۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کاهش دامنه نوسان یعنی بازار باید سبز باشد| ماجرای شیطنت یک سهام‌دار و ضرر سهامداران خرد
مدیرعامل سرمایه گذاری غویتا تشریح کرد

کاهش دامنه نوسان یعنی بازار باید سبز باشد| ماجرای شیطنت یک سهام‌دار و ضرر سهامداران خرد

سماواتی معتقد است که محدودیت دامنه نوسان فقط در کوتاه مدت بازار را سبز می کند. زیرا زمانی که خریداری برای سهام نباشد، عملا سود مثبت ۶ درصد هم بی فایده است. اما اتفاق بد زمانی پیش می‌آید که ما بخواهیم بازار را به حالت عادی بازگردانیم.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: سماواتی، مدیر سرمایه گذاری غویتا در گفتگو با خبرنگار «بازار» درواکنش به تصمیم اخیر برای کاهش دامنه نوسان معاملات می گوید: تصمیمات جدید شورای عالی بورس به طور مستقیم بیان می کند که بازار باید مثبت و سبز شود و احتمالا هم این تصمیم بازار را سبز کند. اما به نظر من مانند گذشته تصمیمات محدود کننده، تبعات زیادی در روزی که بازار بخواهد به حالت عادی بازگردد، خواهد داشت و بحرانی به مراتب بیشتر از امروز پیش می آید.

وی ادامه داد: چراکه ما تجربه بالا بردن دامنه نوسان تا ۱۰ درصد را هم داشتیم. در گروه سهام های بنیاد مستضعفان که دیدیم سهمی مثلا تا ۱۸ هزار تومان بالا رفت و بعد از آن که به حالت ۵ درصد برگشت سهم به قیمت ۸ هزار تومان رسید.

سماواتی اظهارکرد: به نظر من محدودیت هایی که مثلا بازارگردان فقط اجازه خرید داشته باشد و نتواند بفروشد، یا حقوقی فقط بخرد و نفروشد به سود بازار نیست. به هرحال این مجموعه ها با گذشت زمان به نقدینگی احتیاج پیدا می کنند و یک روزی مجبور هستیم این محدودیت ها را برداریم و آن روز شاهد یک بحران بزرگتر و عمیق تر از بحران فعلی را ایجاد کنیم.

درمدت افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها که به مشتریان خودشان می دهند، اعتقاد دارم که تقریبا هیچ کارگزاری این سقف را به مشتریان خود  نخواهد داد

محدود کردن دامنه نوسان یعنی تا خردادماه بازار را سبز نگه داریم
کارشناس بازار سرمایه معتقد است که این اتفاقات فقط در کوتاه مدت بازار را سبز می کند. چرا که اصلا نوسان منفی نداریم و سهم ها فقط ۲ درصد منفی و ۶ درصد مثبت خواهند بود. منتهی اتفاق بد زمانی پیش می‌آید که ما بخواهیم بازار را به حالت عادی بازگردانیم.

مدیر سرمایه گذاری غویتا اضافه کرد: همچنین درمدت افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها که به مشتریان خودشان می دهند، اعتقاد دارم که تقریبا هیچ کارگزاری این سقف را به مشتریان خودش نخواهد داد. چرا که به هر حال خیلی زود ممکن است این موضوع به حالت قبلی بازگردد و مشتریان کال مارجینگ و کارگزاری ها دچار مشکل شوند.

سماواتی گفت: از همین جهت من فکر می کنم که این تصمیمات این دیدگاه را به وجود می آورد که ما تا پایان خرداد بازار را سبز نگه می داریم و بعد از آن وضعیت را به سرنوشت بسپاریم.

در سهم غویتا نیز شاهد شیطنت هایی هستیم که در حق تقدم صورت می گیرد و متاسفانه ما یک سهام دار درصدی داریم و در حق تقدم شیطنت می کند که بتواند ارزان بخرد و ما موضوع را هم به طور جد به سازمان و فرابورس اطلاع دادیم و نامه زدیم و درخواست کنترل دادیم. چرا که با این شرایط حقوق سهام دار خرد ضایع می شود

زمانی که خریداری برای سهام نباشد، عملا سود مثبت ۶ درصد هم بی  فایده است
وی با اشاره به وضعیت بازار سهام در ماه های آتی بیان کرد: پیش بینی من این است که با توجه به این تصمیمات بازار سبز خواهد بود اما حجم معاملات به شدت کاهش پیدا می کند. چرا که یک موضوع به اسم قیمت سهم وجود دارد و یک موضوع دیگر به اسم خریدار. به طورمثال اگر خریداری روی سهم شما نباشد عملا سود شما بی فایده است حتی اگر سهام تان هر روز مثبت شود. اما اگر نقدشوندگی نداشته باشد باز هم بحران بیرون کشیدن نقدینگی و منفی شدن بازار را در پی خواهد داشت.

این فعال بازار سرمایه بیان داشت: پیش بینی بنده این است که با این قانون بازار فعلا مثبت می شود اما حجم معاملات به دلیل نبود تقاضا کاهش می یابد. چرا که همه سرمایه گذاران این دغدغه را دارند که اولا دولت قرار است در سال آینده با افتخار از چند صد هزار میلیارد تومان تامین مالی از بورس سخن بگوید و مردم قربانی این تصمیم شود و موضوع دوم این است که سهام دار خرد حرفه ای قطعا در این بازه در محدوده مثبت خریدار نخواهد بود و به احتمال زیاد بازار بحران میان مدت بزرگی را تجربه خواهد کرد.

از سهم غویتا چه خبر؟ متاسفانه یک سهام دار درصدی داریم و در حق تقدم شیطنت می کند که بتواند ارزان بخرد
مدیرعامل سرمایه گذاری غویتا درمورد منفی بودن این سهم باوجود افزایش سرمایه ای که اخیرا داشته، تشریح کرد: در سهم غویتا نیز شاهد شیطنت هایی هستیم که در حق تقدم صورت می گیرد و متاسفانه ما یک سهام دار درصدی داریم و در حق تقدم شیطنت می کند که بتواند ارزان بخرد و ما موضوع را هم به طور جد به سازمان و فرابورس اطلاع دادیم و نامه زدیم و درخواست کنترل دادیم. چرا که با این شرایط حقوق سهام دار خرد ضایع می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه می گوید که در کل موضوع خاصی وجود ندارد و فقط یکی از سهام داران درصدی ما با روندی که پیش گرفته است انگیزه دارد تا حق ارزان خریداری کند و ما نیز از ناظر خواسته ایم تا حتما معاملات ایشان را بررسی کند و به صورت مکتوب هم در خواست پیگیری و در صورت وجود تخلف رسیدگی را داریم.

سماواتی درانتها اذعان کرد: با حل این موضوع که فشار زیادی را به سهم وارد کرده است و از طرفی سهامداران زیادی را به محدوده ای وارد کرده است که حد ضررشان فعال شده است و باید جو را در این حالت مدیریت کرد که خارج شود. اما سهم غویتا درهرحال برای دید میان مدتی قطعا سهم مناسبی است.

کد خبر: ۷۲٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها