۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
مروارید خزر به بازارهای جهانی رسید| مشتریان خارجی در راه
بازار گزارش می‌دهد؛

مروارید خزر به بازارهای جهانی رسید| مشتریان خارجی در راه

جویبار - مروارید خزر در شرایط سیاه کرونایی به بازارهای جهانی دست یافت و رشد صادرات محصولات خاویاری مازندران از تصور هم فراتر رفت.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی که بازار تولید بسیاری از محصولات در پی شرایط کرونایی راکد و سرد شد اما مروارید خزر امسال هم توانست به بازارهای جهانی دست یابد و نام مازندران را در بازارهای دنیا طنین انداز کند.

نام مازندران با خاویار خزر پیوند خورده وهمه جهای جهان این دو را باهم می شناسند و سرمایه گذاری در صنعت شیلات و خاویار هم پولساز است و هم اشتغال زا.

خانواده ای که خاویار را احیا کرده است
خانواده اسلامی را همه مردم ایران می شناسند، خانواده ای که سالانه بیش از ۱۰۰ تن خاویار و پنج هزار تن گوشت خاویاری را در مجموعه ای واقع در چپکرود جویبار تولید می کند و مشتریان خارجی برای خرید محصولاتش صف می کشند.

حاج اسحاق اسلامی که سال ها در زمینه تولید محصولات خاویاری به صورت خانوادگی تلاش می کند و ۶۴ سال از خداوند عمر گرفته است، می گوید: ۲۰ سال قبل برای کمک به پایان نامه دانشجویی عروسم، استخر کوچکی از ماهیان خاویاری را در گوشه ای حیاط خانه احداث کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به تولید بچه ماهیان، خوراک ماهیان خاویاری و غیره می پردازد و کیفیت محصولات نسبت به دیگر کشور بالاتر است.

وی با اظهار اینکه تحریم ها سختی و مشکلات را افزایش داده است، افزود: سالانه یک میلیون و۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری را در سمکنده و حسین آباد تولید می کنیم و این تولیدات در سایه تلاش خانواده حاصل شده است.

سالانه یک میلیون و۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری را در سمکنده و حسین آباد تولید می کنیم و این تولیدات در سایه تلاش خانواده حاصل شده است

اسلامی بابیان اینکه تمامی تلاش را برای بهبود کیفیت زندگی خواهیم کرد، افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد تولیدات را ماهیان خاویاری تشکیل می دهند و با تولیدات توانستیم تحریم ها را بکشنیم و پای خریداران خارجی را به منطقه باز کنیم.

صادرات محصولات خاویاری رشد یافته است
خاویار خزر محصولی نادر و کمیاب است که ۹۰ درصد آن در ایران ومازندران تولید می شود و بسیاری از کشورهای جهان مشتاق خرید این محصول هستند. حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پروژه پرورش ماهیان خاویاری در فریدونکنار با اعتبار هفت میلیارد تومان و تولید هفت تن گوشت با ۱۵۰ کیلوگرم خاویار ازجمله طرح هایی است که دهه فجر امسال افتتاح شده است، افتتاح محصولات کارخانه ای و کلنگ زنی کارخانه خوراک آبزین با تولید ۱۴ هزار تن و آب اندازی چهار قفس پرورش ماهی در نوشهر از جمله طرح ها بوده است که تولید خاویار را در سال های آتی افزایش می دهد.

وی با اظهار اینکه چهار قفس با ظرفیت ۱۰۰ تن آب اندازی شده است، گفت: در حال حاض هر قفس را که بخواهیم آب اندازی کنیم یک میلیارد و ۵۰۰ تومان هزینه دارد و منجر به اشتغال ۱۱نفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم خواهد شد.

اسحاقی با عنوان اینکه هر قفس دارای ۲۰ تن ظرفیت است، افزود: در دهه فجر با اجرای طرح های شیلاتی برای ۳۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شد و خوشبختانه میزان صادرات گوشت ماهیان خاویاری نیز امسال ۵۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه ارزش اقتصادی صادرات محصولات خاویاری نیز۱۳۸ درصد رشد داشته است، گفت: مجموع صادرات محصولات شیلاتی نیز در سال جاری ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی با عنوان اینکه صادرات محصولات گرم آبی، ماهیان خاویاری، سردآبی، گوشت خاویاری و محصولات شیلاتی رشد داشته است، افزود: محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف نظیر اسپانیا، قطر، روسیه، عراق، آذربایجان، افغانستان و انگلیس و غیره صادره شده است.

مدیرکل شیلات مازندران درباره برنامه های صادراتی محصولات شیلاتی اظهار داشت: پایانه صادرات محصولات شیلاتی در استان دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و با تکمیل و راه اندازی آن میزان صادرات و کشورهای هدف دو برابر می شود.

پایانه صادرات محصولات شیلاتی در استان دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و با تکمیل و راه اندازی آن میزان صادرات و کشورهای هدف دو برابر می شود

امسال حدود دو هزار و ۲۰۰ کیلوگرم ماهیان خاویاری در مازندران صید وتولید شد و بیشتر تولیدات آن روانه بازارهای خارجی شده است.

خاویار مازندران روانه کشورهای خارجی شده است
محمد عباس زاده معاون آبزی پروری شیلات مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای پرورش خاویار در استان وجود دارد اظهار داشت: درحال حاضر تولید ماهیان خاویاری به دو صورت دریایی و پرورشی انجام می شود و تولیدات استان روانه کشورهای مختلفی از جمله حاشیه خزر، عراق  و افغانستان می شود.

وی با عنوان اینکه مازندران رکوردار تولید ماهیان خاویاری است، میزان صادرات آبزیان را در سال جاری بیش از هشت هزار تن به ارزش ۱۸ میلیون دلار بیان کرد و گفت: محصولات استان به مناطق مختلف صادر شده است.

وی یادآور شد: امسال اولین محموله خاویار پرورشی نیز از کونه فیل ماهی از گمرکات استان صادر شد و تولید ماهیان صادرات محور از برنامه های شیلات است.

بالابودن قیمت پایه صادرات خاویار، میل و اشتیاق تجار را برای کسب ارز آوری از این محصول افزایش داده است و در حال حاضر قیمت پایه آن ۷۰۰ یورو و قیمت داخلی آن نیز ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

بالابودن سودآوری صنعت خاویار ضرورت توجه به آن و اعطای تسهیلات برای گسترش تولیدات را امری الزامی می سازد. به رغم آنکه ماهیان خاویاری مازندارن روانه بازارهای خارجی شده است اما به اعتقاد تولیدکنندگان و فعالان این بخش هنوز زیرساخت های صادرات پایدار محصولات در استان فراهم نیست وباید نسبت به تکمیل زیرساخت ها اقدام کرد.

کد خبر: ۷۳٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha