۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
روی آوردن کشورهای غربی به واکسن چینی| واکسن غربی جوابگوی نیاز عمومی نیست
گلوبال تایمز مطرح کرد

روی آوردن کشورهای غربی به واکسن چینی| واکسن غربی جوابگوی نیاز عمومی نیست

شرکت های دارویی اروپایی و آمریکایی در درجه اول چگونگی به حداکثر رساندن سود خود را در نظر می گیرند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، از زمان آغاز آزمایشات بالینی واکسن COVID-۱۹ در چین ، افکار عمومی بین المللی که توسط غرب دستکاری می شود؛ کارایی این داروهای نجات دهنده زندگی را زیر سوال می برند.

در نتیجه برخی از کشورها تاکنون نگرانی های خود را برای استفاده از واکسن های COVID-۱۹ تولید شده توسط چین ابراز داشته اند. با این حال واکسن های ساخته شده توسط چین به طور پیوسته مورد استفاده قرار گرفته و کارایی خوبی دارند.

از آنجا که واکسنهای ساخته شده در غرب برای واکسیناسیون عمومی کافی نیستند، برخی از کشورهای غربی اکنون به واکسنهای چینی روی آورده اند. کسانی که در ابتدا فریب خوردند فهمیدند که سوءظن و مقاومت در برابر واکسن های چین از اهداف سیاسی ناشی شده و فاقد مبنای علمی و واقعی است.

باید گفت آمریکای لاتین به شدت توسط بیماری همه گیر COVID-۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته است. به دلیل تصور مردم محلی از ویروس، ناکارآمدی مدیریت اجتماعی، شرایط نامناسب مراقبت های بهداشتی و برخی از عوامل دیگر، این قاره هنوز رنج زیادی از کرونا می کشد. مسدود کردن زنجیره های شیوع ویروس با واکسیناسیون گسترده برای بسیاری از دولت های این قاره به کابوس تبدیل شده است.

ایالات متحده آمریکا اهمیت استراتژیک ویژه ای برای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت خود قائل است. از این گذشته، سیاست های واشنگتن در مورد آمریکای لاتین تضمین می کند که کشورهای قاره در خدمت استراتژی جهانی ایالات متحده هستند. اینکه آیا ایالات متحده آمریکا با واکسن COVID-۱۹ به کشورهای آمریکای لاتین کمک کند یا خیر نیز توسط موضع گیری های واشنگتن تعیین می شود.

 دولت بایدن در نظر دارد تعداد سفارشات واکسن برای ایالات متحده آمریکا را از ۴۰۰ میلیون دوز به ۶۰۰ میلیون دوز سفارش افزایش دهد. با توجه به تولید محدود واکسن توسط فایزر، حتی کشورهای اروپایی که متحدان سنتی ایالات متحده هستند با کمبود واکسن مواجه هستند. بنابراین کشورهای آمریکای لاتین هرگز در لیست شرکتهای اروپایی و آمریکایی جهت دریافت واکسن قرار نخواهند گرفت.

بنابراین برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیز امیدشان به واکسن های تولید شده توسط چین و روسیه مانند برزیل و آرژانتین است.

از طرفی پکن همیشه واکسن های COVID-۱۹ تولید شده توسط شرکت های چینی را کالاهای عمومی قلمداد کرده است. این سازمان با برنامه ای برای تهیه ۱۰ میلیون دوز واکسن برای کشورهای در حال توسعه از طریق ابتکار جهانی کوواکس به طور فعال به درخواست سازمان بهداشت جهانی پاسخ داده است.

ایالات متحده آمریکا که به وضوح می داند چرا همسایگان جنوبی اش شاخه زیتون را به چین گسترش داده اند، اگر واقعاً می خواهد پایان این کابوس را ببیند و از بشریت حمایت کند، باید مایل به همکاری در زمینه مبارزه با کووید ۱۹ باشد زیرا هیچ کس در امان نیست.

این در حالی است که دولت سابق ایالات متحده آمریکا با بازی های ژئوپلیتیکی با چین از هیچ تلاشی برای انگ زدن به چین فروگذار نمی کرد. ترامپ جهت ایجاد گره در روابط بین چین و کشورهای آمریکای لاتین تلاش بسیار کرد و سعی کرد کشورهای آمریکای لاتین را به ارابه ضد چین خود متصل کند. در نتیجه، صدها میلیون نفر از مردم آمریکای لاتین امروز هنوز با تهدیدهای ناشی از ویروس روبرو هستند زیرا هنوز نمی توانند به موقع به واکسن دسترسی داشته باشند.

شگردهای ایالات متحده آمریکا ممکن است برای مدتی مفید باشد، اما آنها همیشه نمی توانند موثر باشند. به عنوان مثال رئیس جمهور برزیل «جائر بولسونارو» در جنگ با COVID-۱۹ موضع دولت ترامپ را دنبال کرد.

اما اقتصاد برزیل اکنون به شدت تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته است و بولسونارو آگاه شده که تمرکز بر اقتصاد در حالی که از مبارزه با ویروس غفلت می شود عملی نیست. با مواجهه با این واقعیت که حدود ۴.۵ درصد از جمعیت ۲۱۳ میلیون نفری برزیل آلوده شده اند، بولسونارو چاره ای جز اجرای واکسیناسیون های دسته جمعی ندارد.

با این حال شرکت های دارویی اروپایی و آمریکایی واکسن های نجات دهنده زندگی را به عنوان محصولات دارای حق ثبت اختراع سودآور می دانند و در درجه اول چگونگی به حداکثر رساندن سود خود را در نظر می گیرند.

بنابراین واکسن آنها فقط در انحصار کشورهایی با درآمد بالا است. در مقابل، چین واکسن های خود را به عنوان کالاهای عمومی برای کمک به بشریت قرار داده است. با این منطق، شرکت های چینی دسترسی و مقرون به صرفه بودن واکسن های خود را برای کشورهای در حال توسعه در کل روند توسعه و تولید در نظر گرفته اند.

بولسونارو، که در یک سال گذشته اظهارات جنجالی درباره چین داشته است، باید احساسات پیچیده ای را تجربه کند - به ویژه پس از پاسخ سخاوتمندانه دولت چین به درخواست وی در مورد واکسن ها. این مهم نشان دهنده گزاره ای است که چین همچنان در پیش گرفته است: مردم باید تعصبات خود را کنار بگذارند و برای مبارزه با ویروس کشنده که تمام بشریت را به خطر می اندازد با هم کار کنند. علاوه بر این، چین اکنون در اختصاص واکسن به روشی عادلانه عمل می کند.

کنار گذاشتن ملی گرایی واکسن و مسئولیت پذیری در قبال وضعیت کلی مبارزه جهانی همه گیر چیزی است که جهان به آن فوراً نیاز دارد و همه کشورها برای انجام آن تلاش می کنند.

کد خبر: ۷۲٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha