۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
نفوذ هکرهای روسی به سیستم‌های دولتی برای استخراج رمزارز

نفوذ هکرهای روسی به سیستم‌های دولتی برای استخراج رمزارز

هکرهای روسی با نفوذ به سیستم‌های دولتی اقدام به استخراج ارزهای دیجیتالی کردند.

به گزارش بازار، یک متخصص حوزه‌ جرایم سایبری طی کنفرانسی اعلام کرد که هکرها به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دولتی کشور روسیه حمله کرده‌اند. هدف از این حمله، ایجاد دسترسی به این زیرساخت‌ها به منظور استخراج ارزهای دیجیتال بود. نیکولای موراشوف (Nikolai Murashov)، معاون مرکز هماهنگی ملی جرایم رایانه‌ای در روسیه، هکرها به صورت فزاینده‌ای به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه‌های مرتبط با دستگاه‌های دولتی، صنایع دفاعی، نهادهای پزشکی و همچنین موسسات تحقیقاتی را برای ایجاد دسترسی به سخت‌افزارها و استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از آن‌ها، مورد هدف قرار داده‌اند. به نقل از خبرگزاری TASS، موراشوف این خبر را در کنفرانس Infoforum در شهر مسکو بیان کرد؛ با این حال وی جزئیات بیشتری در مورد نحوه این حملات ارائه نکرد.

همزمان با این خبر، محققان شرکت امنیت سایبری Group-IB اظهار کردند که استخراج ارزهای دیجیتال در واقع یکی از کم طرفدارترین روش برای دسترسی به منابع مالی در میان هکرهای سراسر جهان و به ویژه روسیه است. بنا به ادعای محققان Group-IB در گزارشی با عنوان «جرایم فناوری در سال‌های ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱» که در ماه نوامبر سال اخیر منتشر شد، اصلی‌ترین تهدید سایبری برای شرکت‌ها شامل بدافزارهای رمزنگاری است.

«پاول سداکوف» (Pavel Sedakov) به عنوان سخنگوی شرکت Group-IB در گفت‌وگو با وب‌سایت CoinDesk چنین گفت: «حتی آن دسته از هکرهایی که که پیش از این برای سرقت اطلاعات پردازشی کارت‌ها به بانک‌ها و خودپردازها حمله می‌کردند، اکنون از بدافزارهای رمزنگاری استفاده می‌کنند.» به گفته سداکوف، دست‌یابی ناگهانی به یک پول بزرگ روش جذاب‌تری نسبت به انتظار برای جمع‌آوری آن از طریق روش‌هایی نظیر استخراج ارز دیجیتال است. علاوه بر این مهاجمانی که اقدام به استفاده از باج ‌افزارهای رمزنگاری می‌کنند، هم از طریق دریافت هزینه برای بازگرداندن اطلاعات و هم از طریق دریافت هزینه برای عدم انتشار اطلاعات می‌توانند برای خود درآمدزایی داشته باشند.

گاهی اوقات دیده شده که خود کارمندان دولتی اقدام به تخلفاتی نظیر استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از تجهیزات موجود دولتی می‌کنند. موراشوف بیان کرد که در دسامبر سال ۲۰۱۹، دو نفر از اتباع روسی به اتهام استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دولتی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. همچنین در همین سال چند نفر از کارمندان انستیتوی تحقیقات علمی فیزیکی تجربی در روسیه به دلیل سو استفاده از تجهیزات موجود برای استخراج ارز دیجیتال، از این موسسه اخراج شده و به پرداخت جرایم نقدی و تحمل حبس محکوم شدند. مرکز هماهنگی ملی جرایم رایانه‌ای در سال ۲۰۱۸ توسط سرویس امنیت فدرال به منظور حفظ امنیت زیرساخت‌های مهم روسیه ایجاد شد. سرویس امنیت فدرال این کشور همچنین نظارت دقیقی به موارد مرتبط با رمزنگاری مورد استفاده در نهادهای دولتی نظیر پروژه‌های بلاک چین سازمانی دارد.

کد خبر: ۷۲٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha