۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
واردات کالاهای اساسی با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی
مدیرکل عملیات بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد

واردات کالاهای اساسی با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی

آزادگان، مدیرکل عملیات بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: کالاهای اساسی این شرکت با اعمال سختگیرانه‌ترین استانداردها وارد کشور می‌شوند و پس از دریافت گواهی‌های سلامت ملّی و بین‌المللی به مصرف می‌رسند.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، سید مسعود آزادگان افزود: کالاهای اساسی با استانداردهای ملی که توسط سازمان ملی استاندارد و با همکاری سازمان غذا و دارو تدوین و تعریف شده‌اند، به کشور وارد و علاوه بر آن گواهی بازرسی بین‌المللی ورود کالا را نیز دریافت می‌کنند.

وی افزود: سیستم واردات کالاهای اساسی شرکت بازرگانی دولتی ایران به گونه‌ای است که از ابتدایی‌ترین مرحله تولید در کشورِ مبدا تا زمان رسیدن کالا به سفره مصرف‌کننده تحت دقیق‌ترین نظارت‌های سلامت کالا قرار می‌گیرد. پیش از واردات، این شرکت موظف است تولیدکننده محصول وارداتی خود را به سازمان غذا و دارو معرفی تا بررسی‌های لازم در خصوص آن صورت پذیرد. سازمان غذا و دارو ضمن بررسی سوابق تولیدکننده‌ی مذکور، با استفاده از بازرسان خود و یا بازرسان منتخب به بررسی مزرعه و یا خط تولید آن شرکت اقدام می‌کند و در صورت تایید نسبت به صدور گواهی ثبت منبع و ارائه مجوز واردات می‌نماید.

آزمون نمونه‌های کالاهای اساسی در آزمایشگاه‌های معتبر ملی و بین‌المللی
آزادگان ادامه داد: پس از تایید اولیه، شرکت بازرگانی دولتی به تعیین یکی از بازرسان بین المللی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد که صاحب صلاحیت در خصوص بازرسی محصولات کشاورزی تشخیص داده شده، اقدام می‌نماید و بازرس منتخب بلافاصله کار خود را در کارخانه و بنادر فروشنده آغاز و از تمامی محموله‌های ارائه شده وفق معیارهای بازرسی نمونه اخذ می‌نماید. نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های معتبر کشور مبدأ به صورت ناشناس مورد آزمون قرار گرفته و مطابقت آنها با استانداردهای تعیین شده که همان استانداردهای ملی می‌باشند مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در خصوص کالاهای حساس مانند برنج که مستقیما بر سر سفره مردم قرار می‌گیرد، معیارهای سختگیرانه‌تری هم به کار گرفته می‌شود، از جمله آن‌که نمونه‌ها علاوه بر آزمایشگاه‌های معتبر محلی، باید برای آزمایشگاه صاحب نام "یوروفین" در کشور آلمان که معتبرترین آزمایشگاه سنجش موا دغذایی در جهان می‌باشد نیز ارسال شوند. در نهایت بازرس پس از اعلام نظر آزمایشگاه‌های محلی و یوروفین، نسبت به تأیید و یا رد محموله اقدام نموده و در صورت تأیید، کالا مورد پذیرش شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار می‌گیرد.

آزادگان اضافه کرد: در واقع شرکت بازرگانی دولتی ایران برای صدور تأییدیه سلامت با سخت‌گیری بسیار زیاد و علیرغم صرف هزینه و زمان قابل توجهی، نمونه‌های خود را به پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های موجود مواد غذایی در جهان ارسال می‌کند و سپس کالا اجازه ورود به کشور را پیدا می‌کند.

مدیرکل عملیات بازرگانی خارجی بازرگانی دولتی ادامه داد: اما این پایان راه بازرسی محموله‌های وارداتی این شرکت نیست. پس از ورود کالا به بنادر ایران و تخلیه آن، بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها به نمایندگی از سازمان غذا و دارو و همچنین بازرسان ادارات کل استانداردِ استان به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد، اقدام به نمونه‌برداری از محموله‌های وارداتی نموده و برای بررسی سلامت کالا، نمونه‌ها به چند آزمایشگاه صاحب صلاحیت ارسال می‌شوند و تنها در صورت تأیید صحت و سلامت کالا توسط این مرجع نظارتی است که امکان دریافت مجوز ترخیص و مصرف این کالا فراهم می‌گردد

آزادگان تصریح کرد: علاوه بر این‌ها، خود ما از کالاهای وارداتی نمونه‌گیری‌هایی انجام داده تا توسط بازرسان منتخب در آزمایشگاه‌های معتبر کشور مورد آزمایش قرارگیرند تا مطمئن شویم که فرآیند انجام آزمایشات در بندر بارگیری و همچنین انجام آزمایشاتی که در داخل کشور انجام شده همه بر طبق اصول و موازین تعیین شده از سوی نهادهای نظارتی مثل استاندارد و سازمان غذا دارو بوده باشد.

مدیر کل عملیات بازرگانی خارجی تأکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران تلاش دارد کالاهای وارداتی خود را باکیفیت مطلوب و در چارچوب استانداردهای بین‌المللی و ملی تامین نماید.

کد خبر: ۷۳٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha