۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
هر کیلو ژل رویال در بازارهای جهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار| لزوم تغییر نگرش زنبورداران برای استفاده از پتانسیل‌های صنعت
بنیانگذار صنعت ژل رویال کشور در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

هر کیلو ژل رویال در بازارهای جهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار| لزوم تغییر نگرش زنبورداران برای استفاده از پتانسیل‌های صنعت

کوهی، بنیانگذار صنعت ژل رویال کشور با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم ژل رویال در داخل بین ۶ تا ۶ و نیم میلیون تومان است، اظهار داشت: ظرفیت تولید ژل رویال در کشور بسیار بالا است و اگر زنبورداران عسل محور بودن را کنار بگذارند از ظرفیت های این بخش بسیار می توان بهره مند شد.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید ژل رویال از اوایل سال ۹۵ در کشور استارت زده شده است و در کنار استخراج محصولاتی همچون زهر زنبور عسل به صنعت زنبورداری  و زنبورداران کمک کرده است تا از عسل محوری خارج شوند و بتوانند منافع اقتصادی بیشتری را در این بین کسب کنند. با این وجود باز هم مشکلاتی در مسیر تولید ژل رویال وجود دارد که مستلزم فرهنگ سازی و آگاهی یافتن بیشتر زنبورداران کشور است.

در این راستا «بازار» گفتگویی با «محمد رضا کوهی» بنیانگذار صنعت ژل رویال کشور انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*به عنوان سوال اول توضیح بدهید که روی بحث ژل رویال چقدر در کشور کار شده است؟
خوشبختانه مسئولین و زنبورداران هر دو بحث تولید ژل رویال را جدی گرفته اند و گواه این ادعا هم این است که ما اولین کلاس آموزشی تولید ژل را سال ۹۴ برگزار کردیم و نتیجه اش اینکه ظرف ۳ سال سه هزار و ۴۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید داشتیم که نشان از اهمیت دادن مسئولان و زنبورداران به امر تولید ژل رویال است.

خوشبختانه صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری به عنوان یکی از مسئولین ذی ربط، کلاسهای متعددی را با کمک سازمان یونیدو در سراسر کشور برگزار کرد است و از این طرف هم زنبورداران دست به کار شدند و ماحصل اش تولید این حجم از ژل رویال در کشور بوده است.

اگر زنبوردار دید سنتی و عسل گرایانه اش را کنار بگذارد و به سمت صنعتی شدن پیش برود قطعا حجم بیشتری تولید ژل رویال خواهیم داشت

*با توجه به جمعیت ۸۰ هزار نفری زنبورداران قطعا ظرفیت تولید ژل رویال در کشور بیش از این مقدار است. چه دلایلی باعث شده حداکثر ظرفیت تولید در کشور عملیاتی نشود؟
بله دقیقا، ظرفیت تولید بسیار بالا است به طوری که به ازای هر کندو زنبور عسل یک پتانسیل تولید ژل رویال هست و شاید بتوان گفت ۱۰ ها برابر این ۳۵۰۰ کیلوگرم ظرفیت تولید داریم. با این وجود همه زنبورداران ما تولید ژل نمی کنند چون هنوز هم متاسفانه با مقوله ژل آشنایی ندارند. از سوی دیگر اگر زنبوردار دید سنتی و عسل گرایانه اش را کنار گذارد و به سمت صنعتی شدن پیش برود قطعا تولیدات بالاتری خواهیم داشت. چون در سال جاری تولیدکنندگانی داریم که حدود ۱۰۰ کیلوگرم ژل تولید کرده اند لذا با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفری در صنعت زنبورداری می بینید که اگر از هر ۱۰۰ نفر یک نفر تولید ژل داشته باشد چه حجم بالایی خواهیم داشت.

*با توجه به اینکه امکان تولید این محصول به صورت غیر صنعتی وجود ندارد آیا همان کیفیت ژل رویال صنعتی را دارد یا خیر؟
در واقع یکی از دلایل استقبال نکردن از تولید ژل این است که کمی در باورها مشکل داریم. از سوی دیگر بسیاری از زنبورداران بدون آموزش دیدن و بدون فناوری اقدام به تولید ژله می کنند! در حالی که به هیچ وجه تولید غیرصنعتی ژل در کشور نداریم. با این وجود برخی به قدری از صنعت و علم فاصله دارند که خبری از پیشرفت‌ها ندارد و لذا مشکل تنها خود زنبورداران است که نخواسته است با علم روز آشنا شود. به عبارتی برخی به قدری در گذشته گیر کرده اند که از اتفاقات و به روز رسانی های امروز صنعت خبر ندارند.

هر کیلو ژل رویال در بازارهای جهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار| لزوم تغییر نگرش زنبورداران برای استفاده از پتانسیل‌های صنعت

بسیاری از زنبورداران بدون آموزش دیدن و بدون فناوری اقدام به تولید ژله می کنند! در حالی که به هیچ وجه تولید غیر صنعتی ژل در کشور نداریم

*با این تفاسیر آیا این افراد می توانند ژل رویال تولیدی خود به روش غیر صنعتی را در بازار عرضه کنند؟
کسی که تا به این حد از جامعه به دور شده حتی اگر ژله تولیدی اش کیفیت هم داشته باشد قطعا در بحث نگهداری مشکل پیدا می کند چون تولید ژل یک بحث است و حفظ و نگهداری آن بحث دیگری است. در واقع توصیه می شود برای تولید ژل، زنبوردار باید حتما در مزرعه یخچال داشته باشد تا دمای ژله پایین بماند چون به محض اینکه دمای ژل بالا می رود کیفیت آن کم می شود و رنگ آن تغییر می کند. به همین دلیل است که برخی از زنبورداران الان با استفاده از پنل های خورشیدی یخچال هایی در نزدیکی کندوها تعبیه می کنند تابه محض تولید، ژل را در دمای منفی ۱۸ درجه نگهداری کنند.

*به غیر از یخچال چه الزامات و تجهیزات دیگری برای تولید ژل ضروری است؟
تولید ژل رویال یک فناوری مخصوص به خود را دارد که ما این فناوری را در کشور بومی کرده ایم و شرکتی تحت عنوان «هفت گوهر» تقریبا تمام وسایل تولید ژله را تولید می کند که قیمت این تجهیزات بسته به اینکه زنبوردار چند کندو را بخواهد به تولید ژل اختصاص بدهد متفاوت است.

*شاید برای برخی زنبورداران سوال باشد که آیا تولید ژل مانع تولید عسل هم می شود؟
خیر مانع از تولید عسل نیست اما می توانند به طور انحصاری کندوهایی را به تولید ژل اختصاص دهند.

در بازارهای جهانی قیمت هر کیلوگرم ژل رویال بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است و در داخل کشور نیز هر کیلوگرم ۶ میلیون تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد

*ژل رویال به جز بالا بردن سطح ایمنی بدن چه کاربردهای مهم دیگری دارد؟
درواقع اصلی ترین کاربرد مصرف ژل رویال همان افزایش سطح ایمنی بدن است. با این وجود موارد دیگری همچون افزایش تولید سلولهای خونی، افزایش باروری، کاهش فشار خون و قند خون و غیره را نیز داراست چون درصد بسیار کمی قند دارد که از عسل هم کمتر است. از سوی دیگر بهترین نوع مصرف ژل رویال به صورت خام خوری و زیرزبانی است.

*درست است که در حال حاضر ما ژل رویال صادراتی نداریم اما تفاوت قیمت این محول در داخل کشور و بازارهای جهانی چقدر است؟
همانطور که گفتید ژل رویال صادراتی از کشور نداریم اما در بازارهای جهانی قیمت هر کیلوگرم ژل رویال بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است و در داخل کشور نیز هر کیلوگرم ۶ میلیون تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

کد خبر: ۷۲٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha