۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
«بلاک چین» می تواند صنعت پوشاک را سبزتر کند| برندها به دنبال مواد اولیه سازگار با طبیعت

«بلاک چین» می تواند صنعت پوشاک را سبزتر کند| برندها به دنبال مواد اولیه سازگار با طبیعت

با توجه به اینکه صنایع مختلف در تلاش هستند تا در محصولات خود از مواد سازگار با طبیعت بهره ببرند؛ صنعت نساجی هم با استفاده از فناوری بلاک چین در زنجیره تامین به سمت شفافیت و نظارت بیشتر محصولات روی آورده است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: «سی ان ان بیزنس»، در گزارشی به بررسی اینکه فناوری بلاک چین چگونه می تواند به صنعت پوشاک در راستای سازگاری با محیط زیست کمک کند، پرداخته است: برندهای مد به طور فزاینده ای تمایل دارند گواهینامه های سبز خود را بدست بیاورند، اما با تولید لباس که اغلب شامل زنجیره های تأمین پیچیده جهانی است، آنها همیشه نمی توانند استفاده از مواد سازگار با محیط زیست را تضمین کنند.

با این وجود TextileGenesis معتقد است فناوری پشتیبانی از رمزارزها مانند بیت کوین می تواند به شما کمک کند. این شرکت که در هنگ کنگ و هند مستقر است، درصدد است با استفاده از «بلاک چین» برای دیجیتالی کردن زنجیره تامین، صنعت مد را شفاف تر و به برندها کمک کند تا تولید لباس را از مواد اولیه تا محصول نهایی ردیابی کنند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ شرکت مشاور McKinsey & Company، تهیه منابع پایدار در حال تبدیل شدن به یک اولویت اصلی برای شرکت های مد است. برندهای بررسی شده برای این گزارش گفتند که آنها همچنین می خواهند در زنجیره های تأمین خود شفافیت ایجاد کنند، اما مک کینزی اظهار داشت که هنوز تعداد کمی از شرکت ها به چنین موفقیتی رسیده اند.

آمیت گوتام، بنیانگذار TextileGenesis، می گوید: پایداری واقعاً جریان اصلی شده است. در عین حال که ضرورت و افزایش شدید خواسته مصرف کنندگان و همچنین برندها برای ایجاد پایداری به عنوان پیشنهاد ارزش اصلی را شاهد هستیم.

به جای استفاده از الیافی مانند پلی استر و نایلون که حاوی پلاستیک هستند، برخی از برندها می خواهند به موادی مانند پنبه بازیافتی، لیوسل (ساخته شده از کاغذ چوب) و ویسکوز (ساخته شده از چوب) روی بیاورند. اما زنجیره های تأمین غیر شفاف نظارت بر مواد در محصولات نهایی را برای آنها دشوار کند.

گوتام در گفتگو با سی ان ان بیزنس گفت: صنعت نساجی یکی از صنایع چند بخشی است زنجیره تامین یک لباس ساده می تواند تا هفت مرحله تولید مختلف در چندین کشور را شامل شود.

وی افزود: ماده اولیه گاهی اوقات بین ۱۰ شرکت قبل از تبدیل شدن به تی شرت مبادله می شود.

این درحالی است که شرکت وی از فناوری بلاک چین در هر مرحله از تولید استفاده می کند. بلاک چین اساساً یک دفتر آنلاین توزیع شده است که یک ثبت دائمی و قابل دسترسی از هر مرحله از زنجیره تامین ایجاد می کند. TextileGenesis از توکن های دیجیتال، معروف به سکه های الیافی، استفاده می کند تا جریان محصولات فیزیکی از طریق شبکه لجستیکی را به صورت زمان بندی شده ثبت کند و زمانی که نشانه ها وارد شدند، نمی توان  آنها را تغییر داد.

فرانسویس سوچت، متخصص پایداری در بنیاد Ellen MacArthur، یک سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی که برای بهبود زیست محیطی صنعت مد تلاش می کند، می گوید: با استفاده از بلاک چین امکان دستکاری نتایج وجود ندارد و این مساله به همه بازیگران در سراسر زنجیره تامین اطمینان می دهد که اطلاعات درست هستند.

وی می افزاید: اگر در زنجیره تأمین خود شفافیت داشته باشید، می توانید تأثیرات زیست محیطی خود را کاهش داده و کیفیت کلی را بهبود ببخشید.

TextileGenesis از زمان راه اندازی دو سال پیش، جایزه ۱۵۰ هزار یورویی (۱۸۰ هزار دلاری) Global Change Award را به دلیل نوآوری در ترویج صنعت مد سبزتر و اجرای یک طرح آزمایشی با برند جهانی مد H&M (HNNMY)، ردیابی پلی استر بازیافتی و پشم بازیافتی گواهی شده ((RWS) Responsible Wool Standard) یکی از برجسته ترین سازمان های صدور گواهینامه پشم در جهان است و پشم را از حیوانات مختلف تأیید می کند) به دست آورده است.

تولید کننده نساجی مستقر در اتریش، لنزینگ، کارفرمای سابق گوتام، از سال ۲۰۱۹ با TextileGenesis همکاری کرده و این فناوری را به ۱۲۰ مشتری و شریک هند، بنگلادش و پاکستان ارائه داده است. فلوریان هوبراندرن، معاون مدیر جهانی تجارت لنزینگ، می گوید: بلاک چین شفافیت بی سابقه ای را در معاملات خود با برندها و خرده فروشان فراهم کرده است. این امکان را می دهد که دقیقاً جایی که الیاف به نخ، نخ بافته یا بافندگی شده به  لباس نهایی تبدیل شود را نظارت کرد.

وی معتقد است این فناوری می تواند به برند ها در دستیابی به اهداف پایداری کمک کند. امسال TextileGenesis قصد دارد با برند ها و تولیدکنندگان در هند، بنگلادش و چین همکاری کند.

گوتام می گوید: قابلیت ردیابی و پایداری دو روی یک سکه هستند. برندها دنبال پایداری در مورد موادی  هستند که از آنها استفاده می کنند و آنها باید از اصالت محصول خود مطمئن باشند.

کد خبر: ۷۳٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha