۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
بانک‌ها نباید بر مبنای منابع و مصارف تسهیلات پرداخت کنند| لزوم توسعه شبکه ریلی اردبیل
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

بانک‌ها نباید بر مبنای منابع و مصارف تسهیلات پرداخت کنند| لزوم توسعه شبکه ریلی اردبیل

اردبیل - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: نباید بانک‌ها در استان‌های محرومی همچون اردبیل بر مبنای منابع و مصارف خود تسهیلات برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان پرداخت کنند.

حسین پیرمؤذن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پرداختی بانک‌ها در قالب تسهیلات متنوع در استان اردبیل رقمی ناچیز است و این به دلیل رویه منابع و مصارفی است که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات آن را ملاک کار خود قرار داده و مدعی جذب منابع کمتر در استان اردبیل هستند.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم براساس مصوبه مجلس منابع خاصی در اختیار بانک‌ها برای پرداخت در استان‌های کمتر توسعه یافته قرار گیرد تا آنها بتوانند از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بدون محدودیت منابع و مصارف پرداخت وام‌های بانکی را در دستور کار قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: با رویه کنونی استان‌های کم برخوردار نظیر اردبیل نمی‌توانند از تسهیلات مناسب در طول سال بهره‌مند شوند و انتظار داریم تا مجلس در بودجه سال آینده با حذف مبنای منابع و مصارف در فعالیت بانک‌ها این شرایط را برای استان‌های کم برخورداری همچون اردبیل فراهم کند تا از تسهیلات مناسب‌تر بهره‌مند شوند.

زیرساخت‌های فراهم شده در شهرک‌های صنعتی بسیار تأسف‌بار است
پیرمؤذن زیرساخت‌های فراهم شده در شهرک‌های صنعتی را بسیار تأسف‌بار توصیف کرد و افزود: در سال‌های گذشته در قالب قوانینی ناپخته شهرک‌های صنعتی با پیشرفت ۸۰ درصد به شرکت‌های خدماتی واگذار شده تا نگهداری، بهسازی و تأمین زیرساخت‌های آنها توسط این شهرک‌های خدماتی انجام شود که این کار با چالش‌ها و مشکلاتی جدی روبه‌رو شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: باید این قانون اصلاح شده و امر نگهداری و ارائه خدمات زیرساختی در شهرک‌ها به خود شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شود تا از این اوضاع به هم ریخته در شهرک‌های صنعتی خلاصی پیدا کرده و به نوعی زیرساخت‌های مناسب با روند سرمایه‌گذاری شکل بگیرد.

پیرمؤذن اضافه کرد: شرکت‌های خدماتی به هیچ وجه پاسخگوی مطالبه اهالی صنعت و تولید نیستند و ما در شهرک شماره یک و دو اردبیل با اوضاع بسیار نابسامان زیرساختی به ویژه در حوزه آسفالت، توسعه فضای سبز و سایر خدمات روبه‌رو هستیم که به معنای واقعی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را افزایش داده است.

شرکت‌ها و واحدهای تولیدی مرتبط با صنایع تبدیلی در استان تعطیل شده است
وی به ظرفیت توسعه بخش کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی اشاره کرد و ادامه داد: با رقم محدود صادرات محصولات خام کشاورزی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم بلکه بهتر است در استان زنجیره تولید و صنایع تبدیلی تکمیل شده و مورد تقویت و توسعه قرار گیرد.

پیرمؤذن بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر شرکت‌ها و واحدهای تولیدی مرتبط با صنایع تبدیلی به ویژه در حوزه لبنیات تعطیل شده و ما در استان صنایع غذایی با مدت ماندگاری بالا را نداریم در حالی که ضرورت دارد چنین مجموعه صنایع غذایی شکل گرفته تا امر صادراتی این محصولات به کشورهای آسیای میانه رونق بگیرد.

وی به اوضاع آشفته گردشگری در سطح استان به دلیل شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالان حوزه گردشگری مدعی ورشکستگی و حتی تعطیلی واحدهای خود در یک سال اخیر هستند که بهتر است مجلس شورای اسلامی در قوانین حمایتی، از فعالان این بخش پشتیبانی کرده و به نوعی زمینه تقویت صنعت گردشگری در استان به ویژه در سرعین فراهم آید.

ضرورت اجرای خط ریلی پارس‌آباد به سمت جمهوری آذربایجان برای خروج استان اردبیل از بن‌بست
پیرمؤذن در ادامه سخنان خود به مشکلات حوزه تجارت خارجی نیز اشاره کرد و افزود: استان اردبیل در یک شرایط جغرافیایی بسته و بن‌بستی قرار دارد که برای خروج از این شرایط بهتر است توسعه راه‌ آهن اردبیل به سمت پارس‌آباد انجام و خط ریلی پارس‌آباد به سمت جمهوری آذربایجان اجرایی و عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: در این زمینه رایزنی‌های اولیه انجام شده ولی در مرحله نهایی باید مدیریت راه‌ آهن کشور طرح اتصال راه آهن پارس‌آباد به جمهوری آذربایجان را امضا کند که هنوز این کار انجام نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ما تا زمانی که نتوانیم بحث زیرساخت‌های صادراتی را در شمال استان فعال کنیم، ‌ قطعا صادرات و ترانزیت کالاهای ما با نارسایی روبه‌رو خواهد شد که انتظار می‌رود در سریعترین زمان مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

کد خبر: ۷۳٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha