۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
 جلوی قاچاق را با تسهیل سازی صادرات بگیرید| میلیاردها تومان در سامانه راکد می ماند بدون اینکه باری به دست دامدار برسد
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در گفتگو با بازار:

جلوی قاچاق را با تسهیل سازی صادرات بگیرید| میلیاردها تومان در سامانه راکد می ماند بدون اینکه باری به دست دامدار برسد

نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران با بیان اینکه خواب سرمایه دامداران در سامانه بازارگاه بسیار زیاد است گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل دامداران عدم تامین به موقع خوراک دام است که موجب پایین آمدن میانگین تولید می گردد.

بازار؛ گروه کشاورزی: دامداران کشور این روزها مانند بسیاری از دیگر فعالان بخش کشاورزی درگیر مشکلاتی همچون «کمبود خوراک دام، کاهش توان خرید مردم و به تبع آن انباشت دام و غیره» مواجه هستند که موجب متضرر شدن گسترده این افراد شده است. با این وجود فعالان این بخش معتقدند بزرگترین معضل شان کمبود خوراک است.

حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در خصوص مشکل تامین خوراک دامداران به «بازار» اظهار داشت: در توزیع خوراک با توجه به تحریم ها و گرفتاری های داخلی مشکلاتی در سیستم سامانه بازارگاه داریم بخصوص برای دامداران سنتی و نیمه صنعتی  این مشکل مشهود است. به طوری که بار خریداری می کنند اما بارگیری نمی شود  و حتی تا ۲۰ روز پول در سامانه می ماند و بارشان نمی رسد.

نعمتی با بیان اینکه سامانه بازارگاه علاوه بر محاسنی که دارد ایراداتی هم دارد، افزود: البته باید توجه داشته باشید که بحث عدم بارگیری همیشه بوده است و بعد از پرداخت پول توسط دامدار اختیار کار به دست آنها می افتد و ده ها روز بدون خوراک می مانیم تا بلاخره بار ارسال شود.

وی در خصوص خواب پول دامداران در سامانه بازارگاه نیز اظهار داشت: متاسفانه میلیاردها تومان در سامانه راکد می ماند بدون اینکه باری به دست دامدار برسد با این وجود باز هم ما فقط خواهان دریافت خوراک هستیم و خواب سرمایه مان در این سامانه جزو اولویت های ما نیست. اگرچه تهیه نقدینگی در این شرایط سخت برای ما مشکل است اما باز هم اولویت اول ما تامین بار است.

میلیاردها تومان در سامانه بازارگاه  راکد می ماند بدون اینکه باری به دست دامدار برسد با این وجود باز هم ما فقط خواهان دریافت خوراک هستیم و خواب سرمایه مان در این سامانه جزو اولویت های ما نیست

با حضور کشاورزان در شورای قیمت گذاری تصمیماتی که قابلیت اجرا ندارد اتخاذ نخواهد شد
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نبود خوراک و یا دیر رسیدن خوراک به دست ما آسیب های مالی بسیاری به بهره برداران بخش دامداری وارد می کند و از سوی دیگر موجب پایین آمدن میانگین تولید می شود.

وی در خصوص نوسانات احتمالی قیمت در شب عید نیز گفت: قیمت محصولاتی که  ما تولید می کنیم گاها روند کاهشی داشته است. با این وجود ما با اینکه تولیدکننده هستیم و زیان می دهیم راضی نیستیم در یک ماهه شب عید گرانی باشد و مردم در سختی باشند. امیدواریم تولیدکنندگان همکاری کنند تا سیستم بازار در این یک ماه ثبات داشته باشد و در عوض دولت نیز از تولیدکننده حمایت کند تا متضرر نشوند.

نعمتی در رابطه با احتمال حضور نمایندگان کشاورزان در شورای قیمت گذاری نیز گفت: تا به حال که از ما به عنوان فعال بخش کشاورزی برای حضور در این جلسات دعوتی صورت نگرفته است اما امیدواریم این اتفاق بیفتد تا تصمیمات صحیح تری اتخاذ شود.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد و نماینده کشاورزان هم در جلسات قیمت گذاری حضور داشته باشند قطعا نظرات شان به عنوان کسانی که در بطن کار هستند در روند تصمیم گیری ها شنیده می شود و به تبع یکسری مسائل پیش بینی نشده از جمله تصمیماتی که در جلسات دولتی صورت می گیرد اما قابلیت اجرا ندارد رخ نخواهد داد.

بحث عدم بارگیری همیشه بوده است و بعد از پرداخت پول توسط دامدار اختیار کار از دست اش خارج می شود تا بار حتی با یک ماه تاخیر ارسال شود

ما تولیدکنندگان خواستار اقدامات با برنامه بخش دولتی هستیم
نعمتی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک تولیدکننده چه درخواستی از دولت دارید، گفت: در خواست ما این است که همه کارها با برنامه باشد یعنی محصول ما قیمت مشخص داشته باشد. از سوی دیگر مشخص باشد که بازارهای هدف ما کدام بازارها است و تولیدات ما قرار است در کدام بازارها عرضه شود.

وی افزود: در حقیقت اصلی ترین خواسته ما این است که دولت مواد اولیه را با یک قیمت مشخص به دامداران بدهد و از آن طرف یک قیمت مشخص هم برای عرضه محصولات پیشنهاد بدهد. همچنین باید مشخص باشد که اگر قیمت محصول بالاتر از قیمت پیشنهادی رفت بازار را به تعادل برسانند و اگر پایین تر بود محصول را از تولیدکننده خریداری کنند.

نعمتی گفت: به عنوان مثال الان قیمت شیر را ۴هزار و ۷۰۰ تومان تعیین  کرده اند بنابراین اگر در بازار مثلا ۴هزار و ۳۰۰ تومان شد انتظار می رود دولت وارد شود و از دامدار با قیمت مصوب آن را خریداری کند نه فقط وقتی گران می شود به اجبار قیمت را کاهش و بازار را متعادل سازند.

با صادر کردن محصولات ارز آوری همچون دام باید جلوی قاچاق آن را گرفت

ضرورت تسهیل صادرات محصولات ارز آور به بازارهای جهانی
 وی در خصوص بحث قاچاق نیز گفت: قاچاق دام دست دامدار نیست بلکه یکسری قاچاقچی هستند که در  مقاطع مختلف دست شان باز است و منافع بسیاری هم از این راه نصیب شان می شود. بنابراین چه قاچاق بشود چه نشود دامدار دام خود را در داخل به ریال و با قیمت ارزان  می فروشد و به ریال پول آن را می گیرد.

قاچاق باید مدیریت شود یعنی اگر محصولی در کشور زیاد است باید آن را مدیریت کنند و صادرات آن را در دستور کار قرار بدهند. بخصوص  اینکه محصولی باشد که بازارهای جهانی خوبی داشته باشد که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

نعمتی افزود: در واقع با فراهم سازی زمینه صادرات باید جلوی قاچاق را گرفت. به خصوص در شرایطی مثل الان که در بخش دام سنگین مازاد دام داریم و کسی خریدار نیست. از سوی دیگر مردم نیز توان خرید ندارند و همه این عوامل موجب شده دام روی دست دامداران بماند.

کد خبر: ۷۳٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha