۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
آبیاری نوین آغازی برای عبور از باغداری سنتی در همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

آبیاری نوین آغازی برای عبور از باغداری سنتی در همدان

همدان- کشاورزی همدان به عنوان عمده‌ترین مصرف کننده آب برای برون رفت از بحران کم آبی نیازمند سرمایه ‌گذاری و توسعه روش‌های نوین آبیاری است هر چند در بخش زراعت از این امتیاز بهره مند شده اما در بخش باغات کمتر به آن پرداخته شده درحالی که استفاده از این روش در بخش باغات نیز به اندازه بخش زراعت می‌تواند به افزایش راندمان تولید، کاهش مصرف آب و تولید بهینه کمک کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ‌آبیاری نوین یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش راندمان تولید محصول با مصرف آب کمتر است که البته خوشبختانه استان همدان در زمینه اجرای آبیاری نوین از جمله آبیاری بارانی، قطره‌ای، تیپ و غیره جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

اما اجرای آبیاری نوین اغلب در بخش زراعت انجام شده و در بخش باغات کمتر به آن پرداخته شده درحالی که در بخش باغات نیز به اندازه بخش زراعت می‌تواند به افزایش راندمان تولید، کاهش مصرف آب و تولید بهینه کمک کند.

یکی از باغات استان همدان با مساحت ۱۵۰ هکتار که به صورت ۱۰۰ درصدی زیر پوشش آبیاری نوین رفته با این اقدام از هدر رفت آب جلوگیری کرده و محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری را به بازار عرضه می‌کند

این موضوع از آنجا مورد تایید قرار می گیرد که یکی از باغات استان همدان با مساحت ۱۵۰ هکتار که به صورت ۱۰۰ درصدی زیر پوشش آبیاری نوین رفته با این اقدام از هدر رفت آب جلوگیری کرده و محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری را به بازار عرضه می‌کند.

اما با توجه به اینکه بحث آبیاری های نوین و ورود به این عرصه طبق سند راهبردی استان همدان نیز در دستور کار قرار گرفته باید دید که وضعیت پیش روی این طرح در باغات استان همدان به ویژه شهرستان هایی که با موضوع کمبود و تامین آب روبرو هستند، به چه نحوی است؟

گفتگو با امیر حسین ادریسیان؛ کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، محمود فتحی؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین و حسین علی صفری؛ مدیر باغ کشاورزی سبز گستر ما را به جواب هایی در این زمینه می رساند که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه یکی از باغات مطرح و خوب استان همدان در زمینه آبیاری قطره‌ای شرکت سبز گستر است، اظهار کرد: آبیاری قطره‌ای در این باغ در دو مرحله به مساحت ۶۵ هکتار و ۷۵ هکتار انجام شده و در مجموع در سطح ۱۵۰ هکتار آبیاری قطره‌ای اجرایی شده است.

امیر حسین ادریسیان با اشاره به اینکه در باغ سبز گستر ۱۲۶ هکتار درخت گردو، هشت هکتار درخت هلو و سایر میوه‌ها شامل سیب، آلو، آلبالو و غیره وجود دارد، ادامه داد: سایز لوله‌های استفاده شده برای اجرای آبیاری نوین در این باغ ۲۰۰ است.

کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه هزینه انجام شده در مرحله نخست طرح ۲۹ میلیون در سطح ۶۵ هکتار بوده است، افزود: در مرحله دوم با ۱۶۳ میلیون تومان طرح در سطح ۸۰ هکتار اجرایی شده است.

اجرای هر هکتار آبیاری قطره‌ای بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد
وی با اشاره به اینکه هم اکنون اجرای هر هکتار آبیاری قطره‌ای بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد، اضافه کرد: همدان از استان‌های پیشرو در اجرای سیستم نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای و کم فشار است.

۱۳۳ هزار هکتار آبیاری بارانی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار آبیاری کم فشار و ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای در استان همدان اجرایی شده است

ادریسیان با تاکید بر اینکه کل مساحت آبیاری نوین اجرا شده در استان همدان تا پایان سال گذشته ۱۵۵ هزار هکتار بوده است، بیان کرد: ۱۳۳ هزار هکتار آبیاری بارانی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار آبیاری کم فشار و ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای در استان همدان اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه به عنوان نمونه در شهرستان رزن ۳۳ هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای اجرا شده است، عنوان کرد: همچنین در این شهرستان یک هزار و ۱۹۰ هکتار آبیاری کم فشار و ۴۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای اجرا شده است.

کارشناس آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سال جاری پنج هکتار آبیاری نوین اجرایی شده است، یادآور شد: اجرای دو هزار و ۹۶۰ هکتار آبیاری نوین در استان همدان در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار مصوب امسال برای اجرای آبیاری نوین در استان همدان ۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون واریز شده است، ادامه داد: از این ۴۶ میلیارد تومان تعدادی پرونده به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان تکمیل مدارک کرده‌اند و ۲۵ میلیارد تومان پرداخت شده و هفت میلیارد به پیمانکار بدهکار هستند.

ادریسیان با اشاره به اینکه برای اجرای طرح آبیاری یارانه تعلق می‌گیرد، افزود: هزینه اجرای آبیاری نوین بالاست و ۶۰ درصد یارانه تعلق می‌گیرد و بقیه هزینه را باید کشاورزان تامین کنند اما گویا با مشکل آورده مواجه هستند.

وضعیت اجرای این طرح ها و قرار گرفتن باغ ۱۵۰ هکتاری شرکت سبز گستر در شهرستان رزن ما را به گفتگو با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین ترغیب کرد که محمود فتحی در گفتگو با خبرنگار بازار مساحت اراضی کشاورزی شهرستان درگزین را ۴۸ هکتار عنوان و اظهار کرد: ۱۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به صورت آیش باقی مانده است.

محمود فتحی با اشاره به اینکه تعداد بهره برداران کشاورزی دو شهرستان رزن و درگزین را ۴۴ هزار و ۳۰۰ نفر است، ادامه داد: بیشتر بهره برداران مربوط به بخش زراعی هستند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های رزن و درگزین ۱۰ هزار هکتار آبیاری بارانی اجرایی شده است، افزود: عمده محصولات تولیدی در شهرستان‌های رزن و درگزین گندم آبی و جو آبی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین با اشاره به اینکه تولید محصولات باغی دو شهرستان رزن و درگزین ۶۰ هزار تن است، اضافه کرد: از این میزان ۲۰ هزار تن مربوط به شهرستان درگزین است.

فتحی با اشاره به اینکه در شهرستان درگزین چند واحد عمده وجود دارد که یکی از این موارد باغ ۱۵۰ هکتاری شرکت سبز گستر است، بیان کرد: در شهرستان درگزین ۴۰ واحد مرغداری مرغ گوشتی فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‌های رزن و درگزین با اشاره به اینکه یک گاوداری ۶ هزار راسی و مجتمع گلخانه‌ای عمان با ۲۶ قطعه به مساحت ۳۰ هکتار در حال ساخت است، عنوان کرد: حدود ۱۰ هکتار کشت زعفران انجام شده و کشت محصولات کم آب بر در راستای اصلاح الگوی کشت در برنامه است.

پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی در مجموع دو شهرستان رزن و درگزین بیش از ۸۰ میلیارد تومان بوده است

فتحی با بیان اینکه سال گذشته مجوز ساخت حدود ۴۵ هکتار گلخانه صادر شد، ادامه داد: سال گذشته در پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی در مجموع دو شهرستان رزن و درگزین بیش از ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

باغ سبز گستر یک باغ سنتی نیست
مدیر باغ کشاورزی سبز گستر در شهرستان درگزین نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه باغ سبز گستر ۱۵۰ هکتار مساحت دارد و در استان همدان و غرب کشور یک باغ نمونه است، اظهار کرد: در این باغ آبیاری به صورت قطره‌ای مکانیزه است.

حسین علی صفری با اشاره به اینکه در باغ سبز گستر محصولات باغی از جمله سیب، گردو، به، آلبالو و آلو تولید می‌شود، ادامه داد: در باغ سبز گستر بالغ بر ۱۳ نوع کاشت سیب، چهار نوع آلبالو، دو نوع گلابی و به اصفهان تولید می‌شود.

وی در ادامه به مزایای آبیاری قطره‌ای اشاره کرد و افزود: باغ سبز گستر یک مزرعه کاملاً مکانیزه است و سالانه بیش از یک هزار تن محصول تولید می‌کند.

مدیر باغ کشاورزی سبز گستر در شهرستان درگزین با اشاره به اینکه محصولات تولیدی باغ بیشتر در تهران به فروش می‌رسند، افزود: روزانه ۶۰ نفر در باغ مشغول به فعالیت هستند.

باغ سبز گستر یک باغ سنتی نیست و تمام بذرها اصلاح شده بوده و بذرها سنتی و قدیمی نیستند

وی با بیان اینکه صادرات آلبالو به عراق را انجام می‌دهیم، اضافه کرد: باغ سبز گستر یک باغ سنتی نیست و تمام بذرها اصلاح شده بوده و بذرها سنتی و قدیمی نیستند.

صفری با اشاره به اینکه مشکل فروش محصولات را داریم، اضافه کرد: باید برای فروش محصولات باغی تعاونی روستایی راه اندازی شود تا مجبور نباشیم محصولات را با ۲۰ درصد ضرر به دلال بدهیم.

بحران آب موضوعی نیست ک بتوان به راحتی از کنار آن گذشت ضمن اینکه بخش کشاورزی نیز نمی‌تواند قربانی شرایط کم آبی شود و موضوع امنیت غذایی و غذای سالم و خودکفایی در این بین نادیده گرفته شود بنابراین نیاز است تا در شرایطی مناسب به بخش کشاوری و باغداری پرداخته و در سال جهش تولید، با برنامه‌ریزی‌های مناسب و پیش روی به سوی اجرای طرح‌های ساماندهی آبیاری، استفاده از سامانه آبیاری نوین، کشت محصولات و گیاهان کم‌آب‌بر و مواردی از این دست، آینده کشاورزی و اقتصاد را تضمین کرد.

از مزایای آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر که شامل آبیاری بارانی و قطره‌ای است می‌توان به راندمان آبیاری بالا به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، عدم تشکیل رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، امکان آبیاری در اراضی شیب‌دار و ناهموار بدون انجام عملیات تسطیح، تأمین آب به‌موقع و اندازه برای گیاه متناسب با نیاز آبی، امکان استفاده از آب‌های نامتعارف ازلحاظ کیفی، امکان آبیاری خاک‌ها با بافت‌های مختلف و اراضی با خاک‌های کم‌عمق، تهویه مناسب خاک و یک‌نواختی پخش آب در سطح مزرعه و عدم نیاز به زهکشی مزرعه، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک و تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک‌ها و کشت‌ها در فصول مختلف زراعی اشاره کرد.

بر همین اساس در چنین شرایطی یکی از راهکارهای مؤثر و عملی استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب است که این مقوله مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی که بخش عمده‌ای از مصارف آب را شامل می‌شود مورد تأکید قرار داده و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین را نه تنها در اراضی کشاورزی بلکه به صورت جدی در باغات نیز گوشزد می‌کند.

کد خبر: ۷۳٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha