۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
آشنایی با انواع گریدهای پلی اتیلن

آشنایی با انواع گریدهای پلی اتیلن

پلی اتیلن گرید ۲۰۹ یکی از مواد پلیمری بسیار پرکاربرد در صنعت ظروف و تولید پلاستیک به شمار می‌رود که به طور کلی یک نوع ماده پلی اتیلنی کمکی محسوب شده و در گروه عناصر (LLDPE) قابل دسته‌بندی می‌باشد.

به گزارش بازار، پلی اتیلن‌ها و پلی پروپیلن‌ها دارای ریزشاخه‌های گوناگونی هستند (پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵، پلی اتیلن گرید ۲۰۹، پلی پروپیلن Z۳۰S و...) که هریک با توجه به ویژگی‌های متنوع خود، در صنایع تولیدی متنوعی به کار می‌روند. به همین دلیل است که همواره این دو مدل از مواد پلیمری، در زمره‌ی مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد صنعتی حوزه پلیمر و پلاستیک به شمار می‌روند. کاربردهای گسترده انواع مواد پلی اتیلن و پلی پروپیلنی همچون: پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵، پلی اتیلن گرید ۲۰۹ و پلی پروپیلن Z۳۰S در صنعت، ما را بر آن داشته است تا در این مقاله به بررسی اجمالی این مدل‌های پرکاربرد بپردازیم. اما به راستی این مواد پلیمری دارای چه ویژگی‌های جذابی برای صاحبان صنایع هستند؟ و چرا کارگاه‌های تولیدی مختلف، خرید مواد اولیه پلاستیک را تا این میزان در دستور کار خود قرار داده‌اند!؟

پلی اتیلن گرید ۲۰۹؛ انتخابی مناسب و کاربردی
پلی اتیلن گرید ۲۰۹ یکی از مواد پلیمری بسیار پرکاربرد در در صنعت ظروف و تولید پلاستیک به شمار می‌رود که به طور کلی یک نوع ماده پلی اتیلنی کمکی محسوب شده و در گروه عناصر (LLDPE) قابل دسته‌بندی می‌باشد. جالب است بدانید که پلی اتیلن گرید ۲۰۹ توسط مجموعه پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی اراک  تولید شده و به مانند مواد پلی پروپیلن گرید Z۳۰S، در بسته‌های ۲۵ کیلویی عرضه می‌گردد. اینگونه مواد علاوه بر قابلیت تجزیه پذیری توسط میکرو ارگانیک‌ها، به عنوان مواد نرم کننده به جهت ترکیب با سایر مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به بیان فنی‌تر، پلی اتیلن گرید ۲۰۹ نوعی از پلی اتیلن سبک محسوب می‌شود که عمدتاَ از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن‌های زنجیر بلند تشکیل یافته است که البته خود دارای زنجیرهای شاخه دار و شاخه‌های نسبتاَ کوتاهی می‌باشد. این خاصیت موجب شده است که زنجیرهای LDPE قابلیت پیوند با همدیگر را نداشته و به همین دلیل نیروی مولکولی مابین آن‌ها بسیار ضعیف بوده و دارای استحکام کششی بسیار پایینی می‌باشند. البته بایستی اذعان داشت که پلی اتیلن گرید ۲۰۹ دارای انعطاف‌پذیری بسیار قابل توجهی هستند. از موارد کاربرد این نوع پلی اتیلن می‌توان به استفاده در ساخت انواع نایلون و نایلکس و همچنین فرآوری لوله‌های پلی اتیلنی و ... اشاره نمود.

پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵ و ویژگیهای متنوع و جذاب
پیش از هرچیز باید گفت که پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵، با مدل مشابه گرید ۲۰۹، در یکسری از ویژگی‌ها دارای شباهت‌هایی است؛ بدین صورت که به مانند یکدیگر، دارای ساختار زنجیره‌ای شاخه دار است و زنجیرهای LPDE موجود در آن، امکان پیوند بی‌دردسر و قدرتمند با یکدیگر را نداشته و به همین دلیل، نیروی مولکولی و استحکام کششی ضعیفی در آن‌ها دیده می‌شود.

مزایای پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵
البته که پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵ دارای مزایای متعددی می‌باشد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

توان تولید پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵ (مجموعه پتروشیمی بندر امام و قابلیت عرضه در بازار تحت قالب بسته‌های ۲۵ کیلویی)

به عنوان پلی اتیلن سبک و در دسته ترموپلاستیک‌ها کاربرد دارد

درجه روان‌روی معادل با ۰.۷۵

قابلیت استفاده از پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵ در ساخت انواع تجهیزات ورزشی، لوله‌های پلی اتیلنی، روکش انواع سیم مخابراتی و برق، ساخت تجهیزات صنعتی، اسباب بازی، قطعات و ظروف پلاستیکی، فرآوری و تولید انواع نایلکس و نایلون، تولید ظروف کم حجم، ورق‌های فیلم فشرده، قطعات متنوع خودرو، ادوات آزمایشگاهی و درمانی، روکش مخازن گرد و غبار، ساک‌های مسافرتی و حمل بار و...

نیاز به حفاظت کم و مقابله قابل قبول در برابر حریق

ویژگی ظاهری جذاب از گرانول شفاف

مقاومت بالا در جلوگیری از گرانول شفاف

انعطاف پذیری قابل توجه و میزان سختی بالا

پلی پروپیلن گرید Z۳۰S
پلی پروپیلن گرید Z۳۰S یکی دیگر از انواع عناصر پلیمری است که توسط شرکت پتروشیمی اراک و مارون تولید شده و در کیسه‌های ۲۵ کیلویی عرضه می‌شود. به طور کلی ظروف پلی پروپیلنی و مشخصاَ مواد پلی پروپیلن گرید Z۳۰S با نشان اختصاری PP مشخص میشود و عمدتاَ با ویژگی رنگ شیشه‌ای و به شکل نیمه شفاف معرفی می‌شوند. اینگونه عناصر قابلیت رنگ پذیری ویژه‌ای را داشته و البته امکان ترکیب با سایر رنگ‌ها را نیز دارا می‌باشند.

مزایای پلی پروپیلن گرید Z۳۰S(MFI۲۵)
اینگونه عناصر پلیمری دارای مزایای متعددی هستند که از جمله مزایای پلی پروپیلن گرید Z۳۰S می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

قابلیت تولید در ایران و دسترسی راحت به آن در بازار

قیمت مناسب اینگونه مواد به نسبت دیگر مواد پلیمری قابل استفاده در ساخت ظروف و انواع منسوجات پلاستیکی

این ظروف دارای استحکام مناسب و قابل توجهی می‌باشند

قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار مناسب؛ به طوری که حتی اگر مچاله شوند، بدون اینکه بشکنند و یا ترک بردارند، قابلیت برگشت‌پذیری به حالت اولیه خود را دارند

قابلیت استفاده از آن در ساخت ظرف‌های یکبار مصرف

قابلیت بارگیری راحت آن با توجه به ویژگی عدم شکستگی و ترک برداشتن اینگونه مواد و ظروف

پلی پروپیلن گرید Z۳۰S، به علت بهره‌گیری از مواد پلی استایرن در درون خود، در ترکیب با انواع مایعات پرحرارت، به هیچ عنوان مواد سمی از آن‌ها آزاد نشده و مشخصاَ این مواد زاید با مواد موجود در ظروف ترکیب نمی‌شود

همچنین در برخورد با انواع مایعات پرحرارت، هیچ‌گونه تغییر شکل و تغییر فرمی را تجربه نخواهند کرد.

قابلیت ساخت انواع ظروف و منسوجات در فرم‌ها و شکل‌های مختلف با استفاده از این مواد اولیه و ...

کاربردهای پلی پروپیلن گرید Z۳۰S
از پلی پروپیلن گرید Z۳۰S در تولید انواع قطعات اسباب بازی، قطعات و پلاستیک‌های سبک وزن، ظرف‌های یکبار مصرف و ... استفاده کرد. بد نیست بدانید که اینگونه عناصر از خانواده هموپلیمرها می‌باشد که در مقایسه با انواع پلی پروپیلن کوپلیمری، دارای استحکام کششی مناسب‌تر و سختی بالاتری هستند و البته درجه روان‌روی آن‌ها برابر با ۲۵ می‌باشد. همچنین از پلی پروپیلن گرید Z۳۰S در تولید دستمال مرطوب باکیفیت، پارچه‌های بافت، ساخت پوشک، موارد بهداشتی و درمانی، تولید ورق‌های فیلم فشرده، انواع کاربردهای نساجی و ... استفاده می‌شود. پلی پروپیلن Z۳۰S جزپلی پروپیلن های نساجی هست و درصنعت تولید اسپان باند (تولید ماسک سه لایه) کاربرد فراوانی دارد.

پلاستو ایران؛ نامی نیک در خرید مواد اولیه باکیفیت پلاستیک
پلاستو ایران (plastoiran.com) از سال ۱۳۸۶ همواره در سطح اول بازار فروش مواد اولیه باکیفیت پلیمر و پلاستیک قرار داشته است و مفتخر است که پس از گذشت ۱۳ سال از شروع فعالیتش، همواره بر تعداد طرفداران و مخاطبان وفادار خود افزوده است. مجموعه پلاستو ایران به پشتوانه توان فنی سطح بالا و جمع‌آوری کادری مجرب از میان نخبگان این صنعت، آماده‌ی ارائه قدرتمندترین مشاوره‌ها به تمامی مخاطبان از سراسر کشور می‌باشد. به یاد داشته باشید که ما کیفیت را فریاد نمی‌زنیم... بلکه کیفیت را برایتان به ارمغان می‌آوریم. جهت دریافت مشاوره رایگان در رابطه با خرید مواد اولیه پلاستیک و دریافت عناصر پلیمری همچون: پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵LD، پلی اتیلن گرید ۲۰۹LLDPE، پلی پروپیلن z۳۰sPP و...، با کارشناسان زبده مجموعه پلاستو ایران تماس حاصل نمایید.

تلفنهای تماس: ۸۸۷۵۶۶۹۲۰۲۱- - ۸۸۷۵۶۶۹۳۰۲۱-  - ۰۹۱۲۷۶۹۶۰۰۵

کد خبر: ۷۳٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابراهیم افتخاری IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      سلام. وقت بخیر. برای تولید ترمینال برق شاخه ای کوچک از چه گریدی از پلی اتیلن باید استفاده کرد ممنون