۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
غول آمریکایی در آستانه ورشکستگی
شرکت بوئینگ به کاخ سفید هشدار داد؛

غول آمریکایی در آستانه ورشکستگی

شرکت هواپیماسازی بویینگ که با ۱۲ میلیارد دلار زیان، سیاه‌ترین سال مالی خود را سپری می‌کند، بازنگری در محدودیت‌های کرونایی آمریکا را خواستار شد.

به گزارش بازار، شرکت هواپیماسازی بویینگ به کاخ سفید هشدار داد الزامی شدن تست کرونا برای پروازهای داخلی، عواقب غیر قابل پیش بینی شدیدی برای اقتصاد آمریکا در پی دارد.

سال ۲۰۲۰ را با حدود ۱۲ میلیارد دلار ضرر، می‌توان سیاه‌ترین سال تاریخ شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ دانست. شیوع کرونا و صدور منع پرواز برای هواپیماهای ۷۳۷ مکس پس از دو سانحه هوایی بوئینگ را زمین‌گیر کرده است.

تراز مالی شرکت هواپیمایی بوئینگ در سال ۲۰۲۰ بدتر از آن چیزی بود که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. این شرکت هواپیماسازی آمریکایی و رقیب شرکت اروپایی ایرباس، سال ۲۰۲۰ را با ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار زیان به پایان رساند. چیزی در حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو.
شرکت بوئینگ سال ۲۰۱۹ نیز متحمل ضرر شده بود، اما ضرر آن سال ۶۳۶ میلیون دلار بود. زیان بوئینگ در پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۹ برابر زیان این شرکت در سال پیش از آن اعلام شده است.

دلایل زیان شرکت بوئینگ
شیوع کرونا بی‌تردید از جمله عوامل اصلی بحران شرکت‌های هواپیماسازی در جهان بوده است. بحران برخاسته از شیوع این ویروس حتی باعث آن شده بود که پروازها در برخی از کشورها برای دوره‌های نسبتا طولانی به طور کامل متوقف شوند.

اما آنچه زیان ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری شرکت بوئینگ را در سال ۲۰۲۰ رقم زد، تنها محدود به بحران برخاسته از کرونا نبود.
دو عامل دیگر نیز باعث تشدید بحران مالی بوئینگ در سال گذشته میلادی شده بودند. ممنوعیت پرواز هواپیماهای مدل ۷۳۷ مکس شرکت بوئینگ و تاخیر در تولید هواپیمای بزرگ ۷۷۷ ایکس این شرکت.

زیان مالی این شرکت در سال گذشته میلادی در تاریخ فعالیت بوئینگ پدیده‌ای کاملا بی‌سابقه بوده است. تاثیرات شدید بحران کرونا بر شرکت‌های هواپیماسازی تنها محدود به بوئینگ نمی‌شود. شرکت اروپایی ایرباس نیز از این منظر متحمل زیان شده است.

اما آنچه زیان مالی شرکت بوئینگ را تشدید کرده، به دو مدل از هواپیماهای این شرکت بازمی‌گردد. هواپیمای ۷۳۷ مکس این شرکت و مدل ۷۷۷ ایکس.

از هواپیمای ۷۳۷ مکس شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. اما این هواپیما دو سانحه هوایی در کارنامه خود دارد.

در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۸ یک فروند از هواپیمای ۷۳۷ مکس بوئینگ تنها ۱۳ دقیقه پس از بلند شدن در دریای جاوه سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

کد خبر: ۷۳٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha