۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
ایران؛ قطب پتروشیمی خاورمیانه| نقش موثر پتروشیمی‌ها در دور زدن تحریم‌ها
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

ایران؛ قطب پتروشیمی خاورمیانه| نقش موثر پتروشیمی‌ها در دور زدن تحریم‌ها

ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه امروز ایران به قطب پتروشیمی خاورمیانه تبدیل شده است، گفت: پتروشیمی‌ها نقش بسیار موثری در رفع و دور زدن تحریم ها بازی می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، قاسم ساعدی با اشاره به دستاوردهای جهش اول، دوم و سوم پتروشیمی برای کشور در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: به یقین باید جهش نخست پتروشیمی‌ -که از دهه ۷۰ آغاز شد- پایه اصلی و زیربنایی رشد و توسعه اقتصاد کشور دانست، این در حالی است که جهش دوم آن با وسعت و سرعت عمل بیشتر در حال تکمیل است و اکنون بسترها برای رسیدن به جهش سوم در سال ۱۴۰۴ با تولید سالانه حدود ۱۳۳میلیون تن محصولات پتروشیمی فراهم شده است.

تمرکز بخش اصلی اقتصاد کشور بر روی پتروشیمی‌ها
نماینده مردم دشت آزدگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز ایران به قطب پتروشیمی خاورمیانه تبدیل شده است، ادامه داد: در حالی بخش اصلی اقتصاد کشور بر روی پتروشیمی‌ها متمرکز شده که این صنعت نقش بسیار موثری در رفع و دور زدن تحریم ها بازی می‌کنند.

وی بیان کرد: درصورت تحقق جهش سوم پتروشیمی در سال ۱۴۰۴، ایران می‌تواند به قدرت جهانی در این حوزه تبدیل شود چراکه علاوه‌بر داشتن پتانسیل‌های لازم، مغزهای متفکری در این عرصه فعال هستند که توانستند صنعت فوق را بومی کنند.

ساعدی با بیان اینکه با بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم و جهش سوم صنعت پتروشیمی، تحولی عظیمی در این صنعت رخ خواهد داد، اظهارکرد: ۵۳ طرح منتخب در نقشه راه صنعت پتروشیمی در حال اجراست که این طرح‌ها به‌طور منظم در حال پایش و ارزیابی است، از این تعداد ۲۶ طرح در برنامه تحقق جهش دوم در حال ساخت است و در مرحله بعدی و برای تحقق جهش سوم ۲۷ طرح را تعریف و برنامه‌ریزی شده است.

با تحقق جهش سوم ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ می‌رسد
این نماینده مجلس عنوان کرد: با اجرای طرح‌های جهش دوم، ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی ایران از ۶۶ میلیون تن کنونی به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ می‌رسد و با تحقق جهش سوم ظرفیت تولید به ۱۳۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید و این روند از اهمیت صنعت پتروشیمی در توسعه متوازن کشور حکایت دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تولیدی شدن طرح‌های یاد شده ارزش تولید محصولات پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید و بدون شک می‌توان با هم‌افزایی، انطباق و هم‌دلی شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی، روند تحقق جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی را با راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام و افزایش ظرفیت این صنعت عملی کرد.

کد خبر: ۷۳٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha