۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
گردشگری منطقه آزاد اروند نیازمند برنامه‌های کلان اقتصادی| تبعات کرونا گریبانگیر فعالان گردشگری
گزارش خبری؛

گردشگری منطقه آزاد اروند نیازمند برنامه‌های کلان اقتصادی| تبعات کرونا گریبانگیر فعالان گردشگری

آبادان- آسیب کرونا به صنعت گردشکری منطقه آزاد اروند به معضلی بزرگ تبدیل شده و باید مشکلات مشاغل این صنعت برای جلوگیری از حجم وسیع بیکاری سریعا رفع شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

از زمان شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب اقتصادی به صنعت گردشگری وارد شد که این صنعت در منطقه آزاد اروند نیز مورد آسیب قرار گرفت.

صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند در حال رسیدن به حداقل‌ها بود که متاسفانه با به وجود آمدن ویروس کرونا خانواده‌های زیادی منبع درآمد خود را از دست دادند.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند صبح شنبه نشستی با فعالان حوزه گردشگری این منطقه برگزار و ضمن شنیدن صدای فعالان گردشگری، آخرین اقدامات انجام شده در شرایط سخت کرونایی را تشریح کرد.

پیگیری مشکلات از طریق مطالبه‌گری
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: اقتصاد بسیاری از نقاط دنیا بر پایه گردشگری است و نگاه ما نیز به این حوزه اقتصادی است.

قدرت الله طمیمیان با بیان اینکه به دنبال برگزاری دوره‌های هوانوردی هستیم، ادامه داد: مدتی قبل تعدادی بیلبورد در تهران برای معرفی منطقه آزاد اروند اروند اجاره کردیم و همچنان این اقدام را انجام خواهیم داد.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری مشکلات از طریق مطالبه‌گری تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که تاکنون نتوانستیم از آن استفاده کنیم، موضوع مطالبه‌گری است زیرا مطالبه‌گری خود را به فضای مجازی محدود کردیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند توسعه هر منطقه را در گروی همگرایی و همفکری قلمداد کرد و گفت: بهترین روش برای توسعه یک جامعه همین نشست امروز است زیرا در کنار نقد برخی برنامه‌ها و بیان مشکلات ایده و راهکار نیز ارائه می‌شود.

طمیمیان با بیان اینکه برنامه‌ریزی می‌کنیم تا این جلسات به صورت مستمر برگزار شود، توضیح داد: در هر جلسه باید با یک موضوع مشخص حرکت کنیم تا با حرکت به سمت تخصصی‌تر شدن، نتایج مطلوب حاصل شود.

تبدیل ظرفیت بالقوه به بالفعل
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به پروازهای خارجی، عنوان کرد: برای برقراری پروازهای خارجی با شرکت هواپیمایی کیش ایر و کارون رایزنی کردیم تا پرواز به مقصد دو شهر کشور ترکیه از جمله استانبول و وان برقرار شود.

طمیمیان با اشاره به عملکرد شهرداری‌های منطقه آزاد اروند بیان کرد: حتما با شهرداری‌ها برای تشکیل کمیته گردشگری رایزنی می‌کنیم.

وی گردشگری خوراک را یکی از ظرفیت‌های بالقوه عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی‌های زیادی برای این موضوع انجام شده و در حال اجرای مطالعات آن هستیم.

تسهیلات برای فعالان صنایع دستی
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص گردشگری ورزشی اظهار کرد: پیگیری می‌کنیم تا بر اساس آئین نامه هیات‌های ورزشی چنانچه مشکل آئین‌ نامه‌ای نداشته باشد، کمیته گردشگری هیات‌های ورزشی این منطقه تشکیل شود.

وی با اشاره به لزوم کمک برای فروش بهتر محصولات صنایع دستی، افزود: با یک انجمن کشوری رایزنی کردیم و این انجمن تفاهمنامه‌هایی با کشور گرجستان نیز دارد.

طمیمیان در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات مناسب به فعالان صنایع دستی، بیان کرد: با بانک گردشگری در این خصوص رایزنی خواهیم کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به دانشگاه هنر ادامه داد: از همان آغاز فعالیت به دنبال ایجاد یک دانشگاه هنر در منطقه بودیم؛ سال گذشته نیز تفاهمنامه‌ای با اداره کل نوسازی مدارس و اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان منعقد کردیم تا حتی هنرستان داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به گردشگری خرید، گفت: برای طرح «زیست شبانه» حتما پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

حضور در نمایشگاه گردشگری تهران
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست با اشاره به لزوم پرداخت موضوعات محوری در راستای تخصصی‌تر شدن اظهار کرد: برای سال آینده برنامه‌های خوبی در حوزه استارت آپ در نظر گرفته شده است.

محسن قنبری با اشاره به حضور رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در منطقه آزاد اروند، افزود: مقرر شد یک همایش در خصوص گردشگری ورزشی انجام شود و مجری آن دانشگاه طباطبایی باشد.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی برای نمایشگاه اسفندماه با مشارکت اتاق ایران شرکت می‌کنیم.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص برگزاری دوره‌های هواپیمایی در منطقه آزاد اروند، توضیح داد: تفاهمنامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت برای برگزاری دوره‌های هوانوردی از طریق یک کارگزار انجام دادیم.

قنبری با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری عنوان کرد: دوره «تور لیدری» برای فارغ التحصیلان رشته گردشگری برگزار کردیم و فقط یک نفر قبول شد و اکنون دوره «بلد محلی» را برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: برای بوم گردی مدرس سطح کشوری دعوت کردیم و فارغ التحصیلات رشته گردشگری را کنار وی قرار خواهیم داد تا از تجربیات و تخصص وی استفاده کنند تا در برنامه‌های آتی از آنان استفاده کنیم.

معرفی ظرفیت جزیره شادمانی
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به جزیره شادمانی بیان کرد: در مطالعاتی که انجام دادیم برنامه ریزی‌های خوبی برای آن در نظر گرفته شد و همچنین قرار شد در همایش اقتصادی نیز معرفی شود.

قنبری ادامه داد: ساختمان کنسولگری که در منطقه قرار داد مقرر شد به خانه صنایع دستی تبدیل شود.

موضوع آب و برق کارگاه‌های صنایع دستی را پیگیری می‌کنیم تا به صورت تجاری محاسبه نشود و نشستی با حوزه اصناف برای رفع مشکلات فعالان صنایع دستی برگزار خواهیم کرد

وی ابراز امیدواری کرد: موضوع آب و برق کارگاه‌های صنایع دستی را پیگیری می‌کنیم تا به صورت تجاری محاسبه نشود و نشستی با حوزه اصناف برای رفع مشکلات فعالان صنایع دستی برگزار خواهیم کرد.

ضرورت برگزاری دوره‌های هوانوردی
کارشناس گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: نگاه به صنعت گردشگری در منطقه آزاد اروند باید با محوریت اقتصادی باشد.

محمود نواصر با اشاره به ضرورت تفویض اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سازمان منطقه آزاد اروند، افزود: راه‌اندازی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند یک مطالبه است و باید محقق شود.

باید تبلیغات گردشگری منطقه آزاد اروند در نقاط مهم شهرهایی همچون تهران معرفی شود و یکی از این نقاط می‌تواند فرودگاه بین‌المللی مهرآباد باشد

وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی آبادان عنوان کرد: فرودگاه آبادان یکی از باقدمت‌ترین فرودگاه‌های کشور است ولی با وجود این ظرفیت در حال حاضر چند خلبان، مهماندار و مهندس در این حوزه از این منطقه داشته‌ایم؟ برگزاری دوره‌های هوانوردی یک ضرورت است.

ظرفیت بانک گردشگری
این کارشناس گردشگری اجرای تبلیغات گردشگری در کلان شهرهای ایران همچون تهران را مهم برشمرد و گفت: باید تبلیغات گردشگری منطقه آزاد اروند در نقاط مهم شهرهایی همچون تهران معرفی شود و یکی از این نقاط می‌تواند فرودگاه بین‌المللی مهرآباد باشد.

نواصر در ادامه با اشاره به فروش کالاهایی همچون صنایع دستی منطقه به صورت نوین، توضیح داد: سازمان منطقه آزاد اروند باید همه را تشویق کند تا در حوزه استارت آپ ورود کنند تا از این طریق به فروش محصولات تولیدی همچون صنایع دستی کمک ویژه شود.

وی در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت بانک گردشگری تاکید کرد: وجود بانک گردشگری در شهر آبادان یک ظرفیت برای منطقه آزاد اروند اروند است و می‌توان از این طریق در راستای ارائه تسهیلات به فعالان گردشگری منطقه گام برداشت.

برقراری پروازهای خارجی
این کارشناس گردشگری با اشاره به شرایط آب و هوایی منطقه آزاد اروند برای فعالیت کسب و کارها، توضیح داد: از گذشته تاکنون شرایط به گونه‌ای بوده که بازارهای منطقه شب‌ها فعالیت بیشتری کرده‌اند به همین دلیل نیاز است تا «طرح زیست شبانه» در منطقه آزاد اروند انجام شود.

راه اندازی تاکسی آبی برای تردد بین آبادان و خرمشهر و همچنین تاکسی هوایی برای تردد بین اروند و اهواز می‌تواند موجب رونق صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند شود

نواصر استفاده از ناوگان حمل و نقل مناسب را از پایه‌های اصلی گردشگری نام برد و بیان کرد: راه اندازی تاکسی آبی برای تردد بین آبادان و خرمشهر و همچنین تاکسی هوایی برای تردد بین اروند و اهواز می‌تواند موجب رونق صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند شود.

وی فرودگاه را یکی از محورهای توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند عنوان کرد و افزود: برقراری پروازهای خارجی برای تقویت گردشگری خرید و گردشگری فرهنگی همواره یکی از موضوعات مهم است.

فارغ التحصیلان رشته گردشگری
نواصر برگزاری هفته‌های فرهنگی را امری مهم در توسعه گردشگری فرهنگی دانست و اظهار کرد: برای شروع می‌توان هفته فرهنگی اروند و عراق و یا هفته فرهنگی اروند و عمان را برگزار کرد.

وی در خصوص جایگاه محوری و مهم شهرداری‌ها در توسعه گردشگری، توضیح داد: باید کمیته گردشگری شهرداری‌های آبادان و خرمشهر تشکیل شود و به صورت مستمر جلسه برگزار کند.

این کارشناس گردشگری با اشاره به ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی افزود: استان خوزستان تنها استان در کشور است که دارای سه اتاق بازرگانی است که دو اتاق بازرگانی در محدوده منطقه آزاد اروند و این موضوع یک ظرفیت است. کمیسیون‌های گردشگری این دو اتاق باید متناسب با ظرفیت‌های منطقه گام بردارند و کمک کنند؛ مدتی قبل نیز رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران به دعوت رئیس کمیسیون گردشگری اتاق آبادان به منطقه آزاد اروند سفر کرد.

ضرورت دارد سازمان منطقه آزاد اروند در برنامه‌های خود از فارغ التحصیلان رشته گردشگری یا افرادی استفاده کند که طرح و ایده دارند؛ همچنین این سازمان باید از بین فارغ التحصیلان رشته گردشگری افراد مستعد را به دوره‌های کوتاه مدت در کشورهای خارجی بورسیه کند و سپس از همان افراد در امر توسعه گردشگری منطقه استفاده کند

نواصر تاکید کرد: ضرورت دارد سازمان منطقه آزاد اروند در برنامه‌های خود از فارغ التحصیلان رشته گردشگری یا افرادی استفاده کند که طرح و ایده دارند؛ همچنین این سازمان باید از بین فارغ التحصیلان رشته گردشگری افراد مستعد را به دوره‌های کوتاه مدت در کشورهای خارجی بورسیه کند و سپس از همان افراد در امر توسعه گردشگری منطقه استفاده کند.

توجه به ظرفیت اجتماعی
مرضیه شیرالی، یکی از فعالان گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: مشاوران سطح کلان که سازمان منطقه آزاد اروند از آنها استفاده می‌کند، باید فعالان گردشگری این منطقه نیز کنار آنها باشند و تجربه و تخصص سطح کلان در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی افزود: ضرورت دارد یک انجمن یا کمیته گردشگری در سازمان منطقه آزاد اروند با محوریت مردم تشکیل شود و ظرفیت‌های مردمی در آن جذب شود.

این فعال گردشگری با اشاره به ظرفیت گردشگری منطقه آزاد اروند در گردشگری خوراک، ادامه داد: در این بخش باید اقدامات زیادی انجام شود و فقط معطوف به برگزاری جشنواره طبخ نشود؛ باید مسابقات متعدد در فضای مجازی همچون عکس موبایلی، برای معرفی غذاهای محلی برگزار شود.

گردشگری خوراک
شیرالی عنوان کرد: پیشنهاد داشتم در شهر آبادان، محلی به نام «دهکده خوراکی» معرفی شود تا هم موجب توسعه گردشگری شود و هم اینکه اشتغالزایی ایجاد شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت گردشگری ورزشی توضیح داد: گردشگری ورزشی به ویژه در حوزه ورزش‌های هوایی یکی از موضوعات مهم است. در حال حاضر شهرهایی که فرودگاه ندارند، ورزش‌های هوایی فعال کردند و در منطقه آزاد اروند می‌توان از ظرفیت فرودگاه بین‌المللی آبادان برای راه‌اندازی ورزش‌های هوایی استفاده کرد.

این فعال گردشگری با بیان اینکه در هر اداره‌ای باید یک نفر به عنوان مسئول گردشگری انتخاب شود، گفت: از این طریق جاذبه‌های گردشگری شهر به کارمندان آن اداره و مردم معرفی می‌شود و منطقه آزاد اروند نیز به صورت ماهانه با مسئولان گردشگری ادارات جلسه برگزار می‌کند.

شیرالی آینده محوری در گردشگری منطقه آزاد اروند را مهم برشمرد و تاکید کرد: باید از هم اکنون به فکر ۱۰ سال آینده باشیم و در حوزه گردشگری کودک نیز برنامه‌ریزی شود.

آسیب کرونا به گردشگری
مجید پورکائد، نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: برگزاری این جلسه را به فال نیک می‌گیریم.

وی با تاکید بر اینکه کرونا آسیب‌های جدی به صنعت گردشگری وارد کرد، افزود: ممکن است این آسیب‌ها تا پنج سال آینده قابل جبران نباشد.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی آبادان گفت: ۱۴ سال است که در کمیسیون گردشگری اتاق ایران فعالیت دارم و امیدوارم گامی در آینده نیز داشته باشیم.

مشکلات فعالان صنایع دستی
پورکائد با بیان اینکه در هر زمینه که بدانم می‌توانم کمک کنم، حتما این کار را انجام خواهم داد، عنوان کرد: امیدوارم شاهد تغییر و تحول بین فعالین این بخش باشیم.

وی با اشاره به لزوم رفع مشکلات فعالان صنایع دستی، تصریح کرد: در نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه صنایع دستی، باید مشکلات ایاب و ذهاب فعالان صنایع دستی رفع شود.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی آبادان در خصوص گردشگری فرهنگی، توضیح داد: کمیته اقتصاد هنر هم اکنون در اتاق ایران فعال است و باید در منطقه آزاد اروند نیز فعال شود ضمن اینکه کمیته صنایع خلاق با توجه به اهمیتی که دارد باید تشکیل شود.

تشکیل کمیته‌های تخصصی
مهدیه عبدی، یکی از فعالان صنایع دستی نیز در این نشست اظهار کرد: پس از تشکیل کمیته‌ها پیشنهادات خود را ارائه می‌دهم.

وی افزود: وقتی کمیته‌ها تشکیل شود با توجه به اینکه کار تخصصی می‌شود نتایج بهتری حاصل می‌شود.

این فعال صنایع دستی در پایان تاکید کرد: باید به صورت تخصصی حرکت کنیم.

قطع درآمد بانوان
افسانه کهراریان، یکی از فعالان صنایع دستی نیز در این نشست اظهار کرد: یک سال است که بازارچه بانوان تعطیل شده و بخش اعظمی از بانوان درآمد خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه فعالان صنایع دستی نیازمند حمایت مالی بیشتر هستند، تصریح کرد: صحبت‌های زیادی شده ولی تاکنون اجرایی نشده است.

این فعال صنایع دستی با بیان اینکه باید از طریق چاپ بروشور هنرمندان منطقه معرفی شوند، افزود: باید کارت‌هایی برای هنرمندان صادر شود تا برای حمل و نقل مشکلی نداشته باشند.

کهراریان در خصوص وام‌های اعطایی گفت: وامی که هم اکنون به فعالان صنایع دستی پرداخت می‌شود با مخارج هنرمندان همخوانی ندارد.

آموزش کپو بافی
وی بیان کرد: محاسبه آب و برق به صورت تجاری یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی است.

این فعال صنایع دستی ادامه داد: منطقه آزاد اروند هنرمندان خوبی دارد اما متاسفانه دانشگاه هنر نداریم و می‌توان از طریق دانشگاه علمی کاربردی این اقدام را انجام داد.

کهراریان با بیان اینکه برای بازاریابی محصولات نیاز است از طریق بازرگانان منطقه اقدام شود، اظهار کرد: کتابچه‌ای قرار بود با مشخصات فعالیت‌های هنرمندان در سطح منطقه آزاد اروند توزیع شود که اقدام خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش کپوبافی یکی از دوره‌های مهم است که اگر در روستاها آموزش داده شود نتایج بهتری حاصل می‌شود.

مشارکت در سرمایه‌گذاری
حسین امید زاده سرمایه‌گذار حوزه گردشگری نیز در این جلسه اظهار کرد: عراق، کویت و قطر می‌توانند با اروند ارتباط خوبی داشته باشند.

وی افزود: اصول تشریفات موضوعی مهم در هتل‌ها است و باید ابتدا میزبانی مناسب و حرفه‌ای به آنها آموزش داده شود.

این سرمایه‌گذار حوزه گرشگری تاکید کرد: بنده برای توسعه گردشگری می‌توانم مشارکت کنم و ۲۵ درصد تسهیلات در هر زمینه‌ای مشارکت کنم.

سایر فعالان گردشگری نیز در این نشست به ارائه دغدغه، پیشنهادات و انتقادات پرداختند.

به طور حتم در دوران سخت کرونایی دولت باید سریعا چاره اندیشی کند و مصوبات قابل اجرا داشته باشد ضمن اینکه تسهیلاتی که پرداخت می‌کند باید متناسب با نیازهای فعالان گردشگری باشد.

در محدوده منطقه آزاد اروند باید سریعا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شود و ادارات میراث شهرهای آبادان و خرمشهر تقویت شوند.

کد خبر: ۷۳٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha