۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
 ضرورت تأمین بستر توسعه صادرات برای واحدهای فناوری
در نشست کمیسیون دانش‌بنیان با پارک‌های علم و فناوری مطرح شد

ضرورت تأمین بستر توسعه صادرات برای واحدهای فناوری

در نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای تعامل اتاق ایران با پارک‌های علم و فناوری، توسعه همکارهای بین‌المللی، صادرات واحدهای فناور و هدایت تولیدات آن‌ها در مسیر رفع نیازهای صنعت بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای تعامل اتاق ایران با پارک‌های علم و فناوری با حضور حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران، افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق و همین‌طور بهنام طالبی، معاون برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم و تحقیقات،   مسعود ابراهیمی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه‌ تربیت مدرس، علی نیکبخت، رئیس مرکز توسعه فناوری دانشگاه امیرکبیر، محسن دیندار، رئیس گروه تجاری‌سازی فناوری، و حسین بختیاری، معاون تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی کشور برگزار شد.

سلاح ورزی بابیان اینکه اتاق ایران در مهم‌ترین مجامع تصمیم‌گیری کشور کرسی دارد و صاحب رای است، افزود: از سال ۸۰ اتاق ایران علاوه بر بخش‌های تجاری، صنعت، معدن و خدمات به حوزه‌های گردشگری، اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور نیز ورود کرده است و سال‌هاست کمیسیون کسب‌وکار دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی توسط آقای کلاهی نماینده شایسته‌ای برای این بخش در پارلمان بخش خصوصی بوده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران، بابیان اینکه مرز وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بسیار باریک است، گفت: اتاق بازرگانی با هدف کمک به کسب‌وکارها با هر دو گروه تعاملات مفیدی دارد. در نسل جدید اتاق چه در استان‌ها و چه در اتاق ایران اکثر اعضا از فعالان اقتصادی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری هستند. تاکنون اقدامات مطلوبی برای به هم‌رسانی نیازها و استارتاپ‌ها ایجادشده که این اقدامات در پارک‌ها نیز قابل‌پیگیری و اجرا هستند.

او با تأکید بر این نکته که وظیفه اتاق ایران، تسهیل مقررات است، افزود: در نهادهای قانونی متعددی کرسی داریم و تاکنون تلاش‌های بسیاری برای رفع موانع کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری انجام شده است و در نظام داوری و حل اختلاف کسب‌وکارها نیز همکاری جدی با قوه قضاییه داریم.

سلاح ورزی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده گشایش‌هایی را در تحریم‌ها خواهیم داشت، گفت: در صورت کاهش تحریم‌ها، انتظار داریم هیات‌های تجاری مانند دوران برجام به ایران سفر کنند. بنابراین باید آمادگی لازم را داشته باشیم به‌خصوص اینکه در این دوره اقبال به محصولات دانش‌بنیان بیشتر از گذشته خواهد بود.

شکاف قابل‌توجه میان صاحبان ایده و بازار
بعدازآن، افشین کلاهی با اشاره به سابقه همکاری‌های گذشته وزارت علوم و همین‌طور پارک‌های علم و فناوری با اتاق ایران، گفت: قصد داریم شالوده همکاری‌ها را با برنامه مشخص تدوین کنیم. به‌خصوص که اخیراً مصوب شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری را با عنوان دانش‌بنیان نوع سه ارزیابی و معرفی کند این امر شرایط بهتری را برای این گروه از شرکت‌ها فراهم می‌سازد.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران به زمینه همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ضروری است محصولات شرکت‌های مستقر در پارک‌ها به بازارهای داخلی و خارجی معرفی و عرضه شوند. حضور در نمایشگاه‌ها و Showroom های بین‌المللی از طرف اتاق بازرگانی ایران و با حمایت پارک‌های علم و فناوری یکی از راهکارهای تحقق این هدف پیشنهاد می‌شود.

او در ادامه پیشنهاد حضور نمایندگانی از اتاق ایران در هیات امنای پارک‌های علم و فناوری را مطرح کرد و گفت: به‌طورمعمول شکاف بزرگی میان شرکت‌های جوان و صاحبان ایده با شرکت‌های بزرگ که بازار را راهبری می‌کنند وجود دارد؛ این همکاری می‌تواند زمینه‌ای برای تقویت ارتباط دوجانبه باشد.

کلاهی همچنین پیشنهاد ایجاد پهنه‌های مشترک را عنوان کرد و افزود: این پهنه‌های مشترک به‌صورت زیرمجموعه شعبه‌هایی از پارک‌ها در مناطق مناسب برای استقرار شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها در نظر گرفته شود این پیشنهاد با توجه به دستورالعمل جدید معاونت و تسهیلاتی که از صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه خواهد شد، فرصت‌های جدید همکاری را ایجاد می‌کند.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با یادآوری ماده ۱۳ قانون که به‌موجب آن شورای عالی عتف باید به شکایت‌های شرکت‌ها در فرآیند دانش‌بنیانی رسیدگی کند، گفت: فرآیند طولانی رسیدگی و برگزاری دیربه‌دیر جلسات کمیسیون‌ها برخی شرکت‌ها را با مشکلاتی مواجه ساخته است. اتاق ایران و در ذیل آن کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران آمادگی همکاری برای رسیدگی به این دست از موضوعات را دارد.

او افزود: انجمن‌های دانش‌بنیان استانی هم‌بستر مناسبی برای تعاملات با پارک‌ها محسوب می‌شوند به‌خصوص که اغلب با پارک‌های استانی ارتباطات مثبت و رو به جلویی دارند.

بعدازآن، سحربنکدارپور دبیر کل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان محورهای پیشنهادی برای توسعه همکاری و افزایش تعامل میان اتاق ایران و پارک‌های علم و فناوری را برشمرد و گفت: برگزاری رویدادهای مشترک برای ارائه نیازها و توانمندی‌های فناورانه با همکاری طرفین به این صورت که اتاق بازرگانی ایران نیازهای فناورانه را اعلام کند و پارک‌های علم و فناوری به شرکت‌های زیرمجموعه‌اش جهت رفع آن‌ها، فراخوان دهد تا در این زیست‌بوم به‌عنوان همرسان نیازهای فناورانه به فناورها به ایفای نقش بپردازیم.

او در ادامه بر نقش همرسانی تأکید کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود پارک‌های علم و فناوری توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان خود را با هدف جذب حمایت‌های اتاق ایران و سرمایه‌گذاران خطرپذیر آن اعلام کند.

معاون برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت عتف، توسعه ارتباطات با اتاق‌های بازرگانی را در اولویت برنامه‌های وزارت علوم و پارک‌ها دانست و در ادامه روسای اتاق بازرگانی را به حضور در جلسه روسای پارک‌های علم و فناوری دعوت کرد.

طالبی با تأکید بر اینکه توسعه همکارهای بین‌المللی و صادرات واحدهای فناور اصلی‌ترین برنامه جاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت عتف است، از یارانه ۱۰ میلیاردی برای توانمندسازی صادراتی واحدهای فناور خبر داد و گفت: یارانه بلاعوض ۱۰ میلیاردی برای ایجاد فرصت‌های صادراتی واحدهای فناور مستقر در پارک در نظر گرفته‌شده است. در این حوزه قصد داریم واحدهای فناور و مستقر در پارک‌ها را که آمادگی صادراتی دارند شناسایی کرده تا در گام‌های بعدی با ارائه یارانه بلاعوض و همین‌طور آموزش، توسعه محصول و غیره توانمندسازی شوند.

طالبی بابیان اینکه برای همرسانی شرکت‌های فناور فعال در کشور به نیازهای فناورانه موجود در عرصه بین‌المللی به مشارکت اتاق بازرگانی احتیاج داریم، گفت: بااینکه وزارت امور خارجه نیز قول‌های مساعدی برای توسعه همکاری‌های صادراتی داده است برای همرسانی در عرصه‌های تجارت بین‌الملل به تجربه تاجران باسابقه فعال در اتاق بازرگانی احتیاج داریم.

راه‌اندازی نمایشگاه محصولات فناورانه در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات
مهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتاب‌ده‌ی صادرات اتاق ایران نیز به حاضران در نشست خیرمقدم گفت و افزود: در مرکز نوآوری نیازهای صادراتی کشورهای منطقه احصا شده و جلساتی با اتاق‌های مشترک برگزار کردیم. کارگروهی تشکیل‌شده و به‌موجب آن می‌توانیم نقش هاب صادراتی منطقه را بر عهده بگیریم.

او افزود: تمام سیاست‌گذاری‌های صادراتی کشور از اتاق ایران و با مشورت پارلمان بخش خصوصی انجام می‌شود با همکاری پارک‌های علم و فناوری می‌توانیم در این زیست‌بوم نقش تسهیلگری ایفا کنیم.

اقتصادی بابیان اینکه نمایشگاه دائمی برای ارائه محصولات فناورانه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در مرکز نوآوری و شتاب دهی صادرات راه‌اندازی خواهد شد، گفت: با تمام توان تلاش می‌کنیم تا از شرکت‌هایی که محصولات تجاری‌سازی شده دارند برای ورود به بازارهای صادراتی حمایت کنیم.

بنکدارپور با یادآوری دلایل برگزاری نشست پرداخت و گفت: با توجه به اینکه وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری باسابقه‌ای طولانی در زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان کشور فعال هستند و از سوی دیگر اتاق ایران نیز محل اجتماع شرکت‌ها و فعالان اقتصادی و تاجران قدیمی و باسابقه کشور است که چرخ اقتصاد کشور را می‌چرخانند، برگزاری نشست مشترکی برای شناسایی ظرفیت‌ها و توسعه همکاری‌های طرفین ضروری به نظر می‌رسید.

او افزود: تعیین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی سازی آن‌ها مهم‌ترین رسالتی است که از این نشست انتظار می‌رود.

کلاهی در پایان جهت پیگیری پیشنهادات مطرح‌شده، بیان کرد: جلساتی میان اتاق بازرگانی و وزارت علوم برای تدوین زمینه‌های همکاری مطرح‌شده در نشست و برنامه عملیاتی آن لازم است تا با نقشه راه مشخص ضمن گسترش همکاری‌ها در جهت تأمین بسترهای لازم، توانمندسازی و توسعه صادرات شرکت‌ها و کسب‌وکارها اقدامات مؤثری انجام پذیرد.

کد خبر: ۷۳٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha