۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
رشد ۲ درصدی بازار جهانی سویا تا ۵ سال آینده| چین در حال جایگزینی کشت سویا به جای ذرت است+ نمودار

رشد ۲ درصدی بازار جهانی سویا تا ۵ سال آینده| چین در حال جایگزینی کشت سویا به جای ذرت است+ نمودار

در حالی که به گفته تحلیلگران، بازار جهانی سویا تا پنج سال آینده رشدی دو درصدی خواهد داشت و میزان مصرف این محصول در سال ۲۰۲۶ به حجم ۳۷۳ میلیون تن می رسد، کشور چین در حال جایگزینی کشت سویا به جای ذرت است تا میزان واردات دانه سویا را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: همانطور که ویروس کرونا همچنان در سراسر جهان گسترش می یابد، تحلیلگران بازارهای جهانی به طور مداوم تأثیر این وضعیت را بر بازارها و رفتارهای خرید مصرف کننده تحلیل و بررسی می کنند. به طوری که به گفته کارشناسان و تحلیلگران جهانی در حالی که میزان مصرف محصول پرکاربردی همچون «سویا»  بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به اندازه ۳۴۷ میلیون تن رسیده است، انتظار می رود این میزان در دوره زمانی یک ساله ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱  به میزان دو درصد رشد کند و در نهایت در سال ۲۰۲۶ به حجم ۳۷۳ میلیون تن برسد.

۳۴ درصد سویای جهان را ایالات متحده تامین می کند
از سوی دیگر بر اساس داده های موجود، ایالات متحده از نظر تولید در بازار جهانی سویا پیشرو است و حدود ۳۴ درصد ‌از تولید جهانی را تشکیل می دهد. پس از ایالات متحده نیز کشورهای «برزیل، آرژانتین، چین و هند» به عنوان دیگر تولید کنندگان اصلی سویا در دنیا قرار دارند

ایالات متحده  بزرگترین تولیدکننده سویا و برزیل بزرگترین صادر کننده سویا در جهان است

داده های منتشر شده همچنین حاکی از این است که در بازار جهانی محصول سویا، ۵ کشور «ایالات متحده، برزیل، آرژانتین، کانادا و پاراگوئه»  کشورهای عمده صادر کننده هستند. به عبارت دیگر برزیل با صادرات حجم قابل توجهی به چین و اسپانیا بزرگترین صادرکننده سویا است. این در حالی است که دو کشور نامبرده یعنی «چین و اسپانیا» با هم ۸۰ درصد از کل واردات سویا را تشکیل می دهند. علاوه بر این ایالات متحده یکی از صادرکنندگان قابل توجه محصول سویا است که عمده صادرات خود را به چین و مکزیک انجام می دهد.

بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، مناطق عمده مصرف کننده سویا شامل چین است که بیش از ۳۰٪ کل مصرف جهانی سویا را تشکیل می دهد! پس از آن نیز ایالات متحده، آرژانتین، برزیل و اتحادیه اروپا قرار دارند.

صنعت استخراج کنجاله و روغن سویا بازار جهانی سویا را هدایت می کند
لازم به ذکر است  غالب ترین بخش مصرف نهایی محصول سویا در صنعت خرد کردن است که منجر به تولید کنجاله سویا و روغن سویا می شود  روغن سویا نیز به طور گسترده ای در صنایع غذایی و تولید مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که کنجاله سویا غالبا در خوراک دام کاربرد دارد.

نکته جالب توجه اینکه کشور چین،  برای تأمین تقاضای منطقه ای خود، به ویژه در تهیه روغن سویا و کنجاله سویا، بیش از ۶۰ درصد دانه سویای مورد نیاز را از دیگر کشورهای تامین کننده وارد می کند. اگرچه مسئولان این کشور با تغییر جهت از تولید ذرت به تولید سویا و ارائه یارانه به کشاورزانی است که این انتقال را از تولید ذرت به سویا انجام می دهند، در حال برنامه ریزی برای کاهش واردات خود هستند.

بازار جهانی سویا به طور عمده توسط صنعتی هدایت می شود که کنجاله سویا و روغن سویا استخراج می شود که در واقع دو محصول نهایی هستند که کاربردهای گسترده ای در صنایع غذایی و خوراک دارند

تحلیلگران و کارشناسان جهانی می گویند: بازار جهانی سویا به طور عمده توسط صنعتی هدایت می شود که کنجاله سویا و روغن سویا استخراج می شود که در واقع دو محصول نهایی هستند که کاربردهای گسترده ای در صنایع غذایی و خوراک دارند. به عبارت ساده تر کنجاله سویا در صنعت خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که روغن سویا در صنایع مختلف از جمله مواد شیمیایی، بیودیزل و صنایع غذایی کاربرد دارد.

سویا همچنین به عنوان یک جایگزین سالم برای کلسترول و غذای غنی از چربی محبوب است و یک گزینه ایده آل برای لبنیات برای افرادی است که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند و واکنش نشان می دهند

از سویا در صنایع غذایی به عنوان چاشنی در سالادها و سایر اهداف پخت و پز به طور گسترده ای استفاده می شود. سویا همچنین به عنوان یک جایگزین سالم برای کلسترول و غذای غنی از چربی محبوب است و یک گزینه ایده آل برای لبنیات برای افرادی است که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند و واکنش نشان می دهند.

گفتنی است از دیگر عوامل محرکه بازار سویا، رشد بازارهای چسب، حشره کش، شمع، جوهر چاپ، موم، پلاستیک و غیره است به همین دلیل تقاضا برای این محصولات با رشد صنعت ساخت و ساز و اتومبیل در بازارهای بزرگ به سرعت در حال رشد است. افزایش جمعیت طبقه متوسط ‌و شهرنشینی در حال رشد نیز رشد بازار سویا را در پی دارد.

کد خبر: ۷۳٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha