۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
امکان پرداخت موبایلی از طریق ۴ بانک تا پایان سال
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داد

امکان پرداخت موبایلی از طریق ۴ بانک تا پایان سال

محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از راه‌اندازی امکان استفاده از موبایل به جای کارت در فروشگاه‌ها توسط چهار بانک تا پایان سال خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهران محرمیان، درباره رونمایی از طرح پرداخت موبایلی مبتنی بر استاندارد EMV اظهار داشت: در طرح کهربا یا کارت هوشمند همراه بانکی برای پرداخت‌هایی که در فروشگاه‌ها انجام می‌شود، تسهیلاتی را فراهم کردیم که مردم بتوانند فیزیک کارت را در داخل تلفن همراه بیاورند و در نهایت با کمک تکنولوژی‌های موجود با نزدیک کردن گوشی موبایل به دستگاه کارتخوان تراکنش را انجام دهند.

وی افزود: این کار مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی است که در دنیا چند سالی است  که حرکت به سمت آن شروع شده، اما ما به دلیل مسائل تحریم مشکلاتی در این حوزه داشتیم که با تلاش مهندسین ایرانی این کار انجام شد. در عین حال ما کار دیگری نیز انجام دادیم.

محرمیان ادامه داد: اگر می‌خواستیم راه دنیا را در این حوزه برویم باید تغییرات سخت‌افزاری بسیار زیادی در شبکه پرداخت و شبکه بانکی و ۵۰۰ میلیون کارتی که دست مردم بود انجام می‌شد که این کار بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر بود؛ بنابراین با استفاده از گوشی موبایل این کار را انجام دادیم که در دست همه مردم وجود دارد و بیش از ۸۰ درصد گوشی‌ها تکنولوژی NFC را پشتیبانی می‌کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: مردم با کمک اپلیکیشن‌ها، کارت‌های بانکی را در گوشی خود وارد می‌کنند و هنگام خرید کافیست که منوی مربوطه را در دستگاه کارتخوان انتخاب کرده و موبایل را به دستگاه کارتخوان نزدیک کنند تا تراکنش انجام شود.

محرمیان تاکید کرد: راه‌اندازی این قابلیت به هیچ عنوان نافی وضعیت فعلی نیست و نگرانی برای حذف کارت‌ها و نداشتن گوشی تلفن همراه مناسب وجود ندارد، چراکه همزمان دستگاه‌های کارتخوانی که این تکنولوژی را پشتیبانی می‌کنند به همان روش قبلی هم قابلیت انجام کار را دارند.

وی با بیان اینکه این کار به هیچ عنوان اجباری نیست، گفت: روند دنیا به این سمت حرکت کرده اما در سایر نقاط دنیا فیزیک کارت حذف نشده و استفاده از این تکنولوژی اختیاری است، اما در دوران کرونا این قضیه نمود بیشتری دارد چرا که نگرانی‌هایی درباره استفاده از دستگاه‌های کارت خوان و انتقال ویروس در بین مردم وجود دارد و این تکنولوژی با توجه به اینکه نیاز به تماس فیزیکی ندارد، می‌تواند این قضیه را به خوبی مدیریت کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی یادآور شد: در حال حاضر یکی از شرکت‌های psp و یکی از بانک‌ها این تکنولوژی را راه‌اندازی کرده‌اند و با فاصله زمانی کمی حداقل سه بانک بزرگ به این طرح اضافه می‌شوند و با اضافه شدن هر بانک می‌توان کارت آن بانک را به اپلیکیشن اضافه کرد. همچنین تنها یک اپلیکیشن وجود نخواهد داشت و اپلیکیشن‌های دیگر نیز اضافه خواهد شد که تنوع خوبی وجود خواهد داشت و مردم می‌توانند انتخاب کنند که از کدام اپلیکیشن یا بانک استفاده کنند.

محرمیات تاکید کرد: این برنامه از امروز عملیاتی می‌شود و مردم می‌توانند به صورت محدود به دلیل محدودیت در تعداد دستگاه‌های کارتخوانی که این تکنولوژی را پشتیبانی می‌کنند، از آن استفاده کنند و تا انتهای سال پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از چند هزار نقطه مختلف به این سیستم مجهز شود و در نهایت رشد اصلی را در سال آینده خواهیم داشت و نقاط بسیاری به این سیستم مجهز می‌شود و مردم می‌توانند استفاده کنند.

وی درباره کمک این طرح به کاهش کلاهبرداری‌های بانکی نیز گفت: این طرح در حوزه اسکیمینگ تاثیر مستقیم و شفافی خواهد داشت و کلاهبرداری‌ها در این حوزه را به صورت جدی کاهش خواهد داد، بنابراین سطح امنیت کار بسیار بالا خواهد رفت و در عین اینکه امنیت را افزایش می‌دهد، سختی نیز برای مردم ایجاد نخواهد شد و برعکس مردم سهولت بیشتری برای پرداخت خواهند داشت.

کد خبر: ۷۲٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha