۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
جعبه شکلات های پُر از خالی با قیمت گزاف| وزن مقوا بیشتر از شکلات است
«بازار» گزارش می کند

جعبه شکلات های پُر از خالی با قیمت گزاف| وزن مقوا بیشتر از شکلات است

در سال های اخیر تولید کنندگان شکلات در کشور با بسته بندی های خاص و رنگ آمیزی های متنوع محصولات خود را به بازار عرضه می کنند تا مشتریان در اولین نگاه شیفته آن شده و آن را خریداری کنند، اما نمی دانند این بسته خالی و تعداد شکلات آن در حد انگشتان دست است.

بازار؛ گروه اصناف: معمولا کارخانه های تولید شکلات درایران اطلاعات مورد نیاز محصولات خود را با وزن شکلات آن را در پشت بسته های خود به اطلاع مشتریان خود می رسانند، اما بسیاری از این بسته بندی های رنگین، وزن مقوای آن بیشتر از شکلات داخل آن است.

در سال های اخیر مردم برای میهمانی ها و دید و بازدیدهای دوستان و فامیل خود شکلات و یا شیرینی خرید می کنند، اما بسته های مقوایی شکلات با قیمت های گزاف بسیار گول زننده شده است و هیچ نهاد و یا سازمانی هم به این مساله رسیدگی نمی کند، زیرا که میهمانان معمولا پس از تحویل این هدیه ناقابل گرانقیمت به میزبانان، از سرنوشت آن بی اطلاع هستند.

امروزه خرید جعبه شکلات به عنوان هدیه در بسیاری از مناسبت ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای این منظور جعبه های شیک و خاصی طراحی می شود، اما هیچ وقت مقدار شکلات داخل این جعبه ها با قیمت آن سنخیتی ندارند.

در این خصوص یکی از مغازه داران خیابان حافظ تهران به خبرنگار بازار گفت: ما هر روز شاهد تنوع تولید جعبه شکلات با قیمت های باورنکردنی هستیم، اما چه کنیم مشتریان زیادی  برای خرید آن به مغازه ما مراجعه می کنند.

«یوسف رحمانی» افزود: قیمت شکلات ایرانی در ماه های اخیر بسیار افزایش یافته است و به تبع آن جعبه شکلات ها نیز قیمت گزافی دارند به طوری که هم اکنون یک جعبه شکلات ۱۲ عددی یکی از کارخانه ها ۴۰ هزارتومان شده است.

جعبه شکلات های ۳۰ تا ۷۰ هزار تومانی
وی گفت: هم اکنون قیمت جعبه شکلات بستگی به بزرگی و کوچکی جعبه های آن بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان است که قبلا این شکلات ها ۲۰ هزار تومان قیمت داشتند و مردم نیز مجبورند برای مهیمانی های خود از این جعبه شکلات ها خریداری کنند.

رقابت در صنعت شکلات سازی ایران باعث شده بسته بندی های زیادی از شکلات هم اکنون در شیرینی فروشی ها، فروشگاه های زنجیره ای و سوپر مارکت ها مشاهده شود در حالی که همیشه قیمت این محصول بیشتر از شیرینی و سایر محصولات قنادان بوده است.

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که شکلات های خوشمزه را دوست نداشته باشد و همیشه بهترین طراحی های جعبه در شیرینی فروشی ها به شکلات و یا شیرینی خشک تعلق دارد که در بسته بندی های مقوایی و یا فلزی به مشتریان عرضه می شود.

مصرف شکلات در بین مردم جهان طرفداران زیادی دارد
شکلات، یک خوراکیِ خوشمزه و لذت بخش است که با انواعِ طعم‌های تلخ، شیرین، کم شیرین، شیری، نعنایی، میوه ای و حتی چیلی و به شکل‌های جامد، پودر، آشامیدنی، پوشش شیرینی، طعم دهنده بستنی و اسانس مواد غذایی در همه جای دنیا و در بین مردم طرفداران زیادی دارد.

تنوع طعم‌های مختلف شکلات و بسته بندی های زیبای آن این خوراکی را به یکی از دوست داشتنی ترین خوراکی‌ها در خانه ها، تبدیل کرده که معمولا مردم برای خالی نبودن عریضه برای رفتن به میهمانی ها آن را تهیه و به میزبان خود هدیه می کنند، اما نمی دانند در داخل بسته آن نسبت به قیمت آن شکلات کمتری وجود دارد.

شکلات، حاوی مقادیر متغیر کاکائو، شکر، کره کاکائو و اسانس‌های طعم‌دار مختلف است. شکلات‌ها انوع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌ها و استفاده‌های متفاوت دارند.

شکلات ساده، که اغلب بدون شیر تهیه می‌شوند که دارای نسبت‌های متغیر، شکر، کره کاکائو و طعم‌های مختلف از جمله وانیل هستند، در این نوع شکلات، شکلات شیر نیز یکی از پرطرفدارترین شکلات ها در بین مردم است که به آن پودر شیرخام و چربی کره اضافه شده است.

شکلات‌های روکش خود نوع دیگری از شکلات‌های ساده و شیری در بازار است که اگر ساده باشند دارای ۳۱ درصد کره کاکائو و اگر شیری باشند باید دارای حداقل ۳۱ درصد چربی باشند.

شکلات تیره یا شکلات تلخ که مراتب مرغوب‌تر و پر خاصیت‌تر از شکلات‌های ساده و شیری است. این نوع شکلات دارای طعم تلخ می‌باشد و میزان کاکائو در آن‌ها از ۳۰ تا ۹۷ درصد متغیر است.

آنتی اکسیدان شکلات‌های تلخ به این خوراکی خاصیت بخشیده و باعث به وجود آمدن خواص سلامتی و زیبایی در آن شده است، کارشناسان صنایع غذایی معتقدند که این ماده غذایی کلسترول بد خون را کاهش داده، فشار خون بالا را تنظیم کرده و جریان خون در سرخرگ ها را افزایش می‌دهد.

شکلات تلخ حاوی مواد معدنی زیادی از جمله کلسیم، منیزیم و آندورفین در مغز باعث خلق مثبت می شود، به علاوه شکلات تلخ، باعث شادابی و سلامت پوست نیز می‌شود.

شکلات سفید نوع دیگری از شکلات‌ها هستند. بسیاری از مردم فکر می کنند که  این ماده به دلیل سفید بودن دارای کاکائو نیست، اما باید بدانید این ماده از کره استخراج شده و  از کاکائو، ساکارز و شیر تشکیل شده است.

بسیاری از مردم به علت بیماری دیابت نمی توانند شکلات مصرف کنند، هم اکنون در بسیاری از فروشگاه ها شکلات‌های بدون قند به وفور پیدا می شود، اما قیمت آن به نسبت شکلات های معمولی بسیار بالا است

از آنجا که شکلات یکی از پرطرفداران ترین خوارکی در بین مردم جهان است و بسیاری از مردم به علت بیماری دیابت نمی توانند آن را مصرف کنند هم اکنون در بسیاری از فروشگاه ها شکلات‌های بدون قند به وفور پیدا می شود، اما قیمت آن به نسبت شکلات های معمولی بسیار بالا است.

شکلات یک ماده غذایی است که از دانه‌های درخت گرمسیری کاکائو تولید می شود و اولین بار استفاده ثبت شده از شکلات، به سال ۱۱۰۰ قبل از میلاد باز می‌گردد.

اواخر قرن ۱۸ میلادی این ایده مطرح شد که می‌توان از شکلات به عنوان شیرینی یا چاشنی و دسر استفاده کرد. اروپایی‌ها و به خصوص انگلیسی‌ها اولین کسانی بودند که این ایده را ابداع و اجرا کردند و پس از آن شیرینی فروشی‌های کشورهای سوئیس، دانمارک و ایتالیا هم شکلات را به عنوان چاشنی و دسر به  مردم فروش کردند.

شکلات به صورت امروزی، نخستین بار در سال۱۸۴۷ در یک کافه در اروپا به مشتریان عرضه شد و ریچارد کدبری اولین کسی بود که شکلات را به صورت جعبه‌ای تولید و به مردم عرضه کرد و در ادامه اوایل سال‌های ۱۹۰۰ میلادی، آمریکایی‌ها  شروع به ترکیب کردن مواد دیگر با شکلات کردند. در همان دوره ماشین آلات صنعتیِ تولید شکلات پیشرفت کردند و قادر شدند شکلات را بسیار سریع‌تر از کارگران، درون کاغذ بپیچند و به همین دلیل قیمت شکلات بسیار ارزان تر شد و مردم معمولی هم توانایی خرید شکلات را پیدا کردند.

از این سال تهیه بسته‌های زیبای شکلات که برای هدیه دادن در بین مردم جهان رواج پیدا کرد و هم اکنون مردم کشورهای مختلف جهان و ایران به مناسبت های  مختلف شکلات را به  میزبانان خود هدیه می کنند.

یک بررسی نشان می دهد که مردم کشور های جهان شکلات با طعم تلخ را بیشتر پسند می کنند در در چند سال اخیر مصرف شکلات های تلخ در بین مردم بیشتر شده است.

تولید و مصرف شکلات درایران هم مثل بسیاری از کشورهای جهان سابقه‌ چندان طولانی ندارد و اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر مهاجر روس در تبریز راه‌اندازی شد.

محصول این کارخانه تا مدت‌ها  فقط آب نبات و تافی برای بچه‌ها بود، اما به تدریج کارخانه‌های شکلات سازی متعددی در ایران فعالیت خود را آغاز کردند به طوری که امروزه انواع تافی، کارامل، کرم کاکائو، شکلات‌های مغزدار، شکلات‌های تیره و روشن و در اشکال مختلف با بسته بندی‌های شیک و فانتزی در ایران تولید و صادر می‌شود.

شکلات ایرانی ۱۳۰ هزار تومان، خارجی ۲۴۰ هزار تومان
گزارش میدانی خبرنگار بازار حاکی از این است که قیمت هر کیلوگرم شکلات ایرانی در بازار تا ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و قیمت شکلات خارجی نیز در بازار تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

طبق برآورد انجمن صنفی شیرینی و شکلات، گردش مالی این صنعت در ایران سالانه به طور متوسط ۲۰ هزار میلیارد تومان است و حدود ۳۰ درصد مواد اولیه شکلات، وارداتی است و مابقی در داخل تولید می­شود.

طبق گزارش انجمن صنایع شیرینی و شکلات، در سال گذشته (مارس۱۷- ۲۰۱۶)، ۲۱۴، ۹۶۰ تن شیرینی و شکلات به ارزش ۵۸۰ میلیون دلار به ۶۶ کشور صادر شد.

عمده بازارهای هدف صادراتی شیرینی و شکلات ایران کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، امارات و قطر است و کشور عراق به ‌عنوان نخستین کشور هدف بیشترین سهم صادراتی محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که در ۱۱ ماهه سال گذشته این محصولات به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار به بازار عراق صادر شده است.

سهم افغانستان، به عنوان دومین کشور هدف صادراتی، از واردات شیرینی و شکلات ایران ۱۳۴ میلیون دلار بوده است. بر اساس آمارهای ITC، صنعت شیرینی و شکلات ایران توانسته در حال حاضر به بیش از ۸۰ کشور جهان صادرات داشته باشد و رتبه ۳۰ جهانی را در صادرات این محصول به خود اختصاص بدهد.

میزان صادرات شیرینی سوهان در ۱۱ ماهه سال جاری از لحاظ ارزشی به بیش از ۱ میلیون دلار رسیده و مهمترین کشورهای هدف آن عراق، امارات، لبنان، قطر، هلند، سوئد و آمریکا است.

ایران هم اکنون در بین صادرکنندگان شیرینی و شکلات جهان رتبه ۳۴، در آسیا رتبه ۱۲ و در خاورمیانه رتبه ۳ را به خود اختصاص داده است

بر اساس گزارش انجمن صنفی شیرینی و شکلات، ایران هم اکنون در بین صادرکنندگان شیرینی و شکلات جهان رتبه ۳۴، در آسیا رتبه ۱۲ و در خاورمیانه رتبه ۳ را به خود اختصاص داده است.

هرچند که طراحی روی جعبه، وضعیت بسته بندی شکلات و قیمت آن در بین مردم ایران اهمیت زیادی دارد و هرچه جعبه شکلات زیبا و روبانهای آن بیشتر باشد خریداران بیشتری برای خرید آن تمایل پیدا می کنند.

در حال حاضر شکلات به عنوان بخش جدایی ناپذیر مراسم ها و میهمانی های ما است و مصرف آن نیز در بین مردم افزایش یافته، لذا ضروری است دستگاه های اجرایی و نظارتی بر قیمت این محصولات از بدو تولید تا عرضه آن در بازار، نظارت کاملی داشته باشند تا شکلات با قیمت گزاف به دست مصرف کننده نرسد.

کد خبر: ۷۳٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha