۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
ضرورت هدایت سپرده‌های مردم توسط بانک‌ها به سمت تولید
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد

ضرورت هدایت سپرده‌های مردم توسط بانک‌ها به سمت تولید

صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بهترین رفتار در شرایط کرونایی هدایت سپرده‌های مردم توسط بانک‌ها به سمت تولید در بخش صنعت است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمد صفایی دلوئی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصاد و دارایی درباره حمایت‌های نظام بانکی در سال آینده چنانچه کرونا باقی بماند، گفت: نظام بانکداری باید به سمت حمایت از تولید حرکت کند. سال گذشته ۶.۵ درصد از منابع بانکی برای بخش کشاورزی و تنها ۱۵ درصد آن به سمت صنعت مورد هزینه قرار گرفت. در چنین وضعیتی بدون شک تورم، کاهش ارزش پول ملی و آسیب به تولید زندگی مردم را دچار مشکل خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: بهترین رفتار در شرایط فوق هدایت سپرده‌های مردم توسط بانک‌ها به سمت تولید در بخش صنعت است. دراین صورت بسیاری از گرفتاری‌ها مانند مشکل اشتغال، تولید، رونق صادرات  حل خواهد شد و بر ثروت ملی هم افزوده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره بسته‌های حمایتی اظهار داشت: دولت باید قرار دادن تسهیلات در اختیارتولید کننده را با سود کمتری به تناسب بخش‌ها مورد توجه قرار دهد. همچنین یارانه بیشتری هم به این بخش‌ها اختصاص یابد، البته برنقدی یا غیرنقدی بودن این یارانه‌ها پافشاری ندارم، فقط اصرارم بر این است که به نرخ سود پرداخت شود.

عضو کمیسیون اقتصاد و دارایی ارزیابی خود را از کمک‌های امسال نظام بانکی با وجود عدم توازن بازار سرمایه در تامین مالی بیان کرد: استقبال خوبی از بازار سرمایه در سال جاری صورت گرفت و بورس سال ۹۹ با کل تاریخ گذشته خود تفاوت داشت، اما مدیریت خوبی بر آن اعمال نشد واین فرصت طلایی برای جهت‌دهی به پول مردم در شرایط کرونایی که بدین طریق می‌توانستند آن را به تولید ارسال کنند، از دست رفت زیرا وزارت اقتصاد و سازمان بورس توان این حجم از استقبال را نداشت.

صفائی دلوئی در ادامه افزود: بانک مرکزی باید تکلیف کند تا تسهیلات متمرکز ملی صفر شود. اعتبارات متمرکز ملی عمدتا به رانت تبدیل خواهد شد و جهت ممانعت از این اتفاق باید صددرصد اعتبارات به استان‌ها تخصیص پیدا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از نمونه‌های سال گذشته در این زمینه اختصاص اعتبارات بخش کشاورزی به تجار برای ترویج کارکشاورزی بود. به این شکل که فرد تاجری پول را به این دلیل دریافت کرد تا به کشاورزان، کشاورزی  بیاموزد، درحالیکه کار این فرد تنها تجارت بود. برفرض وقتی ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تولید بخش صنعت مدنظر قرار می‌گیرد، ۳۰ درصد آن متمرکز اعلام می‌شود. به این معنا که ۱۵ هزار میلیارد تومان این پول وارد مرکز خواهد شد و مشخص نیست چه بلایی سراین مبلغ خواهد آمد. چنانچه پول در نظر گرفته شده وارد استان‌ها شود از آنجا که نظارت بیشتری صورت می‌گیرد، امکان انحراف آن به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.      

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این رابطه چنین توضیح داد: زمان اخذ تصمیم برای نهایی شدن آن باید دقت لازم مورد توجه قرار گیرد. مد نظر گرفتن این موارد شرایط اقتصادی را با توجه به بیماری کرونا به مدیریت درخواهد آورد.

کد خبر: ۷۳٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha