۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
سهم‌های بنیادی بازار، بازیگران رشد شاخص کل در روز جاری
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

سهم‌های بنیادی بازار، بازیگران رشد شاخص کل در روز جاری

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد شاخص کل در بازار امروز را رشد سهم‌های بنیادی و شرکت‌های بزرگ شاخص‌ساز دانست.

بازار؛ گروه بورس: امروز، شاخص کل بازار سرمایه در حالی کار خود را آغاز کرد که با شیبی بسیار تند رشد بیش از ۲۳ هزار واحدی را تجربه کرد، اما با قرار گرفتن در مرز یک میلیون و ۱۹۵ هزار واحدی با افت مواجه شد و دوباره افزایش پیدا کرد تا اینکه در پایان معاملات، رشد بیش از ۲۲ هزار واحدی را پشت سر گذاشت.

با این حال، شاخص هم‌وزن، امروز نشانگر این بود که امروز سهامداران حقیقی تحت تأثیر جو موجود در بازار سهم‌های زیادی را عرضه کردند و به فکر خارج شدن از بازار افتادند چراکه این شاخص در ابتدا با رشد قابل توجه نزدیک به ۲ هزار واحدی بالا آمد، اما در ادامه معاملات، افت شدیدی را تجربه کرد و در پایان معاملات با افت ۸۵۷ واحدی به کار خود پایان داد.

با رشد سهم‌های شاخص‌ساز بازار، شاخص کل در زمان بسته شدن معاملات (۱۲:۳۰ دوشنبه ۲۰ بهمن) ۲۲ هزار و ۳۰۲ واحد افزایش یافت و به یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۳۵ واحد رسید.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت و خیز شاخص کل در روند معاملات امروز اظهار کرد: به واسطه اعلام گزارشات ۹ ماهه نسبتاً خوب شرکت‌ها، رشد امروز بازار به خاطر سهام بزرگ فلزی، معدنی و پتروشیمی بود و علاوه بر گزارش‌های خوب و حمایت حقوقی، اعلام مصوبات اخیر هیات مدیره سازمان مبنی بر ارائه مجوز انتشار اوراق تبعی بر اقبال بازار به سمت سهام شرکت‌های بزرگ موجود در پرتفوی صندوق توسعه بازار بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین چرخش بازار به سمت این شرکت‌ها با P/E معقول طبیعی است، ولی شرکت‌های کوچک P/Eهای زیاد دارند و استقبال کمتر بازار و حامیان دولتی بازار را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه همزمان با باز شدن بازار موازی ارز، قیمت دلار افزایش داشت، مطرح کرد: قطعا انتظارات کاهشی بیشتر ارز طی ماه‌های آینده با توجه به اخبار و کش و قوس‌های سیاسی ایران و غرب تضعیف شده است بنابراین خود محرکه‌ای بر توقف افت بازار و بازگشت به مسیر صعودی شد.

قلی‌پور درباره عوامل تأثیرگذار خارجی روی بازار سرمایه گفت: مصوبات هیات مدیره سازمان، بالاخص در مورد صندوق توسعه بازار و اوراق تبعی روی سهام شاخص ساز، حجم مبنا و دامنه نوسان، در کنار رشد ارز، رشد قیمت نفت و برخی کامودیتی‌ها در روز دوشنبه مهم‌ترین عوامل خارجی اثرگذار بر روند معاملات امروز بازار سرمایه بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر عرضه شدید حقوقی نداشته باشیم، قیمت‌های پایانی امروز سهام شرکت‌های بزرگ کمتر از آخرین معامله بودند یعنی بازار مثبت فردا را هم می‌خرید، لذا به نظر می‌رسد بازار مثبت شروع کند، البته احتمالا همچنان رشد بازار بر دوش شرکت‌های بزرگ با P/E منطقی خواهد بود و شاخص کل بیشتر از شاخص هم‌وزن رشد خواهد داشت. از ساعت ۱۱ هم باید منتظر بازگشایی بازار ارز و اثر آن بر سهام باشیم که ظاهراً رشدی خواهد بود.

کد خبر: ۷۲٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha