سیستم‌های مکاترونیکی در خودروها

قوی‌ترین ۶سیلندرهای جهان را بشناسید

ب ام و، پورشه، آلفا رومئو و فورد چهار غول خودروسازی که برای رقابت در خیابان‌ها محصولاتی با پیشرانه‌های توربوشارژر را تولید و عرضه بازار کردند، شاید بتوان گفت سیاست خودروسازان در سال میلادی جاری توسعه توربوشارژرها و افزایش سرعت خودروها است.

بازار؛ گروه خودرو: اگرچه با تغییرات اساسی در استراتژی سیاست‌های صنعت خودروسازی مبتنی بر کاهش حجم موتور و افزایش راندمان، اما موتورهای شش سیلندر همواره جزو محبوب‌ترین‌ پیشرانه‌های احتراق داخلی بوده‌اند. در این راستا بسیاری از کمپانی‌های مطرح جهان برای محصولات خود شش سیلندرهای قدرتمندی را تدارک دیده‌اند تا بتوانند پاسخگویی نیازهای اسپرت دوستان نیز باشند. این مطلب درباره قوی‌ترین ۶سیلندرهای جهان است که شما را با این پیشرانه‌ها آشنا خواهیم کرد.

اعجوبه اشتوتگارتی؛ پورشه ۹۱۱(۹۹۲)
سوپراسپرت محبوب پورشه که همواره به عنوان یک خودرو با عملکرد بالا به حساب می‌آید. نسل هشتم آن یعنی ۹۹۲ تکنولوژی را در خود به همراه دارد که بیش از پیش جایگاه خود را وزین‌تر می‌کند. قلب تپنده قدرتمند و منحصربه‌فرد آن یکی از نقاط قوت این کوپه کلاسیک مدرن است که باتوجه به فناوری بالای ساخت همواره در میان بهترین پیشرانه‌های احتراق داخلی بنزینی قرار داشته است.

نسخه قدرتمند ۹۱۱(۹۹۲) یا همان Turbo S یک موتور شش سیلندر خوابیده موسوم به خورجینی تخت با حجم دقیق ۳۷۴۵سی‌سی مزین شده به تکنولوژی تویین توربوشارژ(توربوهای دوقلو) جا خوش کرده است. این موتور شش سیلندر تخت یا Flat با بلوکه کاملا آلومینیومی و در بخش میل‌سوپاپ‌ها با ساختار تیتانیوم مواجه شده که مجموع وزن موتور را کاهش دهد.
مهندسان قوای محرکه پورشه با استفاده از سیستم پاشش تزریق مستقیم سوخت به داخل اتاق احتراق، تغییراتی در ابعاد نسبت قطر به کورس پیستون(در موتورهای احتراق داخلی جزو مهم‌ترین پارامتر به حساب می‌آید) بنابراین قطر پیستون به ۱۰۲ میلی‌متر و کورس پیستون ۷۶.۴میلی‌متر می‌رسد و در کلاس خود بزرگترین نسبت را دارد، یک بازطراحی کلی در طراحی توربین و کمپرسور و متغیرسازی نسبت گردش آن‌ها برای هوارسانی بیشتر، بهره‌گیری از یک کنترلر الکترونیکی هوشمند برای ثابت نگه داشتن دمای کاری موتور در سطح ایده‌آل و تغییراتی در اتاق احتراق برای بهبود جریان گردابی و متراکم‌سازی هوا و سوخت حداکثر ۶۵۰اسب‌بخار قدرت در ۶هزار و ۷۵۰آرپی‌ام(دور در دقیقه) و حداکثر ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور در دورهای ۲۵۰۰ تا ۴هزار آرپی‌ام را به ارمغان می‌آورد.

بهره‌گیری از ECU نسل جدید بوش که پروگرامینگ آن متفاوت بوده و دستور افزایش دور موتور را مبتنی بر کنترل کننده موتور که یک قطعه دوار با مکانیزم مکاترونیکی است، حداکثر سرعت دورانی موتور را به ۷۲۰۰ آرپی‌ام می‌رساند. یکی از دلایل برتری موتور شش سیلندر تخت پورشه ۹۱۱(۹۹۲) راندمان حجمی موتور است، زیرا به ازای هر لیتر ۱۷۴اسب‌بخار توان خروجی دارد. بر این اساس گیربکس ۸سرعته دوکلاچه منحصربه‌فرد پورشه PDK می‌تواند در ۲.۶ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت دست یابد و حداکثر سرعت را به ۳۳۰کیلومتر برساعت می‌رساند.
 

نماد قدرت فورد؛ GT
فورد GT بیش از یک دهه غیبت در خط تولید این خودروساز صاحب‌نام و سبک آمریکایی، در دسامبر سال ۲۰۱۶ باردیگر روی خط تولید این شرکت قرار گرفت تا این بار با نسل دوم خود بتواند غیبت یک دهه خود را در میان سایر سوپراسپرت‌ها موفق‌تر ظاهر شود. GT یک سوپراسپرت موتور میانی با هندلینگ عالی است که در بطن خود نیروگاه شش سیلندر با آرایش V شکل خورجینی با حجم دقیق ۳۴۹۶سی‌سی را جا داده است.

این قوای محرکه که از خانواده اکوبوست فورد است، با طراحی ۲۴سوپاپ در سرسیلندر(به ازای هر سیلندر ۴ سوپاپ طراحی شده و با مکانیزم متغیرسازی بادامک‌ها)، اضافه شدن واحد پرخوران تویین‌توربوشارژ(توربوهای دوقلو)، طراحی انژکتورهای ۶۵درجه‌ای در محفظه احتراق جهت پاشش سوخت مستقیم، متغیرسازی مانیفولد ورودی هوا و استفاده از دریچه‌ گاز نسل جدید که اینرسی و چگالی مخصوص سیال ورودی را کاهش و منجربه بهبود دبی ورودی هوا به سیلندر شده تا حداکثر توان خروجی را به ۶۶۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور خروجی را به ۷۴۶ نیوتون‌متر برساند.

اگرچه پروگرامینگ ECU تا ۷۱۲۵۰آرپی‌ام را در اختیار راننده می‌گذارد، اما محدود کننده پاشش سوخت و قطع لحظه‌ای  Cutoff تا خروجی ۶۶۰ اسب‌بخار و دور ۷۱۲۵۰آرپی‌ام را می‌دهد و پس از آن کاهش قدرت و افت دور به وجود می‌آید. یکی از برتری‌ها فورد GT میزان نسبت قدرت خروجی به وزن است که ۲.۳۵ اسب‌بخار بر هر کیلوگرم است تا در کنار توزیع ۴۳درصدی وزن در جلو و ۵۷ درصدی در عقب شاهد هندلینگ عالی از GT باشیم تا با گیربکس ۷سرعته دوکلاچه اتوماتیک شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را در ۳ثانیه بپماید.

بچه فراری خشن؛ آلفارومئو جولیا کوادریفولیو
دومین خودروی سال اروپا در سال ۲۰۱۷ و یکی از کاندیدای بهترین خودرو سال ۲۰۱۸ از سوی مجله موتورترند یعنی سدان کامپکت باعملکرد بالا آلفارومئو(جولیا)، پیشرانه‌ای نسبتا کم حجم اما پرتوانی را با خود به همراه دارد که رقبای ژرمنی سرسخت خود را به راحتی به چالش می‌کشد.

اگرچه موتور شش سیلندر با آرایش V شکل خورجینی به حجم ۲.۹لیتری را در زیر کاپوت خود دارد، اما از مرحله طراحی تا تولید این پیشرانه قدرتمند شش سیلندر توسط تیم مهندسی حرفه‌ای فراری انجام گرفته است. موتور شش سیلندر با قرارگیری V شکل با زاویه ۹۰درجه‌ای در بلوکه سیلندر، با حجم دقیق ۲۸۹۱سی‌سی تجهیزشده به تکنولوژی تویین-توربو، طراحی ۲۴سوپاپ برای ورود هوا به سیلندر و خروج دود از سیلندر، نسبت کورس به قطر پیستون ۸۶.۵میلی‌متر در ۸۲میلی‌متری، سیستم شارژ و هوارسانی مدام به سیلندرها، قرارگیری انژکتورها در پشت سوپاپ و افزایش حداکثری ۳۵ بار در محل پاشش(مانیفولد ورودی) می‌تواند قدرتی برابر ۵۳۳اسب‌بخار را در ۶۵۰۰آرپی‌ام و گشتاوری برابر ۶۰۰ نیوتون‌متر را بین ۲۵۰۰تا ۵۵۰۰آرپی‌ام از یک موتور شش سیلندر به ارمغان آورد.

استهلاک پایین موتور به واسطه سیستم روانکاری جت(پاشش روغن با دبی بالا) در میان قطعاتی چون بادامک‌ها، زیر پیستون، شاتون و لنگ‌های میل‌لنگ، سیستم فاقد پاشش سوخت مستقیم که در روند کاهش مستهلک شدن زودهنگام قطعات موثر است و نسبت قدرت به وزن ۳ اسب‌بخار بر کیلوگرم به عنوان برجسته‌ترین ویژگی‌های موتور ۲.۹ لیتری شش سیلندر جولیا است.

دوقلوهای چموش باواریایی؛ ب‌ام‌و M۳ و M۴
یکی از سورپرایزهای ویژه باواریایی‌ها در سال ۲۰۲۰، رونمایی از نسل جدید سدان کامپکت باعملکرد بالا خود M۳ و نسخه کوپه آن M۴ در ۲۳سپتامبر(۲ مهرماه) بود. نسل جدید M۳ که با کد G۸۰ و M۴ با کد G۸۲ شناخته می‌شود، شاید در بخش فنی به اندازه طراحی خود تغییراتی را به خود ندیده باشند، اما در جزئیات آن ویژگی‌های نهفته است که عملکرد این خودرو را بهبود می‌بخشد.

کماکان زیر کاپوت هر دو باواریایی تهاجمی همان موتور شش سیلندر خطی سه لیتری آشنای ب‌ام‌و جا خوش کرده است که تغییراتی روبه‌رو بوده است. این قوای محرکه که در سری F۸۰ با نام S۵۵ معرفی می‌شد در نسل جدید M۳ یعنی  G۸۰ و M۴ G۸۲ موسوم به S۵۸B۳۰T۰ است. پیشرانه S۵۸ ساختار و پلتفرمی مشابه S۵۵ دارد، به عبارت دیگر شش سیلندر به صور خطی بر روی یک میل‌لنگ از جنس آلومینیوم به گردش در می‌آیند و تنها تفاوت آن تغییر سایز در نسبت کورس به قطر پیستون، نسبت تراکم، میزان سرعت گردش موتور و تغییرات در سینماتیک مکانیزم سوپاپ‌ها(بهینه‌سازی سیستم ولوترونیک(ونوس‌های دوگانه)) دیده می‌شود که نهایتا به راندمان موثر موتور کمک بسزایی می‌کند.

بنابراین در نسخه فوق عملکردی خود یعنی M۳ کامپتیشن و M۴ کامپتیشن، پیشرانه شش سیلندر خطی سه لیتری مزین شده به فناوری ام پاور تویین اسکرول توربوشارژ توانای تولید ۵۱۰اسب‌بخار قدرت را در ۶۲۵۰آرپی‌ام و ۶۵۰نیوتون‌متر گشتاور را در ۲۷۵۰ تا ۵۵۰۰آرپی‌ام را دارد. این به معنای ۶۰اسب‌بخار بیشتر و ۱۰۰نیوتون‌متر گشتاور بیشتر از نسخه M است و این قدرت تنها با افزایش فشار سوخت ۲۵۰باری و نسبت تراکم ۹.۳ به یک با سوخت با عدد اکتان ۹۳ امکان‌پذیر شده است. با این وجود با گیربکس ۸سرعته ام استپ‌ترونیک با سامانه چهارچرخ محرک xDrive هوشمند می‌تواند در  ۳.۹ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت با نصب نصب پروگرامینگ M درایو پکیج به ۲۹۰کیلومتر برساعت می‌رسد.

کد خبر: ۷۳٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha