۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
واردات برنج هندی با آرسنیک بالا توسط یک شرکت دولتی| آرسنیک روش منسوخ شده برای دفع آفات است
بازار گزارش می دهد

واردات برنج هندی با آرسنیک بالا توسط یک شرکت دولتی| آرسنیک روش منسوخ شده برای دفع آفات است

در حالی که شنیده ها حاکی از واردات یک مجموله برنج با آرسنیک بیش از حد مجاز از هند به ایران است عضو هیات علمی سازمان تحقیقات کشاورزی معتقد است استفاده از سم آرسنیک برای دفع آفات و حشرات برنج در انبارها و کشتی های حمل بار روشی نسبتا منسوخ شده است و استفاده بیش از اندازه از آن موجب به خطر افتادن سلامتی مصرف کنندگان می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بیش از حد بودن سقف مجاز آرسنیک در برنج های وارداتی هندی یکی از موضوعاتی است که سازمانهای مختلفی همچون سازمان غذا و دارو  و شرکت های وارد کننده در مورد آن اختلاف نظر های بسیاری دارند و گاهی مواقع در زمان های اضطراری فشارهای بسیاری برای توزیع برنج هایی که حتی حاوی آرنسیک بیش از حد است از سوی سازمان تنظیم بازار در راستای متعادل سازی قیمتها و تامین نیاز بازار اعمال می شود. این در شرایطی است که تیر ماه سال جاری رفیع پور،  مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی از حد مجاز آرسنیک در برنج خبر داد و گفت: در استاندارد ملی شماره ۱۲۹۶۸ مقرر شده است حد مجاز آرسنیک در برنج ۱۵۰  ppb در نظر گرفته شده و آرسنیک معدنی نیز به دلیل عدم وجود تجهیزات آزمون فعلاً در استاندارد لحاظ نشود. با این وجود شنیده ها حاکی از واردات مقادیر قابل توجهی برنج هندی با آرسنیک بالا توسط یک شرکت دولتی است.

علی بامدادیان، عضو هیات علمی سازمان تحقیقات کشاورزی در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: سم آرسنیک اصولا نباید بیش از اندازه استفاده شود چون سم بسیار خطرناکی است و اگر زیاد از حد باشد ممکن است انواع و اقسام مشکلات و خطرات را برای مصرف کننده ایجاد کند.

اگرچه استفاده از سم آرسنیک برای دفع آفات و حشراتیک روش نسبتا قدیمی در دنیا محسوب می شود اما هنوز هم در انبارها و کشتی های حمل بار ساده و کمتر مجهز استفاده می گردد

بامدادیان گفت: در واقع میزان آرسنیک برنج اگر بین ۱۰ تا ۱۵ ppm باشد هم چندان بالا نیست و تجزیه می شود اما به طور کلی ما معتقدیم نباید زیاد استفاده شود چون بدون استفاده از این نوع سم هم می توان آفات و حشرات را از بین برد.

بامدایان گفت: بعد از ورود محموله به کشور بایستی در همان انبار نمونه برداری شود و میزان دقیق آرسنیک آن اندازه گیری شود. در واقع اگر از محلی که محموله حمل شده رقم اعلامی را دارد چندان مهم نیست چون سم آرسنیک با گذشت زمانی تا حدودی متصاعد می شود اما اگر در شرایطی که به کشور رسیده است و این مقدار آرسنیک را دارد می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

آرسنیک؛ روشی نسبتا منسوخ شده برای دفع آفات و حشرات برنج
وی در خصوص کاربرد آرسنیک نیز گفت: در واقع آرسنیک برای دفع آفات و حشرات در انبارها استفاده می شود اگرچه این یک روش نسبتا قدیمی در دنیا محسوب می شود اما باز هم استفاده می گردد.

وی ادامه داد: در واقع به جای استفاده از آرسنیک، روش های دیگری مثل استفاده از قرص فسفردوزینک هم متداول است که کاملا متصاعد می شود؛ به عبارت دیگر چون فرایند حمل و نقل طولانی می شود و مثلا یک ماه ممکن است طول بکشد تا محموله به مقصد برسد داخل کشتی و انبار این قرص را برای دفع حشرات استفاده می کنند.

میزان مصرف جهانی برنج طی  دوره ۱۰ ساله ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹

بامدادیان گفت: البته در کشتی های مدرن که انبارهای مجهز دارند همه موارد بهداشتی رعایت می شود و کمتر نیاز به استفاده از این محصولات دفع آفات و حشرات است اما وقتی با کشتی های معمولی حمل شود ممکن است نیاز باشد. به خصوص اینکه وارد کنندگان گاهی برای اینکه هزینه ها را کاهش دهند از کشتی های حمل بار نسبتا ساده و غیر مجهز استفاده می کنند.

مصرف سم آرسنیک اگرچه بلافاصله موجب مرگ مصرف کننده نمی شود اما میزان بیش از اندازه آن موجب به خطر اقتادن سلامت انسان و صدمه زدن به کبد و امحاء و احشای فرد می گردد

وی خاطر نشان کرد: البته باید توجه داشته باشید که استفاده از سم آرسنیک غالبا به این دلیل است که ورود قرص فسفردوزنک از سوی سازمان حفظ نباتات ممنوع اعلام شده است. آن هم به این دلیل که گزارشات بسیاری شده که برخی از افراد از این قرص که معروف به «قرص برنج» است استفاده های نادرست می کنند.

وی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم چه در مورد قرص فسفردوزینک و چه در مورد سم آرسنیک اگر میزان آن کم باشد خطرساز نیست اما اگر بیش از اندازه باشد در برنج رسوب می کند و متعاقبا وقتی وارد بازار می شود و توسط مصرف کنندگان مصرف می گردد که می تواند روی کبد و امحاء و احشاء بدن تاثیر بگذارد. هرچند استفاده از این مواد بلافاصله موجب مرگ کسی نمی شود اما قطعا خطراتی برای سلامتی فرد ایجاد می کند.

واردات ۷۶۵ هزار تن برنج به ایران تا اواخر دی ماه ۹۹
گفتنی است برنج غذایی اصلی برای بیش از نیمی از جمعیت جهان، به ویژه در آسیا، آفریقا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین است به طوری که بر اساس داده های منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹ کشور چین با تولید بالغ بر ۱۳۹ میلیون تن برنج آسیاب شده در جایگاه اول و هند با تولیدی بالغ بر ۱۱۸ میلیون تن در جایگاه دوم دنیا قرار گرفته است. کشورهای اندونزی، بنگلادش و ویتنام نیز به ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم تولیدکنندگان برنج آسیاب شده قرار گرفته اند.

کشور چین در سال ۲۰۱۹ با تولید بیش از ۱۳۹ میلیون تن برنج در جایگاه اول تولیدکنندگان برنج آسیاب شده دنیا قرار گرفت

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان گمرک ایران تا اواخر دی ماه سال جاری ۷۶۵ هزار تن برنج وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته کاهشی ۵۰ درصدی را نشان داده است.

روند صعودی مصرف جهانی برنج | مصرف ۴۹۳ میلیون تن برنج در سراسر جهان
همچنین آمارهای جهانی حاکی از این است که  مصرف جهانی برنج طی چند سال گذشته اندکی افزایش یافته است و در شرایطی که میزان مصرف جهانی رنج در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۴۳۷ میلیون تن بوده است ۱۰ سال بعد یعنی در سال  ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به بالغ بر ۴۹۳ میلیون تن رسیده است.

کد خبر: ۷۳٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha