۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
واردات ۸۰ درصد نهاده‌های دامی در انحصار ۱۱ شرکت
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد

واردات ۸۰ درصد نهاده‌های دامی در انحصار ۱۱ شرکت

محمودزاده، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ۱۰۰ شرکت خصوصی به عنوان واردکننده نهاده دامی داریم که ۸۰ درصد آن توسط ۱۱ شرکت وارد می شود و معضلاتی را در پی داشته است.

به گزارش بازار، جلال محمودزاده با بیان اینکه کنجاله جو و سویای مورد نیاز کشور ۱۹ میلیون تن در سال می باشد که ۱۴ میلیون تن از طریق واردات تهیه می شود، گفت: رقم واردت چشمگیر است.

وی افزود: در تاریخ یکم آبان ۹۹ در زمینه واردات نهاده های دامی در سامانه بازارگاه بررسی هایی انجام داده ایم و کشتی های تخلیه شده چندین ماه در انتظار ترخیص بود.

محمودزاده با اشاره به اینکه مجلس دهم مصوب کرده بود بازاریابی باید در اختیار وزارت جهاد باشد، گفت: متاسفانه سران قوا در جلسه ای، این وظیفه را به وزارت صمت دادند و بعد از ۱۸ ماه این مسئولیت باید به وزارت جهاد بازگشت داده می شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این حوزه یک دستگاه باید متولی باشد تا بتوان دست به مدیریت و نظارت زد.

محمودزاده گفت: فاصله قیمتی ارز آزاد و دولتی باید اصلاح شود و بزودی در مجلس حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: ۱۰۰ شرکت خصوصی بعنوان وارد کننده نهاده دامی داریم که ۸۰ درصد آن توسط ۱۱ شرکت وارد می شود و معضلاتی را درپی داشته است.

محمودزاده گفت: درباره واردات نهاده ها تنها بخش خصوصی فعال نیست و شرکت پشتیبانی امور دام هم فعال است که مشکلات خاص خود را دارد.

وی افزود: ذخیره استراتژیک برای نهاده دامی باید تا شش ماه صورت گیرد ولی متاسفانه این ذخیره صورت نگرفته است و اگر تا ۲۰ روز نهاده دامی را وارد نکنیم، بازار با کمبود نهاده دامی روبرو شود.

محمودزاده اضافه کرد: هفته آینده پیشنهادات را قرائت کرده و به دولت ابلاغ می کنیم.

در ادامه علی محمد شریفی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با اشاره به رانتی بودن نهاده های کشاورزی گفت: ما روند صادراتی را به بخشی چالشی در اقتصاد تبدیل کرده ایم و با کمبودهای جدی برای مواد اولیه روبرو هستیم.

وی افزود: در حوزه نهاده ها تقلب هایی می شود که موجب آسیب رساندن به سلامت مصرف کننده می شود.

شریفی مقدم گفت: ما با چندگانگی قیمت روبرو هستیم که فاصله قیمتی زیاد در نهاده ها روبرو هستیم.

وی همچنین در خصوص پیشنهاداتی به مجلس، الزام به هماهنگی با دولت و توجه به ظرفیت های داخلی را متذکر شد و افزود: بخش خصوصی بلاتکلیف است که اگر زمانبندی مشخصی داشته باشیم، از ظرفیت ها به موقع استفاده می گردد.

شریفی مقدم تامین نهاده را از واجبات دانست و گفت: در بازار قیمت کنجاله ۱۶ هزار تومان بود ولی مجوز تغییر قیمت آن در ستاد ارائه می شود که نشان می دهد با واقع بینی فاصله زیادی داریم.

کد خبر: ۷۲٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha