۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۳
خداحافظی با قیمت‌های کمتر از ۵۰ دلار| تولید نفت ایران بیشتر شد
«بازار» گزارش می دهد

خداحافظی با قیمت‌های کمتر از ۵۰ دلار| تولید نفت ایران بیشتر شد

با شکسته شدن رکورد بالای ۶۰ دلار برای نفت برنت امیدواری‌ها نسبت به رشد قیمت ها بیشتر شده است. پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است که با توجه به بهبود وضعیت عرضه و تقاضا، بهای نفت در سال ۲۰۲۱ دیگر به کمتر از ۵۰ دلار و بالای ۶۵ دلار نمی رسد.

بازار؛ گروه انرژی: بازار نفت در حال ترمیم شدن است و پیش بینی ها از افزایش سطح تقاضا در ماه های آینده خبر می دهد. قیمت نفت در آوریل ۲۰۲۰ منفی شده بود حالا به کانال ۶۰ دلار بازگشته است. آنگونه که رویترز اعلام کرده امروز قیمت هر بشکه نفت «برنت» دریای شمال امروز به ۶۰ دلار و ۷۲ سنت رسید.

قیمت نفت «وست تگزاس اینترمدییت» آمریکا هم امروز به قیمت ۵۷ دلار و ۷۹ سنت معامله می‌شد. آغاز واکسیناسیون گسترده در بسیاری از کشورها  و همچنین اجرای بسته‌های محرک مالی شرایط را برای بازار نفت بهتر کرده است. جدای از این روند نزولی سطح ذخایر نفتی آمریکا همچنان ادامه دارد. همه این عوامل موجب شده که قیمت نفت در ۸ روز گذشته روند صعودی داشته باشد.

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با توجه به بهبودهای ایجاد شده پیش بینی می‌کند که قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ دیگر به زیر ۵۰ دلار سقوط نخواهد کرد. او به بازار می‌گوید: با توجه به تصمیم اوپک پلاس برای میزان تولید در فوریه و ژانویه و همچنین کاهش یک میلیون بشکه ای نفت عربستان و همچنین روند افزایشی تقاضای ناشی از فصل سرما، پیش بینی می‌شود که تا دو ماه آینده افزایش نسبی قیمت‌ها  ادامه پیدا کند و کاهش قیمتی را در بازار نداشته باشیم.

او همچنین درباره وضعیت قیمت‌ها  بعد از پایان فصل سرما هم گفت: در شش ماهه دوم سال ۲۰۲۱ که تقریبا مصادف می‌شود با آغاز فصل گرما، پیش بینی می‌شود که روند واکسیناسیون کرونا در سطح قابل قبولی قرار گیرد و به همین دلیل شاهد افزایش سفرهای زمینی و هوایی مردم و رفت آمدها خواهیم بود.

رییس پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه در صورت ادامه این وضعیت قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ دیگر به زیر ۵۰ دلار بازنمی گردد، ادامه داد: هرچند که بر اساس پیش بینی اوپک میزان تقاضای نفت در امسال حدود ۵.۸ میلیون بشکه نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا خواهد کرد اما بازهم نمی توان قیمت‌ها ی بالاتر از ۶۵ دلار را برای امسال پیش بینی کرد.

در صورت بهبود شرایط پاندمی و رشد تقاضا، قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ دیگر به زیر ۵۰ دلار بازنمی گردد. البته  هرچند که بر اساس پیش بینی اوپک میزان تقاضای نفت در امسال حدود ۵.۸ میلیون بشکه نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا خواهد کرد اما بازهم نمی توان قیمت‌ها ی بالاتر از ۶۵ دلار را برای امسال پیش بینی کرد

تولید ایران از ۲ میلیون بشکه فراتر رفت
قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه ژانویه با افزایش بیش از ۱۰ درصدی به ۵۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه رسید که ۵ دلار و ۲۱ سنت بیشتر از ماه دسامبر ۲۰۲۰ است. روند روبه رشد قیمت‌ها در حالی به ثبت رسیده که اوپک در ژانویه ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲۵.۵۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۸۰ هزار بشکه بالاتر از دسامبر ۲۰۲۰ بود. اما ایران از جمله کشورهای عضو اوپک است که در ماه گذشته نفت بیشتری را  تولید کرده است.

گزارش ماه فوریه اوپک که وزارت نفت هم آن را منتشر کرده نشان می‌دهد که تولید نفت ایران بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر (آذرماه - دی‌ماه) با افزایش ۶۲ هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

میانگین تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) یک میلیون و ۹۸۵ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۹ نیز دو میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه عنوان شده است. روند روبه رشد تولید نفت در ماه گذشته در حالی است که دولت بیژن زنکنه وزیر نفت مدعی است که ایران می تواند در سال ۱۴۰۰ صادرات نفت خود را به ۲.۳ میلیون بشکه افزایش دهد.

 البته نمایندگان مجلس این پیش بینی را قبول نداشته و بودجه سال آینده را بر مبنای صادرات ۹۰۰ هزار بشکه ای نفت تنظیم کرده اند.

تولید نفت ایران بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر (آذرماه - دی‌ماه) با افزایش ۶۲ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز رسیده است

تولید عربستان و ونزوئلا افزایش، لیبی و عراق کاهش یافت
البته غیر از ایران تولید کشورهای عربستان ونزوئلا هم روند صعودی داشته است. تازه‌ترین گزارش اوپک نشان می‌دهد که عربستان با افزایش ۸۹ هزار بشکه‌ای بیشترین افزایش تولید نفت خام اوپک در ماه ژانویه را به خود اختصاص داد. تولید نفت خام این کشور در ماه ژانویه ۹ میلیون و ۵۴ هزار بشکه عنوان شده است.

ونزوئلا پس از عربستان با افزایش ۷۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در جایگاه دومین کشور اوپک قرار گرفت که بیشترین میزان افزایش تولید را ماه ژانویه داشته است. میزان تولید نفت خام ونزوئلا در ماه ژانویه ۴۸۷ هزار بشکه ثبت شده است.

تولید نفت خام لیبی و عراق نیز در ماه ژانویه به ترتیب ۳۱ و ۱۳ هزار بشکه در روز کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش در میان اعضای اوپک بوده است.

کد خبر: ۷۳٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha