۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
پایان سالی خوش برای فولادی ها

پایان سالی خوش برای فولادی ها

با وجود اینکه سیگنال های جهانی حاکی از تداوم قیمت های فعلی شمش در بازارها حداقل تا دو هفته آینده می باشد، اما سیر صعودی نرخ ارز در بازار داخلی مشاهده می شود و همین موضوع می تواند عاملی برای افزایش بهای پایه شمش و محصولات فولادی باشد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، حجم معاملات به واسطه کاهش قیمت های پایه در بورس کالا رونق یافت. از روزهای ابتدایی بهمن ماه کاهش قیمت پایه شمش و محصولات فولادی آغاز شد و همین موضوع موجب شد رونق به معاملات این بخش بازگردد. از جمله عواملی که توانستند این بازار را از حالت رکود خارج کنند می توان به کاهشی شدن نرخ ارز نیمایی همزمان با افت بهای شمش و محصولات فولادی کشورهای CIS با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که می توان این زمان را زمان خروج بازار مقاطع طویل فولادی از رکود سنتی محسوب کرد، اشاره کرد.

با وجود اینکه سیگنال های جهانی حاکی از تداوم قیمت های فعلی شمش در بازارها حداقل تا دو هفته آینده می باشد، اما سیر صعودی نرخ ارز در بازار داخلی مشاهده می شود و همین موضوع می تواند عاملی برای افزایش بهای پایه شمش و محصولات فولادی باشد. حفظ دوران رونق بیش از قیمت پایه و یا بازگشت این بازار به دوران رکود تحت تاثیر انتظارات تورمی می باشد که در حال حاضر شاهد موجی هرچند ضعیف از افزایشی شدن انتظارات تورمی می باشیم که لازم به ذکر است که قسمتی ازاین افزایشی شدن انتظارات با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال محتمل است.

هفته اخیر، بازار فیزیکی بورس کالا میزبان عرضه ۱۴۵ هزارتن شمش فولادی با نرخ پایه عرضه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این قیمت کمترین قیمت عرضه در مدت زمان ۷ هفته اخیر یعنی پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود.

این روند کاهشی بهای عرضه شمش فولادی از ۳ هفته قبل در بورس کالا آغاز شده و همین کاهش قیمت توانسته منجر به بازگشت مجدد رونق به این بازار شود، به این صورت که در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه خریداران شمش فولادی تقاضایی برابر ۲۰۱ هزارتن را در این بازار به ثبت رساندند که بیشترین تقاضای ثبت شده در این بازار پس از هفته منتهی به ۱۲ دی ماه بود. بر اساس بررسی های انجام شده بر معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا، طی ماه های اخیر، قیمت پایه مهم ترین عامل رونق یا عدم رونق در این بازار محسوب می شود.

 طی هفته های گذشته با آغاز تکانه های کاهشی در بهای آزاد ارز در کشور مواجه شدیم که این مسئله موج کاهشی برای فعالان بسیاری از بازارها به شمار می رفت و حتی موجب شد تا بخش پایین دست زنجیره فولاد خریدهای خود را به امید کاهش قیمت مواد اولیه از جمله شمش فولاد به تعویق بیندازد. در نهایت در معاملات روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه، ۱۱۱ هزار تن انواع شمش فولادی با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۱۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد که با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و کارمزد بهای شمش فولادی خریداری شده در این بازار به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می رسد.

بنابراین انتظار می رود با درنظر داشتن هزینه حمل و تبدیل و سود معقول نوردکار، میلگرد تولیدی با این شمش، قیمتی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشته باشد. البته لازم به ذکر است که با توجه به هزینه مالیات ارزش افزوده مجدد و کارمزد و هزینه حمل این محصول به بازار خرده فروشی و سود معقول تاجر، محصولی که از این شمش تولید می شود قیمتی بیش از ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم داشته باشد. این در حالی است که میلگرد در بازار آزاد همچنان در کانال ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می رسد؛ به این صورت که در آخرین روز معاملات هفته گذشته یعنی روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه میلگرد به ازای هر کیلوگرم در این بازار به قیمت ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

در روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی میزبان عرضه ۶۸ هزار تن انواع میلگرد بود و این کالا با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۷۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در این بازار عرضه شد؛ قیمت پایه میلگرد عرضه شده نسبت به عرضه هفته قبل با کاهشی ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم مواجه شد که همین مسئله موجب شد تا خریداران بیشتری به این بازار ورود کنند.

در پایان لازم به ذکر است که نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و اتمام فصل سرد که زمان سنتی رکود مصرفی در بازار محسوب می شود نیز می تواند دلیلی برای ترغیب شدن نوردکاران در جهت خرید مواد اولیه خطوط تولید باشد. غالبا در هفته های پایانی سال افزایش تقاضا و رشد قیمت در بازار مقاطع فولادی کشور نیز رخ می دهد، هر چند که تجربه کردن رشد مجدد قیمت در شرایطی که مقاطع طویل فولادی از ابتدای امسال تا روز ۲۱ بهمن ماه شاهد رشد ۱۰۶ درصدی بوده است به راحتی رخ نمی دهد اما می توان انتظار داشت که نزدیکی به روزهای پایانی سال می تواند منجر به رونقی مجدد در این بازار شود.

کد خبر: ۷۳٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha