۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
ظرفیت تولید برق کشور تا سال آینده به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد
وزیر نیرو:

ظرفیت تولید برق کشور تا سال آینده به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: از ابتدای فعالیت دولت تاکنون در مجموع ۱۷ هزار و ۳۳۸ مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشتیم که تا نیمه سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده، در حالی که تولید سالانه پیش از دولت کنونی حدود ۱۸۰۰ مگاوات بوده است.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های پویش #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: با احتساب پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود تاکنون ۵۰ سد مخزنی ملی به بهره‌برداری رسیده که به طور متوسط هر دو ماه یک سد در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

اردکانیان به بهره‌برداری حدود ۳۳۵ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و ۷۸ تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در قالب این پویش اشاره کرد و گفت: به‌طور متوسط هر ۳۴ روز در طول فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده که پایان دولت این زمان به ۳۰ روز کاهش می‌یابد.

وی یادآوری کرد: در ابتدای انقلاب چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت که ۸.۵ درصد جمعیت شهری در آن زمان با حدود یک و نیم میلیون نفر را پوشش ‌می‌داد.

اردکانیان افزود: در ابتدای دولت یازدهم تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری ۱۶۸ واحد بود که ۳۹ درصد جمعیت شهری با جمعیت افزون بر ۲۱ میلیون نفر را پوشش می‌داد. اکنون تعداد این تصفیه‌خانه‌ها به ۲۴۸ واحد رسیده و ۵۳ درصد جمعیت کشور با حدود ۴۴ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال تصفیه‌خانه فیروز بهرام که یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است برای جمعیت ۲.۵ میلیون نفری در غرب و جنوب غرب تهران افتتاح می‌شود که با اعتبارات بانک توسعه اسلامی احداث شده است.

اردکانیان اضافه کرد: از فاضلاب تصفیه شده این تصفیه‌خانه ۵۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی استفاده و همزمان ۱۱۷ حلقه چاه در میدان محمدیه مسدود می‌شود.

وی همچنین افزود: در دولت تدبیر و امید ۴۴ تصفیه‌خانه آب شهری به بهره‌برداری رسیده که به طور متوسط هر دو ماه یک واحد بوده است.

وزیر نیرو درباره میزان بارش‌ها هم گفت: بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۸۹ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۲۸ درصد کاهش دارد، اما خوشبختانه حجم آب موجود در مخازن سدها به نسبت سال گذشته فقط دو درصد کاهش دارد که به مدیریت صورت گرفته بر اساس پیش‌بینی‌ها از وضعیت بارش‌ها برمی‌گردد.

اردکانیان اظهار داشت: در شرایطی قرار داریم که امیدواریم تا پایان امسال وضعیت بهتری از نظر نزولات جوی داشته باشیم، اما این آمادگی هم وجود دارد که با مدیریت منابع آبی در تابستان و فصل گرم مشکل جدی نداشته باشیم و متکی به همراهی و همکاری مردم هستیم که امید است وضعیت قابل کنترلی باشد.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های پویش هفته چهلم هرهفته الف ب ایران در روز سه‌شنبه در استان‌های اردبیل و فارس اعم از واحد بخار نیروگاه ترکیبی سبلان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات گفت: این نیروگاه بزرگ شامل ۶ واحد گاز و ۳ واحد بخار است که واحدهای گازی آن در سال‌های قبل به مدار آمده و فردا نخستین واحد بخار آن بهره‌برداری می‌شود.

اردکانیان اظهار داشت: بخش برق از محل احداث حدود ۳ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی تاکنون به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت صرفه‌جویی کرده که قرار است از محل این سوخت صرفه‌جویی شده منابعی به حکم قانون بودجه در اختیار صنعت برای توسعه این طرح‌ها قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به سنکرون واحد بخار نیروگاه سبلان در روز شنبه با شبکه سراسری گفت: این واحد فردا سه‌شنبه رسما افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: در استان فارس هم سد تنظیمی ملاصدرا، سد تنگه خمار، ‌یک تصفیه‌خانه فاضلاب، یک تصفیه‌خانه آب و طرح‌های خورشیدی با مجموع ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در روز سه‌شنبه افتتاح می‌شود که با احتساب این‌ها، مجموع پروژه‌های پویش در سال ۹۹ که به بهره‌برداری می‌رسد به ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: وعده ما ۲۵۰ پروژه است که تا پایان سال از این رقم هم عبور خواهیم کرد؛ این پروژه‌ها شامل ۲۰۰ پروژه ساخت و سازی و ۵۰ پروژه ساز و کاری است.

به‌زودی پرونده جدیدی به نام فاضلاب روستایی را باز می‌کنیم
وی با اشاره به یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی گفت: در نتیجه این یکپارچگی، آبرسانی به روستاها به سرعت در حال شکل‌گیری است و به‌زودی پرونده جدیدی به نام فاضلاب روستایی را باز می‌کنیم.

وی در عین حال گفت: گام دوم یکی کردن معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب بود که نوعی تمرکززدایی بود و اختیارات ستاد وزارت نیرو به شرکت مدیریت منابع آب و بخشی از اختیارات این شرکت به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها محول شد.
اردکانیان افزود: ۲۴ اختیار به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها اضافه شد و ساختار جید مدیریت منابع آب بر اساس حوضه‌های آبریز شکل داده شده است.

کد خبر: ۷۲٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha