۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
افزایش بیش از ۳ برابری تعداد زنان کارآفرین در شهرک‌های صنعتی کشور
معاون وزیر صمت عنوان کرد

افزایش بیش از ۳ برابری تعداد زنان کارآفرین در شهرک‌های صنعتی کشور

رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درحالی که در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۲۸ بانوی کارآفرین در شهرک‌های صنعتی استان‌ها حضور داشته‌اند، امروز ۷۰۰ زن کارآفرین به‌عنوان مدیرعامل بنگاه اقتصادی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست تخصصی زنان کارآفرین شهرک‌های صنعتی سراسر کشور افزود: در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز ۲۰ درصد مدیران از بانوان هستند و زنان شاغل در این سازمان توانمندی‌های بالایی دارند و باید قطعاً ارتقاء بیشتری بیابند.

وی با اشاره به رویکرد و توجه ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظرفیت‌ها و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت بی دغدغه بخش خصوصی به منظور تولید و تجارت در کشور، از جهت گیری‌های جدید سازمان متبوع خود در بهره گیری از مشاوره‌های بخش خصوصی و به‌خصوص بانوان کارآفرین خبر داد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: تلاش مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه صنعتی کشور است و این توسعه با بخش خصوصی امکان ‌پذیر است. از این رو باید شرایط مناسبی را برای حضور و تصمیم گیری فعالان بخش خصوصی و زنان کارآفرین فراهم کنیم.

رسولیان با بیان این‌که در طی چهار ماه گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت در همه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خود به تسهیل و رفع موانع تولید فعالان اقتصادی پرداخته است، ادامه داد: با پیگیری این وزارتخانه، صادرکنندگان می‌توانند کالاهای خود را صادر و در قبال آن کالا وارد کنند. اما در شرایط سختی که با حداکثر تحریم‌ها و کرونا در آن قرار داریم و اقتصاد دنیا نیز با رشد منفی مواجه شده است، دولت توانسته وضعیت اقتصادی کشور را به ثبات برساند.

به گفته وی، صنعت ما رو به رشد است و فضا برای سرمایه ‌گذاری فراهم است. امسال نیز رشد صنعت به ۶ درصد خواهد رسید. آمار فعالیت در شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد که تقاضا برای سرمایه گذاری ۱۱۲ درصد رشد داشته و ما در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا زنان کارآفرین در بخش سرمایه گذاری حمایت شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی خبر داد و اظهار داشت: در شهرک‌های صنعتی نزدیک شهرهای بزرگ کشور فضا و مشوق‌های مناسبی را به شرکت‌های دانش بنیان که در داخلی ‌سازی اثرگذار باشند و توان داخلی کشور را بالا ببرند، اختصاص می‌دهیم. همچنین خوشه‌های صنعتی را با مشارکت بانوان کارآفرین تقویت خواهیم کرد.

رسولیان بیان کرد: در نمایشگاه‌های صنایع کوچک و متوسط کشور مشوق‌ها و تسهیلاتی را برای عرضه کالاهای تولیدی بانوان سرپرست خانوار درنظر گرفته و با همکاری بهزیستی و کمیته امداد در راستای آموزش و توانمند سازی آن‌ها اقدام خواهیم کرد. راه اندازی میز ‌خدمت با رویکرد ویژه بانوان کارآفرین در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به حضور ۲۶ درصد از مردم در روستاها و افزایش مهاجرت در کشور افزود: علی‌رغم امکانات زیربنایی که در اختیار روستاها قرار داده‌ایم، اما اقدامات ما درخصوص اشتغال در روستاها مؤثر نبوده است. از این رو اعتقاد داریم باید با واگذاری کار مردم به دست خود مردم از طریق حضور بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان معین اقتصاد مقاومتی با هدایتگری دولت، به توانمند سازی اقتصادی مردم روستا بپردازیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: با احیاء مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و حضور فعال ۳۶ نفر خانم در بین معین‌های اقتصاد مقاومتی کشور، این واقعیت نمایان گر است که اگر دولت و حاکمیت به آن‌ها اعتماد و کمک کنند، مردم را در روستاها ماندگار خواهند کرد.

رسولیان در پایان فعالیت خودجوش معین‌های اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم را ضامن موفقیت هدف اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پیاده سازی اقتصاد مردمی و درون زا، دستیابی به توسعه متوازن منطقه‌ای و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش مردمی و غیردولتی عنوان و از بانوان کارآفرین سراسر کشور برای پیوستن به این نهاد مردمی دعوت کرد.

در هشتمین روز دهه مبارک فجر و به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نشست تخصصی زنان کارآفرین شهرک‌های صنعتی سراسر کشور با هدف شبکه سازی زنان کارآفرین و ضرورت تقویت زنجیره تأمین، ایجاد زمینه‌های هم افزایی و حمایت‌های لازم در راستای تحقق شرایط مناسب برای ایفای نقش زنان در رونق و جهش تولید، با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیأت دولت در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، تعدادی از زنان کارآفرین مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران، سیستان و بلوچستان و قزوین به بیان توانمندی‌های مجموعه تحت مدیریت و مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

اطهره نژادی دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیأت دولت و پروانه رامین مشاور امور بانوان و خانواده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارش و دیدگاه‌های خود پرداختند.

در پایان نیز از تعدادی از زنان کارآفرین نمونه مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با اهداء لوح قدردانی شد.

کد خبر: ۷۳٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha